Veelgebruikte nieten/brads maten

rijsdijk

Nieuw lid
22 okt 2018
14
0
Noord-Holland
Goedenavond,

Even voorstellen..

Dit is mijn eerste topic, vandaar een kleine introductie :D. Sinds anderhalf jaar heeft het thema 'hout' zich gevestigd in mijn leven. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ná mijn drukke ICT kantoordagen en ondernemerschap mij graag wend tot het gebruik van mijn handen. Een compleet andere dynamiek die positief effect heeft op mijn dagelijkse werkzaamheden; en dat wil ik graag verder ontwikkelen. Inmiddels gaat het voor mij niet alleen meer om houtbewerken, maar eigenlijk alles daaromheen. Van boom tot houtskeletbouw. Dit heeft geleid tot cursussen Europees zaagbewijs (ECC), bosbeheer en boomverzorging, stapels boeken en ik kijk al enige tijd mee op dit forum. Cursus boomklimmen staat nog op de planning ;). Uiteindelijk ben ik ook kritisch gaan kijken naar mijn werkplaats, en ja... wat voor gereedschap moet daar dan in. Nu ben ik inmiddels al in bezit van een schitterende collectie gereedschap, welke elke maand nog wordt aangevuld, maar zoals alles in het leven, je moet er gewoon in de praktijk mee bezig zijn, en dan kom je er achter dat je nog veel moet leren!

De tacker

Zo ben ik sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Senco FinishPro18: mijn eerste tacker. Helemaal happy, thuis gelijk aangesloten op de compressor, en vervolgens heb ik de eerste 500 van de 5000 brads in mijn oude werkbank geramd. Cool :cool:. Snel dingen vastzetten, niet meer alles klemmen of onnodig lang wachten tot de houtlijm droog is. Vervolgens om te oefenen, heb ik een paar opbergbakken voor in de werkplaats gemaakt van 10mm triplex. Daarbij ondervond ik gelijk het probleem dat de 50mm brads die ik had gekocht eigenlijk te lang waren. Blijkbaar blijken brads af en toe af te buigen of hou ik mijn tacker niet haaks. Hoe dan ook, de lengte speelt een rol, dus ik wil een aantal nieuwe brads aanschaffen.

De vraag

Na wat online speurwerk zie ik dat de brads voor mijn tacker i.i.g. in de maten 10, 15, 20, 25, 30, 32, 35, 40, 45 en 50 mm zijn. Nu kan ik overal minimaal 1 setje van aanschaffen, maar ervaring leert dat je dan met maten blijft zitten, dus daarom richt ik mij graag tot jullie met de volgende vraag:

Welke maten nieten/brads heb jij standaard op voorraad in je werkplaats?

Ik begrijp dat het sterk afhankelijk is van de type werkzaamheden die je doet, maar ik probeer toch een beeld te krijgen.

Alvast bedankt als je tot hier bent gekomen! :)

~ Rijsdijk

PS: wat een afgang, volgens mij staat dit in het verkeerde sub-forum. Moderator?
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.614
1.134
Fryslân
en vervolgens heb ik de eerste 500 van de 5000 brads in mijn oude werkbank geramd. Cool .

Bedankt voor de lach-/buikspier oefeningen :p ;)

Maar ik houd voor de lengte van de brads aan: 3x de dikte van het hout. Dus zet je 9 mm hout vast, dan 25 mm brads gebruiken.
Of dat de "officiele leidraad" is weet ik niet, maar het blijft bij mij altijd wel zitten.
Met te lange brads krijg je inderdaad het probleem dat ze onderweg kunnen gaan afbuigen en er weer uit het hout gaan komen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Bedankt voor de lach-/buikspier oefeningen :p ;)

Maar ik houd voor de lengte van de brads aan: 3x de dikte van het hout. Dus zet je 9 mm hout vast, dan 25 mm brads gebruiken.
Of dat de "officiele leidraad" is weet ik niet, maar het blijft bij mij altijd wel zitten.
Met te lange brads krijg je inderdaad het probleem dat ze onderweg kunnen gaan afbuigen en er weer uit het hout gaan komen.

Het is eigenlijk 2.5x de dikte. maar het is een gevoel kwestie wat je wilt nieten. Want als je 2 keer 9 tegen elkaar niet dan heb je niks aan de regel ''2,5x houtdikte = minimale niet lengte''
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
ik heb behoudens 10 en 32 al die maten en een aantal dubbel omdat er ook nog rvs bestaat
maar 30 - 40 gebruik ik het meest.

als het echt op hechting aankomt kan je testen of langer sterker is.
als je de brad door het hout trekt als je de planken weer van elkaar trekt heeft langer geen zin.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik gebruik het heel veel icm lijm en dan heeft de niet/brad eigenlijk meer de functie om het op zn plek te houden dan een daadwerkelijk constructieve functie. Ik heb tegelijk met mijn tacker doosjes gekocht in de range 10-30mm, waarbij ik de 30mm het meeste gebruik, de 10mm het minste en de maten daartussen variërend.
Ik heb ook een tacker liggen die, volgens mij, 32-64 mm aankan, maar ik moet zeggen dat ik die in de afgelopen jaren 1 á 2 maal heb vastgehad, dan kies ik toch weer eerder voor schroeven.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Zoals Jelmer hou ik ook een beetje vast aan de drie maal houtdikteregeling.
En zoals zovelen gebruik ik ook lijm op die verbindingen dus structureel is het niet echt.
Om niet teveel soorten te moeten hebben is voor mij alles aanvaardbaar tussen 2 en 3 maal de houtdikte (i.c.m. lijm).

