Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

een salontafeltje van beuk met een RAMP

Een tijdje geleden van de "huisleverancier" een beuken plank gekregen. Ik wist het gelijk , dat komt in de woonkamer voor de bank. Kan ik lekker mij p...n op leggen als er niemand thuis is. De plank is ongeveer 50/60 cm breed met 2 heel mooie zijkanten/schors. Ik heb hem vandaag eens flink geschaafd. hij is bijna vlak maar ik heb genoeg gezweet voor vandaag. Ik maak er eiken pootjes onder die ik met deuvels in het blad zet. Maar nu mijn VRAAG:

Ik wil de schil/schors heel laten maar wel schoon en netjes. Als ik er aan ga schuren dan is het effect weg, jammer . wie o wie heeft de oplossing

Hartelijke groet Hugo

Attached files

Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

Zo te zien is de schors er al af of lijkt dat zo??

Ik zou met draadborstels op de boormachine voorzichtig de rand schoonmaken, eerst kunststof borstel om te proberen, en als dat niet werkt een metalen borstel.

Volgens mij hangt er zelfs geen schors meer aan... Wat je ziet zijn resten van gangetjes die insecten net onder de schors hebben weggevreten. Het effect dat je op de foto ziet is wel eenvoudig te behandelen. Gewoon met een schuurborstel overgaan zodat alle onzuiverheden weg zijn en dan verder afwerken zoals de rest van het blad.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

plastic of staalborsteltje op de boormachine, daarna zou ik hem in de meubel-olie zetten, dan komt de tekening er echt uit knallen

mvg
    Patrick

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Gekregen? Rare houthandel is dat

Het is inderdaad geen schors maar aantasting door de natuur. De werkwijze van houthasses lijkt me goed. De houtdraaiers gebruiken wel eens secondelijm bij hun "natural bark"projecten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Gekregen? Rare houthandel is dat

Het is inderdaad geen schors maar aantasting door de natuur. De werkwijze van houthasses lijkt me goed. De houtdraaiers gebruiken wel eens secondelijm bij hun "natural bark"projecten.
    Ja ik heb een rare leverancier.

Dat met die secondelijm snap ik niet helemaal?? Ik zie weleens een filmpje voorbij komen over het dichtplakken van zwaluwstaarten met zaagsel en lijm. Ook heb ik het al bij fineer gezien maar met mijn schil/buitenkant snap ik het niet ??

Ik ben nog maar net begonnen en heb nog niet genoeg fouten gemaakt.

Hartelijke groet Hugo

vandaag deel 2

Een zeer bijzondere dag, TIM voor het eerst met de schaaf. Wel zwaar hoor zegt hij. Ik heb het blad op maat gemaakt en flink aan de boven/onderkant beschaaft. Het is nog niet vlak maar begint er op te lijken. Ik ben even met een staalborstel bezig geweest, maar dat was een oudje die gelijk zijn ijzers verloor. Maar één kopen voor op de boormachine en eens kijken hoe dat gaat. Ik wil het blad graag plat houden als ik klaar ben met schaven. Heeft het zin om er latten onder te zetten om het vlak te houden?? Ik wil wel de scheur natuurlijk wel zichtbaar houden.

Attached files

Ik zou die scheur wel beletten van verder te scheuren door er een vlinder in te leggen

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

De schors heeft de neiging tot loslaten tijdens het draaien. Om de verbinding wat te verstevigen laat men vaak secondelijm tijdens de schors en spinthout lopen.

De plank zie er al goed uit. De scheur zou je inderdaad op kunnen sluiten met "vlinders". Je kan dan kiezen uit een houtsoort van kontrast geeft en anders een zelfde houtsoort.

Tim heeft de smaak goed te pakken, valt vast niet mee om te schaven op een workmate. Heeft die jongen geen mooie zware werkbank nodig?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman

Tim heeft de smaak goed te pakken, valt vast niet mee om te schaven op een workmate. Heeft die jongen geen mooie zware werkbank nodig?
    Ik gebruik de kou als excuus om niet aan de werkbank te beginnen. Maar echt stil zitten kan ik ook niet, en die plank staat wij iedere keer als ik de schuur inloop stilletjes aan te kijken. Ik ben ook wel uitgekeken op het schaven schaven schaven van de poten voor de werkbank. Als het tafeltje klaar is en in de woonkamer staat dan kan je zeggen: kijk dat is mijn hobby. Een beetje rommelen met hout.

Hartelijke groet Hugo

Forum Rechten