Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 99
    Tja, de uitlijning is altijd lastig als je zelf alles maakt. Ik heb tot nu toe alleen bestaande draai-/forceerbanken opgeknapt. Dan is de uitlijning in beginsel al goed. Toxiq heeft een bovenmaatse koker (200x200x16, meen ik) bij een groot bedrijf in 1x voor en achter laten doorboren, en het precies goed laten vastlassen aan zijn onderstel/bed.

Als je zelfstellende lagers neemt heb je vrijheid hoe je as precies met je lagers vastgemaakt wordt, maar dan heb je later alleen meer werk om de as precies parallel aan het bed te krijgen, want dan moet je de hele vaste kop gaan uitrichten.

Als je geen bestaande vaste kop kunt krijgen, lijkt het me zeker te overwegen om te kijken of je de gaten ergens goed uitgelijnd in 1x kunt laten boren net zoals Toxiq.

Over de diameter ben ik het helemaal eens, mijn 300 mm centerhoogte restauratie-project gaat uit van een ruwe as met 81 mm doorsnede. Dat is nog net te tillen bij 600 mm lengte, over korte stukjes. Ter hoogte van het hoofdlager is er 60 mm over, bij het achterste lager 50 mm.
    Waarom zo dik? Om dat ik voor een M45 schroefdraad neem (daar heb ik nu eenmaal veel toebehoren voor), die een aanlegvlak van 70 mm nodig heeft. Een klein stuk met 80 mm doorsnede ga ik voor een spindelblokkering gebruiken.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom een hoekcontact lager en niet een conisch kegellager ?
    Met een hamer past alles...

Jullie maken het veel te ingewikkeld. Het wordt een houtdraaibank. Die ook nog eens niet in een productie omgeving gebruikt gaat worden. Als je iemand hebt die een beetje kan lassen en weet hoe je materiaal reageert op de warmte inbreng van het lassen, kan je een prima machine in elkaar zetten met basisgereedschap. Toxiq had de mogelijkheid om zijn machine na te bewerken op een grote freesmachine. Maar was het echt nodig? Omdat zijn machine toch na bewerkt zou worden heeft toxiq er voor gekozen om niet te veel tijd te besteden aan het uitrichten. Toch zaten de bedbanen binnen 0,2 mm. Als we er wat meer tijd aan hadden besteed, was binnen 0,1 mm zondermeer mogelijk geweest. De belastingen zijn vergeleken met een metaaldraaibank erg laag. Een paar simpele plaatlagers zijn alles wat nodig is. Ze zullen eerder kapot gaan van stof dan van overbelasting. Gewoon bouwen die bank en niet te ver door denken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Ik heb me altijd afgevraagd waarom een hoekcontact lager en niet een conisch kegellager ?
    Dat heeft een Duitse machinebouwer me laatst uitgelegd: beide kan. Het hoekcontactlager kan hogere axiale krachten aan, het kegellager hogere radiale. Voor een houtdraaibank zijn beide waarschijnlijk zwaar overbemeten.

Overigens geloof ik best dat een paar plaatlagers zou kunnen volstaan, maar je vraagt je wel af waarom geen enkele commerciële bouwer dan daarmee bouwt.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 31-12-18 om 14:24.

Een conisch lager heeft sowieso een tegenlager nodig om de speling eruit te trekken. Daar zou ik nooit aan beginnen als zelfbouwer. Zelfs als ik een spindelkast op de vijfasser zou zetten en in één opspanning zou nabewerken, kom ik maar nauwelijks aan de toleranties die hiervoor nodig zijn.

Die zelfcorrigerende lagers die ik eerder aangaf zijn zo op een koker te schroeven zonder enige nabewerking aan de koker zelf.. Ja, alleen één keer de spil uitlijnen, dat is wat je moet doen. Als de lagerhuizen vast zitten kun je de spil nog altijd uit de lagers trekken zonder deze uitlijning kwijt te raken. Daar zijn ze dan ook voor bedoeld. Veel van die lagerplaten kun je na het stellen doorboren en ruimen, paspen erin en je uitlijning is gewaarborgd als je wel alles los schroeft.

