een salontafeltje van beuk met een RAMP

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een tijdje geleden van de "huisleverancier" een beuken plank gekregen. Ik wist het gelijk , dat komt in de woonkamer voor de bank. Kan ik lekker mij p...n op leggen als er niemand thuis is. De plank is ongeveer 50/60 cm breed met 2 heel mooie zijkanten/schors. Ik heb hem vandaag eens flink geschaafd. hij is bijna vlak maar ik heb genoeg gezweet voor vandaag. Ik maak er eiken pootjes onder die ik met deuvels in het blad zet. Maar nu mijn VRAAG:

Ik wil de schil/schors heel laten maar wel schoon en netjes. Als ik er aan ga schuren dan is het effect weg, jammer :( . wie o wie heeft de oplossing

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

Zo te zien is de schors er al af of lijkt dat zo??

Ik zou met draadborstels op de boormachine voorzichtig de rand schoonmaken, eerst kunststof borstel om te proberen, en als dat niet werkt een metalen borstel.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

Volgens mij hangt er zelfs geen schors meer aan... Wat je ziet zijn resten van gangetjes die insecten net onder de schors hebben weggevreten. Het effect dat je op de foto ziet is wel eenvoudig te behandelen. Gewoon met een schuurborstel overgaan zodat alle onzuiverheden weg zijn en dan verder afwerken zoals de rest van het blad.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

plastic of staalborsteltje op de boormachine, daarna zou ik hem in de meubel-olie zetten, dan komt de tekening er echt uit knallen :D

mvg
Patrick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

Gekregen? Rare houthandel is dat :D

Het is inderdaad geen schors maar aantasting door de natuur. De werkwijze van houthasses lijkt me goed. De houtdraaiers gebruiken wel eens secondelijm bij hun "natural bark"projecten.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

rickkoorman zei:
Gekregen? Rare houthandel is dat :D

Het is inderdaad geen schors maar aantasting door de natuur. De werkwijze van houthasses lijkt me goed. De houtdraaiers gebruiken wel eens secondelijm bij hun "natural bark"projecten.

Ja ik heb een rare ;) ;) leverancier.

Dat met die secondelijm snap ik niet helemaal?? Ik zie weleens een filmpje voorbij komen over het dichtplakken van zwaluwstaarten met zaagsel en lijm. Ook heb ik het al bij fineer gezien maar met mijn schil/buitenkant snap ik het niet ??

Ik ben nog maar net begonnen en heb nog niet genoeg fouten gemaakt.

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

vandaag deel 2

Een zeer bijzondere dag, TIM voor het eerst met de schaaf. Wel zwaar hoor zegt hij. Ik heb het blad op maat gemaakt en flink aan de boven/onderkant beschaaft. Het is nog niet vlak maar begint er op te lijken. Ik ben even met een staalborstel bezig geweest, maar dat was een oudje die gelijk zijn ijzers verloor. Maar één kopen voor op de boormachine en eens kijken hoe dat gaat. Ik wil het blad graag plat houden als ik klaar ben met schaven. Heeft het zin om er latten onder te zetten om het vlak te houden?? Ik wil wel de scheur natuurlijk wel zichtbaar houden.

Attached files
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

Ik zou die scheur wel beletten van verder te scheuren door er een vlinder in te leggen
6028d1229625804-butterfly-inlays-split-boards-crotch2.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

De schors heeft de neiging tot loslaten tijdens het draaien. Om de verbinding wat te verstevigen laat men vaak secondelijm tijdens de schors en spinthout lopen.

De plank zie er al goed uit. De scheur zou je inderdaad op kunnen sluiten met "vlinders". Je kan dan kiezen uit een houtsoort van kontrast geeft en anders een zelfde houtsoort.

Tim heeft de smaak goed te pakken, valt vast niet mee om te schaven op een workmate. Heeft die jongen geen mooie zware werkbank nodig? :D
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

rickkoorman zei:
Tim heeft de smaak goed te pakken, valt vast niet mee om te schaven op een workmate. Heeft die jongen geen mooie zware werkbank nodig? :D

Ik gebruik de kou als excuus om niet aan de werkbank te beginnen. ;) Maar echt stil zitten kan ik ook niet, en die plank staat wij iedere keer als ik de schuur inloop stilletjes aan te kijken. Ik ben ook wel uitgekeken op het schaven schaven schaven van de poten voor de werkbank. Als het tafeltje klaar is en in de woonkamer staat dan kan je zeggen: kijk dat is mijn hobby. Een beetje rommelen met hout.

