Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 99

nieuwe zelfbouw draaibank (long term)

Sinds 2 jaar ben in in de ban van het houtdraaiers virus, echter na 2 jaar begin ik mij te ergeren aan de te tekortkomingen van mijn huidige draaibank, te onstabiel en te weinig centerhoogte(15cm).

Nu ben ik niet vies van een beetje zelfbouw, en in de directe vrienden kring zitten ook wat lassers en metaalbewerkers. Tevens heb ik een hotline met iemand die 104 forum-pagina's vol kreeg over een zelfbouw project dus dat komt wel goed.

in de 1e instantie vind ik het wivamac model wel erg mooi.
    De eisen die de nieuwe bank moet krijgen is : een centerhoogte van 30cm, verder moet ie zwaar worden, zwaar worden en extra gewicht is ook niet erg.

Voor het metaal ga ik naar Kelders in Boxmeer, al meerdere keren genoemd, mijn hofleverancier voor boutjes moertjes en alle metalen.

Van mijn oude draaibank wil ik de motor hergebruiken. Ook de losse kop wil ik niet zomaar laten varen, dit is er namelijk een van een Ai Hembrug metaaldraaibank, een zeer degelijk ding, ik ga dan ook proberen om deze in het nieuwe ontwerp mee te krijgen op een verhoging o.i.d..

Hieronder nog 3 foto's
    1- mijn huidige draaibank
    2-de lossen hembrug kop
    3-het ideaal

Ik zal best wel wat vragen, maar tips zijn altijd welkom.

Sander
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Goed, 1e vraag dan maar.

Heb al gekeken op de site van lagerboer.nl maar zie de bomen in het bos al niet meer staan.

welk soort lager zouden jullie mij aanbevelen.

Mocht iemand iets moois in de aanbieding hebben hoor ik dat ook graag.

Heeft die losse kop van Hembrug ook een Morse opnameconus?
    Als dat niet zo is zou ik toch een andere overwegen.

Ja, die heeft een mt2. En een uitslag van 9cm

Weet je zeker dat het een MT2 is, kan ook nog een MC2 of een MK2 zijn
    104 pagina's over een draaibank, die had zeker niks anders te doen :-)

Die motor zou ik nog even goed over nadenken !! bij een centerhoogte van 15 cm of 30 cm is het verschil best groot (snelheid/hoeveelheid hout die langs komt op x toeren) daarmee zou je motor al snel te klein kunnen zijn

Opzich niet heel erg, mits je huidige motor van een type bevestiging is dat je ook makkelijk op andere motoren vind
    Ik kocht voor mijn draaibank een motor met voet montage, dat bleek later niet heel handig gekozen, een andere motor met montage aan de voorzijde bleek veel praktischer
    Teveel power heb je niet gauw, een 2.2 kw motor zal je zeker plezier van hebben
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 30-12-18 om 22:42.
    Met een hamer past alles...

De mt2 boorkop die ik destijds besteld heb past precies.

Wbt de motor, deze heeft een voetmontage, in de eerste instantie wil ik deze gebruiken. Maar wil niet zeggen dat er in de update geen ander komt. Probleem is dat er dan ook een andere frequentie regelaar moet komen. Met deze motor gaat dat prima.

Een hoop van mijn ideeen komen van dit topic af: http://www.woodworking.nl/showthread...euwe-draaibank
    Van dit Topic van Zaag ga ik ongegeneerd ideeën jatten .

Ik heb alvast wat details op papier gezet:
    IMG_20181230_0003.jpg
    Hier zie je een doorsnede van het draaibed2 kokers van 5x10cm (5mm dik) en een lengte van 115cm lang, daarop het bed gelast, dit word 7cm breed en 2cm dik. er tussen komen stukjes koker van 5x10 cm (5mm dik) met een lengte van 8cm gelast.
    IMG_20181230_0004.jpg
    Dit is het bovenaanzicht zoals de kokers onder het bed gelast gaan worden.
    2.jpg
    3.jpg
    Dit komt er dan zo uit te zien, met dank aan zaag z'n topic.