Ik heb in stock liggen van 1 cm tot 9 cm voor de verschillende soorten tackers (pinner-brads-nagels). Al is alles boven de 5 cm niet echt meer een brad te noemen en is dit eerder een nagel. En alles onder de 2 cm is een pinnageltje. Dus naar brads toe gebruik ik veelal 3 cm of 4 cm in brads.

Bekijk welk werk je zult verrichten. En haal gewoon wat je voor dat project nodig hebt. De stock zal uit zichzelf ontstaan. Zo blijf je niet zitten met ongebruikte kastvulling.
 

ATWR

Nieuw lid
10 mrt 2021
4
0
Amersfoort
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum. Volg het al wel geruime tijd en al veel praktische tips opgedaan. Nu zit ik met een vraag waarop ik niet direct antwoord kan vinden. Het heeft betrekking op het gebruik van brads ter ondersteuning van lijm. Vandaar dat ik aanhaak op deze vraag.

In video's van houtbewerkers zie je regelmatig dat houten delen met brads worden vastgezet. Ook na nauwkeurig bestuderen zie ik bijna nooit een afdruk of de brad zelf zitten. Terwijl als ik met mijn tacker gebruik de spijkers goed zichtbaar zijn. Gebruik ik dan de verkeerde (te dikke) brads? Of ligt het gewoon aan de kwaliteit van de video's?

Maar je houdt toch altijd een afdruk over. Wat is jullie ervaring en welke brads adviseer je?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
@ATWR Die nagenoeg onzichtbare nagels zijn 'pinnails' (21–, maar meestal 23 gauge). Die hebben geen kop en daardoor weinig vasthoudkracht. Schiet je ze er onder een wisselende hoek in, dan gaat dat 'klemmen' al een stuk beter.
Eigenlijk is de belangrijkste functie van pinnails dat ze delen op hun plek houden; de lijm zorgt voor de sterkte.
Het gaatje dat blijft is zo klein dat een normale afwerking (vernis ed) het al vult - je hoeft dus niet te vullen met plamuur of zo.
Ik heb een 23-gauge pinnailer van Hitachi ( de NP35A, maar dat is inmiddels opgevolgd door nieuwere modellen), die ik heb aangeschaft omdat-ie heel goed uit testen kwam. Werkt probleemloos.
 

ATWR

Nieuw lid
10 mrt 2021
4
0
Amersfoort
@Bert Vanderveen dank voor je uitleg (en lekker snel ook :)). Weer wat geleerd. En ook meteen weer een illusie armer. Ik heb namelijk een 18 gauge Makita AF506, dus dat gaat hem niet worden... weet ik in ieder geval dat ik het ook niet hoef te proberen :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
@ATWR Ik heb de Makita AF505 (voorloper van de bradnailer die jij hebt) en die gebruik ik voornamelijk bij het maken van laden en 'jigs' (met lijm dus). Het afstoppen van de gaatjes die de brads maken is goed te doen, vind ik. Vulmiddel in de goede kleur kopen of zelf maken mbv Cascamite en houtstof.
 

ATWR

Nieuw lid
10 mrt 2021
4
0
Amersfoort
@ATWR Ik heb de Makita AF505 (voorloper van de bradnailer die jij hebt) en die gebruik ik voornamelijk bij het maken van laden en 'jigs' (met lijm dus). Het afstoppen van de gaatjes die de brads maken is goed te doen, vind ik. Vulmiddel in de goede kleur kopen of zelf maken mbv Cascamite en houtstof.
Ja, voor onzichtbare plaatsen is het geen probleem. En gaatjes stoppen kan sowieso, alleen leek het me fijn als dat niet nodig is :)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.118
847
Ulvenhout
Ik heb de pin nailer van Ecotools (23GA) en daar zie je echt nauwelijks wat van. Als je het paneel daarna gaat schilderen kan je met een bepaalde lichtinval wellicht wel iets zien. Maar even plamuren helpt al veel.
In dit topic staan een paar foto's
Wanneer ik 2 stukken 18mm MDF aan elkaar schiet moet ik echt moeite doen om ze weer los te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

ATWR

Nieuw lid
10 mrt 2021
4
0
Amersfoort
Ik heb de pin nailer van Ecotools (23GA) en daar zie je echt nauwelijks wat van. Als je het paneel daarna gaat schilderen kan je met een bepaalde lichtinval wellicht wel iets zien. Maar even plamuren helpt al veel.
In dit topic staan een paar foto's
Wanneer ik 2 stukken 18mm MDF aan elkaar schiet moet ik echt moeite doen om ze weer los te trekken.
(y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.