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

woodie zei:
Ik zou die scheur wel beletten van verder te scheuren door er een vlinder in te leggen
6028d1229625804-butterfly-inlays-split-boards-crotch2.jpg
Ha Woodie

Ik vind de scheur eigenlijk juist wel gaaf. Mijn enige angst is dat de tafel verder krom trekt. Dus dat de linkse kant van de scheur lager word dan de rechtse kant. Als de tafel ongelijk word dan zal ik maar van die vlinders plaatsen. IK WEET HET NIET want heb geen ervaring met het echte levende hout. (wel met van die dooie platen :D :D )
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: een salontafeltje van beuk met een VRAAG ????

Hugo

erg goed omschreven : Rommelen met hout, dat zeg ik zelf ook vaak. Oh ja, mijn dochter noemt het "houtjes zagen"
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
HALLO fORUM :cry: :cry:
Ik kom net in de schuur om een hamer te halen en daar staat hij de mooie plank die het tafeltje moet worden :eek: . Ik zie nu dat hij krom is geworden. BAALE al mijn schaafwerk is in kromme ROOK opgegaan. Het lijkt erop dat de zijkanten omhoog zijn gekomen. Ik heb de buitenkant toch maar even met de staalborstel afgekrabd. Dat is wel mooi geworden maar die kromming :cry: :cry:

Wat kan ik het beste doen??

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hoooo, nog niet in de kachel mieteren! :p

Laat es een foto zien, hoe erg is het? Valt er nog meer af te schaven?
En hoe komt het dat tie kromgetrokken is, te dicht bij een kachel?
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Met dat werken van het hout heb ik twee ervaringen "ideeën" .
na schaven etc gaat hout weer werken, zo wacht ik altijd een dag
na het vlakken voordat ik ga kantrechten. Ook heb ik in mijn werkplaats
gemerkt dat hardhout wat een tijdje rechtop heeft gestaan gaat torderen en kromtrekken.
(voornamelijk in de winter) Ik neem aan dat het kromtrekken over de lengte
is gegaan waardoor de beide delen vanaf de barst elk een eigen kant zijn
kromgetrokken. Dat kun je oplossen door een houten of metalen klamp
aan te brengen.

Ik zou het blad afwerken in osmo blanke was. erg mooi.

Groetjes Eddie

Sorry, slecht gelezen, je geeft al aan dat hij over de breedte gebogen is.
bericht even met dit excuus aangepast.
 

tuoh

Oud hout
Je stuk Beuk is een dosse plank, dat deze plank geschoteld is wil zeggen dat het hout verder aan het drogen is.
Dosse planken trekken tijdens het drogen altijd van het hart weg, zelfs als je de plank over de schaafmachine haalt om deze opnieuw te vlakken gaat ze na enkele dagen opnieuw beginnen werken (lees schotelen) :cry:
Brede stamdelen zijn hier meer gevoelig voor dan gevierschaalde planken, terwijl Beuk de houtsoort bij uitstek is om te vervormen bij droging. Twee keer pech dus.

Je enige valabele oplossing is op zoek gaan naar een kwartierse plank, die blijven namelijk wel min of meer vlak tijdens het drogen.



Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Volg helemaal Andre zijn schrijven, maar als aanvulling zou ik de plank een tijdje in de kamer laten staan en kijken wat er gebeurt. Een hygrometer is in dit geval ook een goede hulp, als de vochtigheidsgraad in huis redelijk constant is, dan zal de plank ook stoppen met schotelen, mits goed uitgewerkt natuurlijk. Hout voor meubels moet je eigenlijk een paar weken minimaal bewaren in de ruimte (of soortgelijk) waar ze als meubel gebruikt gaan worden. Ik zou nog niet te hard treuren. De plank bubinga van onze nieuwe tafel had ook een paar weken buiten gestaan met een luchtvochtigheid van rond de 90 %. Binnen is het ronde de 50 % en de plank is na bewerken aan de bovenzijde met 3 lagen osmo hardwax olie behandeld en aan de onderzijde 1 keer (ik ben een zuinigerd!) Dus de onderkant droogde wat sneller en de plank ging aardig bol staan (over 90 cm breedte bijna een centimer) Inmiddels na een maand of 3 begint hij (of zij?) weer aardig vlak te trekken.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je kan de plank als die echt op kamervochtigheidsniveau is en dan flink hol getrokken, ook nog in smallere planken zagen, die weer netjes vlak en haaks schaven en dan de boel weer aan elkaar lijmen. Met een beetje geluk zie je er dan nauwelijks iets van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.