Ik heb zaag ook een bericht/mail gestuurd voor wat meer info, hoop dat hij hier ook even wil reageren.
    Laatst gewijzigd door sander1238; 30-12-18 om 23:59. Reden: aanvulling laatste zin

Voordat je het vastlast, zou ik die strippen voor je bed ook aan de onderkant even mooi gladschuren. Als dat niet glad is, heb je later constant ergernis bij het verschuiven van je leunspaan of losse kop. Met dat in het achterhoofd:als je bij het lassen spettert, zoals mijn electroden altijd doen,zou ik de zeg 1 cm het dichtst bij de opening in het bed ook zeker even afdekken bij het lassen, zodat je daar geen spetters krijgt.

Een zeer veel gebruikte lagering voor een houtdraaibank is een dubbelrijig hoekcontactlager als vast lager voor, en achter een normaal kogellager als los lager. Wat je nodig hebt hangt natuurlijk sterk met de diameter van je as en de grootte van de gaten in je behuizing samen, maar zeg een 3210 voor (binnen 50 mm, buiten 90 mm) als vast lager, dus gefixeerd aan de as én gefixeerd aan de behuizing, en achter bv. een 6208 (80x40 mm). Die overgang in je as van 50 naar 40 mm heb je bijvoorbeeld nodig voor de borgmoer die het hoofdlager vastzet (schroefdraad M50 metrisch fijn), daarna is de diameter van de as tussen de lagers dan bv. 45 mm, en de verkleining naar 40 mm is dan weer om het achterste lager op vast te zetten.
    Beide lagers dienen om krachten radiale krachten (van opzij) op te nemen, het vaste lager voor neemt de axiale krachten (duwen en trekken in de richting van de as) op.

SKF heeft uitgebreide info bij alle lagers, waaronder bijvoorbeeld de minimale diameter die een as nodig heeft om een lager goed vast te zetten - ik denk uit mijn hoofd dat de overgang 45-40 genoeg is, maar SKF vertelt je of het echt zo is.

Ook het achterste lager zit vast met een borgmoer, maar die zit in je vaste kop nu juist niet vastgeklemt, zodat hij als de as een beetje warmer wordt heel iets kan schuiven.

Verder kun je natuurlijk nadenken over de staalsoort, moet er een gat in de lengte (mooi, maar kostbaar), moet er een morsekonus voorin, ben je perfectionist en wil je de as na bewerking nog laten harden, ontlaten en slijpen, dat soort dingen.

Bij mij: 42CrMo4-QT, met gat maar zonder morseconus, en ik laat hem verder niet harden/ontlaten/slijpen.

Succes, en stel gerust vragen!
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 31-12-18 om 08:09.

Dubbelrijig hoekcontactlager voor en enkel lager achter kan alleen als de spilbehuizing uit één stuk is en in één keer bewerkt. Anders krijg je geheid uitlijningsproblemen met lagerschade. De machine van Jurriaan was een bestaande met kop uit één stuk, dan kan dit dus.

De lagers die Wivamac toepast op dit model, en die Jeroen ook heeft gebruikt zijn zogenaamde zelfstellende lagers. Die hebben een ronde kooi waar uitlijningsfouten mee kunnen worden opgevangen. Deze lagers zie je veel in de landbouwmechanisatie en grote machinebouw, omdat ze geen zuivere pasvlakken nodig hebben. Denk aan een flenslager met trekbus, kun je mooi op spanning zetten: https://www.lagerboer.nl/a-46510540/...rs/ukf212-ntn/

De spilconstructie van je draaibank is er één om goed over na te denken, ook de maat van de spilneus. M33x3,5 vind ik te klein voor zo'n grote draaibank, ik meen dat Jeroen het achteraf ook wat te klein vind voor zijn machine. Verkijk je niet op de benodigde as voor de hoofdspil, een M33x3,5 DIN800 heeft al een aanlegvlak van rond 50mm, dus dat wordt de as over de gehele lengte als ruwmateriaal om na te bewerken.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Juriaan, de getoonde foto is niet van mij maar van zaag. Ik heb alleen nog maar wat plannen op papier.

Maar evengoed bedankt voor de tip.

Forum Rechten