Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

MFT freesmal 247wood.nl

Hierbij een review van de MFT freesmal.
    Ik heb de mal bij 247wood gekocht om een MFT blad te maken voor mijn mobiele werkbank.
    https://www.247wood.nl/assortiment/f...3549_3957_NL_1

20181224_200239.jpg

20181224_200244.jpg

Je hebt een 20mm frees met ondersnijder nodig en een bovenfrees met 30mm kopieerring.
    Ik heb een tijdje gezocht naar de juiste freesbit voor deze mal.
    Eerst had ik een goedkoop freesje van ecotools maar deze was niet accuraat genoeg en brande ook het MDF waardoor de gaten niet exact 20mm werden.

Daarna een 20mm spiraalgroeffrees van festool gekocht die gemaakt is om mee te boren. (Type: festool 490951)
    frees.jpg

20190102_172356.jpg
    Deze deed het erg goed maar de as is wel wat kort en moest dus ver genoeg uit de collet steken om door de 18mm mal en het 18mm blad heen te komen.

Daarna de mal uitgelijnd met behulp van de opschroefbare tabs die aan de zijkant zitten.
    Deze leg je tegen je blad in de linker onderhoek en je kan de eerste 4 gaten frezen.
    Daarna vouw je de tabs weg en zet je de mal mbv de bijgeleverde dogs in de zojuist geboorde gaten en maak je de volgende rij gaten.
    20190102_172338.jpg

Dit doe je tot je aan het einde van je blad bent.
    20190102_173520.jpg

Daarna draai je de mal om en maak je de onderste rij gaten en kun je van daar verder door de mal 90 graden naar rechts
    te draaien en zo het hele blad verder van gaten te voorzien door steeds een stukje verder op te schuiven
    20190102_195245.jpg

Let op! dat je voor elke nieuwe rij van 4 gaten de freesmal schoonmaakt want er blijft veel stof in de gaten hangen.
    Het makkelijkst hiervoor is een buizenborstel te gebruiken maar een doek kan ook.
    Als je hem niet schoon maakt kan dit de accuraatheid beinvloeden.
    20190102_175442.jpg

De onderkant van de plaat had werd door de frees keurig geboord zonder uitbreken.
    20190102_173537.jpg

20190102_173530.jpg

Het is wel een hele klus om alle 96 gaten te frezen maar het resultaat is er wel naar.
    Doordat mijn bovenfrees lichte speling had op de geleiders is het resultaat niet 100% haaks bij sommige gaten maar zeer goed bruikbaar om werkstukken op te klemmen.
    Ik heb gewoon een paar gaten uitgemeten welke wel haaks waren en zal die gebruiken icm de invalzaag en lineaal.
    Als laatste heb ik alle gaten aan de bovenkant voorzien van een kwartrond hoekje van R 2mm.
    20190102_201705.jpg

Ik heb bij 247wood ook de lange 80mm benchdogs meebesteld om de lineaal tegen aan te leggen.

20181224_200250.jpg
    Laatst gewijzigd door 3dmazter; 04-01-19 om 20:47.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Wat voor frees heb je daar liggen? Een triton? Ben in toch wel benieuwd waar die speling vandaan komt?

ja dat is de triton jof001.
    De geleider waar de klem op zit is goed de andere geleider heeft 2mm speling.
    Als ik op het ene handvat duw gaat ie netjes naar beneden.
    Duw ik alleen op de andere gebeurt er niks en zit ie muurvast.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Ai, dat is niet fraai
    niet te fixen ?
    Met een hamer past alles...

Die speling op je bovenfrees zou niet moeten. Ik heb die Triton ook op mijn lijstje staan. Ik moet ook het frezen van de gatenpatroon gaan doen. Maar wel met een spelingsvrije Metabo frees.

Bedankt voor de review! Heb de mal nu ook besteld, ga er vermoedelijk een CMT freesbit bij kopen.

Nee daar is niet veel aan te doen.
    mischien een nieuwe geleider maken op de draaibank die wel strak past.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petrolhead Bekijk Berichten
    Bedankt voor de review! Heb de mal nu ook besteld, ga er vermoedelijk een CMT freesbit bij kopen.
    Ik zou dan een extra lange bit met 12,7mm as nemen.
    Die is extra sterk en zal niet snel buigen.
    Deze bedoel ik CMT 912.701.11
    https://www.venditautensili.it/frese...rie-lunga.html
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Ik heb de OF1010, welke (kwalitatief goede)frees en copieer ring moet ik dan exact gebruiken voor deze mal?

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Zoals de TS al aangeeft in zijn eerste post, een kopieerring van 30 mm en een goede frees met ondersnijder van 20 mm.
    Voor een of1010 ben je ook nog een centreerdoorn nodig...

Groet,
    Jan

Forum Rechten