Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Stanley 110 Restauratie

Ik heb een partij oud gereedschap gekocht. Daarbij zat een "gebruikte" stanley 110.

Het stelmechanisme : het eerst deel van het draad is volledig weggesleten. Hoe zou ik dit aan kunnen pakken ?

De voorste knop mist maar dat is een kwestie van uitzoeken welk houtsoort daarop zat en een nieuwe draaien maar het probleem met het stelmechanisme is een grotere uitdaging.

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Stanley 110 Restauratie

Hier nog even een foto van een project wat bijna klaar is. Een stanley 65 en volgens mij een 100.

Attached files

Wat je kan doen is het afslijpen van het schroefdraad, naar de bouwmarkt gaan en daar schroefdraad kopen met dezelfde diameter, op lengte maken en dan solderen/lassen (persoonlijk denk ik dat solderen genoeg is, er zal niet zo heel veel druk op komen).

Stanley gebruikte rare schroefmaten. Bij ons zijn engelse schroefmaten al nauwelijks te krijgen en zeker deze aparte maten niet. Ik kan tri=ouwens best een beetje lassen, maar dit zou ook wel een heel erg friemelklusje worden om daar een schroef op te lassen en dan nog een beetje haaks graag en zo dat hij niet gelijk weer afbreekt.

Als dit een heel bijzonder schaafje zou zijn zou ik de schroefdraad afzagen, uitboren, draad snijden in een gangbare maat, stukje schroefdraad daar weer in draaien met locktite. Vervolgens in de body een helicoil oid zetten. Maar dit is maar een Stanley 110, en ik zou hem afschrijven.

Wat ook zou kunnen is om op de body een moer vast te zetten in een 'normale' maat, en dan bijpassend schroefdraad vastmaken op de stelschroef.
    Maar dan is het geen restaureren meer, maar compleet aanpassen en hopen dat het nog een beetje zal werken :lol:

Edit:
    Het schiet me net te binnen, als je nou een stuk schroefdraad vastmaakt aan de body, en dan het stelwiel voorziet van een moer, of tapt zodat het stelding een moer is geworden ?
    Wijkt wellicht een beetje af van het origineel, maar is wel functioneel en lijkt me niet al te moeilijk te realiseren.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Het zou voor mij juist een uitdaging zijn om het zo origineel mogelijk te restaureren. Probeer de draadsoort te achterhalen en ga achter een tappenset en snijplaatje aan. Lukt dat niet probeer dan nieuw metrisch draad te tappen. Probeer de bevestiging van het draadstompje in het wieltje te achterhalen en maak een nieuw draadstompje en bevestig dit op de originele manier.
    Afhankelijk waar de schaaf gemaakt is krijg je te maken met Amerikaanse of Engelse draad. Als je de buitendiameter, de tophoek en de spoed weet kan je de draad achterhalen. Met een schroefdraadmetertje moet je een eind komen. Op het Internet kan je dan de overige gegevens vinden.

Ja leuk, tot het over Stanley schroefdraad gaat :twisted:
    Die hebben expres schroefdraad bedacht waar niks voor te koop was. Zo was je wel gedwongen om onderdelen bij hen te kopen. Helaas zijn er nu geen onderdelen meer te koop. In Amerika misschien, daar heb je nog wat handelaren met een grote voorraad tweedehands spul.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Misschien is dit iets voor de restauratie.

http://www.stanleytoolparts.com/12110usa.html

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Allemaal enorm bedankt voor de tips. Het wordt een lastig karwei dat is zeker. Ik hou jullie op de hoogte

anders kan je de draad dicht laten smelten(soldeersel of een koker) en zelf weer draad tappen.

Forum Rechten