Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 27 van de 27
    @mostudio, bedankt voor de uitleg! Zojuist zoals het schema aangesloten zonder de "1" en hij loopt. Draairichting is goed en er zit ook een motorrem op, helemaal super op zo'n oude zaagtafel.
    A Hout

Als je je zaagblad op de as wil houden, zal je de motorrem buiten gebruik moeten stellen.

Het heeft even geduurd maar het einde komt in zicht.
    Gaandeweg het opknappen heb ik besloten wat aanpassingen te doen. Zo heb ik een kunstof afzuigkap in de zaagtafel geplaatst. Het werk niet optimaal dus er moet een verbeterde versie komen. Ook heb ik de zaagas opnieuw laten draaien met meenemers dus een geremde motor is geen probleem meer.
    Daarnaast heb ik besloten er een "extention wing" aan te maken wat goed uitkomt met de VSCTools geleider. De orginele geleider vond ik niet fijn werken.
    Detailfotos van de motorophanging en de binnenkant van de zaag volgen nog. Het geheel staat ook nog op een mobiele basis waardoor hij wat beter verplaatsbaar is.

Ik ben opzoek naar een goede tip over het afwerken van het L-profiel en het kokerprofiel voor de langsgeleider. Als ik het kokerprofiel helemaal schilder heb ik natuurlijk grote kans dat het teflon van de VSCT de verf er af gaat schrapen wat uiteindelijk lelijk word. Moet ik hier een keiharde metaalverf overheen zetten of moet ik die stroken blank laten(wat mogelijk gaat roesten en ook lelijk word)

Mocht iemand nog een "tilt arbor" sticker van startrite hebben dan hou ik mij aanbevolen, de originele is gesneuveld tijdens het lospeuteren.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    A Hout

Je kan een rvs koker en hoeklijn gebruiken, kan je mooi hoogglans polijsten, hoef je niets te schilderen.

@ArjenH zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van je 'afzuigkap'? Ik heb zelf ook een startrite en daarvan moet de afzuiging drastisch verbeterd worden
    Een dergelijke kap had ik ook al in gedachten, zoals je hem ook tegenkomt in de compactere zaagtafels als bijvoorbeeld die van DeWalt (Dw745 bijv.)

Hier de fotos van de afzuigkap. Inmiddels heb ik een tweede versie, de eerste was te breed om goed af te zuigen waardoor de afzuigopening net niet recht achter het blad zat. Er zat ook een te haakse hoek bij de aansluiting zodat het zaagsel omhoog geworpen werd.
    De nieuwe variant is 5,5cm breed en heeft een gestroomlijnde afzuigaansluiting.
    Beide kappen zitten op een kunststof blokje vast van 16mm dik. Het geheel zit aan de horizontale draagarm waar de as in zit. Het materiaal van de kap is 3mm pvc. De eerste variant heb ik dmv warmte in elkaar gevouwen en de tweede heb ik gelijmd. De nieuwe kap moet nog getest worden.
    IMG_8744.jpgAansluiting dmv 16mm plaat

IMG_8743.jpgIMG_8897.jpg
    IMG_8896.jpgAansluiting niet recht achter het zaagblad

IMG_8899.jpgIMG_8900.jpgIMG_8901.jpgNieuwe variant
    A Hout

Momenteel is de zaagtafel aardig in gebruik. Wel wil ik nog wat dingen finetunen en moet ik nog het een en ander afwerken.
    Hier een kleine update over de afzuiging.

De zaagselopvangbak vangt 90% op als de zaag op de hoogste stand staat. Als de zaag laag staat gooit hij het zaagsel voor de bak naar beneden, zie foto.
    Een mogelijke oplossing hiervoor is het plaatsen van een vaste kap aan de voorzijde van de bak, zie laatste foto. Helaas is hier erg weinig ruimte voor.
    Daarnaast is het allemaal vrij krap om de stofzuigslang fatsoenlijk aan te sluiten. Ik wil de bak opnieuw maken, nog strakker, zodat er rondom meer ruimte is en hij niet meer aanloopt op omliggende onderdelen.
    De luchtflow is erg goed. Als de zaagmachine aan staat zonder dat de afzuiging aan staat werpt/duwt hij 70% van het zaagsel door 1,5m stofzuigslang heen.
    Wordt vervolgd.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    A Hout

Forum Rechten