In de uitvoering die je ergens bovenop schroeft kun je de afstand desgewenst ook nog groter maken.

Kijk eens in de topics van André (@tuoh) die op zijn beide draaibanken de beide lagervarianten heeft zitten:
    https://www.woodworking.nl/showthrea...uten-draaibank

https://www.woodworking.nl/showthrea...XXL-leunspaan-)

De lagers die Jeroen (@toxiq) erin heeft zitten zijn de INA 01ME11, en dat zijn ook dezelfde zelfstellende lagers.
    tpi110_ca_us.pdf
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Jullie maken het veel te ingewikkeld. Het wordt een houtdraaibank. Die ook nog eens niet in een productie omgeving gebruikt gaat worden. Als je iemand hebt die een beetje kan lassen en weet hoe je materiaal reageert op de warmte inbreng van het lassen, kan je een prima machine in elkaar zetten met basisgereedschap. Toxiq had de mogelijkheid om zijn machine na te bewerken op een grote freesmachine. Maar was het echt nodig? Omdat zijn machine toch na bewerkt zou worden heeft toxiq er voor gekozen om niet te veel tijd te besteden aan het uitrichten. Toch zaten de bedbanen binnen 0,2 mm. Als we er wat meer tijd aan hadden besteed, was binnen 0,1 mm zondermeer mogelijk geweest. De belastingen zijn vergeleken met een metaaldraaibank erg laag. Een paar simpele plaatlagers zijn alles wat nodig is. Ze zullen eerder kapot gaan van stof dan van overbelasting. Gewoon bouwen die bank en niet te ver door denken.

Nu moet je niet gaan doen alsof wij niet ff een hoogstandje in elkaar geknutseld hebben anders was ik met 4 pagina's ook wel klaar geweest
    Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar een paar degelijke lagers zullen de kop ook niet kosten
    Radiale is de kracht in de omtrekkende beweging van de as, toch ? of is dat de duwbeweging als je tussen de vaste en losse kop een stuk hout inspant en daar flink kracht op zet ?

Toxiq voor jouw was het een technisch hoogstandje. Daarom hebben we vele telefoongesprekken gehad, om jouw uit te leggen, wat voor mij volstrekt logisch was. Volgens mij heb je de zelfde gesprekken ook met spinningwheels gehad. Ook bij het bouwen van jouw bank kreeg je vele op en aanmerkingen. Uiteindelijk heb je de meeste ook niet opgevolgd, omdat je dan nu nog geen draaibank had gehad. Een houtdraaibank bouwen is voor een metaalbewerker gewoon niet zo ingewikkeld. De keuzes die je maakt voor de aandrijving bepalen in weze hoe de vaste kop er uit gaat zien.

Fabrikanten van houtdraaibanken gebruiken geen losse lagerblokken, omdat dat duurder is. De vaste kop bestaat meestal uit een gietstuk wat toch al bewerkt moet worden. Dan maak je de gaten voor de lagers direct in het gietstuk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Toxiq voor jouw was het een technisch hoogstandje. Daarom hebben we vele telefoongesprekken gehad, om jouw uit te leggen, wat voor mij volstrekt logisch was. Volgens mij heb je de zelfde gesprekken ook met spinningwheels gehad. Ook bij het bouwen van jouw bank kreeg je vele op en aanmerkingen. Uiteindelijk heb je de meeste ook niet opgevolgd, omdat je dan nu nog geen draaibank had gehad. Een houtdraaibank bouwen is voor een metaalbewerker gewoon niet zo ingewikkeld. De keuzes die je maakt voor de aandrijving bepalen in weze hoe de vaste kop er uit gaat zien.
    Wij veel getelefoneerd, hoe kom je daar nou bij (heb nog een betalingsregeling lopen voor de belkosten )

Ik heb trouwens nog 2 lagerblokken (dus geen lagerplaten) met een binnendiameter van 70 mm die bij mij overbodig zijn. Als je daar wat aan hebt, hoor ik het graag.

Forum Rechten