Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

zelf deuvels maken woodpecker, Lie Nielsen

Ik ben al lange tijd aan het bekijken hoe ik zelf mijn eigen deuvels kan maken, in de handel vind ik nooit de houtsoorten die ik zoek (voor esthetische redenen)

Meestal kom ik op de woodpecker dowel press uit die mij heel handig in gebruik leek.
    Deze is echter vrij duur rond de 400$ en de productie hiervan lijkt ook gestopt waardoor je ze nergens nog vind.

Verder vind ik nog de Lie Nielsen deuvelplaat, nu ook niet meteen het goedkoopste stukje metaal dat ik al gezien heb maar het zal zijn werk wel doen.

Ik heb echter niet veel zin om bij een aardige hoeveelheid deuvels een tijd lang staan te kloppen op mijn werkbank.
    Kan het niet sneller en stiller met de hulp van een boormachine ofzo en het hout er doordraaien in plaats van slagen?

Wat is jullie tip?

Ik heb er eentje zoals deze, van veritas. Zelfde principe als degene die JMe aanhaalt van Matthias Wandel. Werkt perfect, zijn echter in de basis wel inch maten, dus net geen 10mm bijvoorbeeld, maar in de praktijk geen probleem. Gewoon vierkante latjes zagen van 12x12 mm en dan er doorheen halen met de accuboor en een dop uit de doppendoos.
    https://www.fine-tools.com/duebelherstellung.html

Euhm, zagen en schaven... althans zo doe ik dat

Als het slechts om een paar deuvels gaat en je hebt een (hout)draaibank dan zou ik het wel weten... Sterker nog, ik doe dat wel eens, niet zozeer als houtverbinding (daarvoor zou ik de domino pakken) maar om verkeerd geboorde gaten te camoufleren ;-)

Zoals in alle eerdere posts al vermeld, er zijn tal van manieren om ze te maken. Youtube staat helemaal vol met suggesties.
    Interessanter vind ik, om zelf de deuvel maker van Woodpeckers na te maken...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ik heb zelf in een stalen plaat van 10mm dik een paar gaten geboord (6 / 8 / 10 / 12 en 16 mm)

Bv voor een deuvel van 10mm heeft de eerste 2 mm een diameter van 10mm en de resterended 8mm (achterkant van het gat) een diameter van 12mm zodat het hout er niet in blijft klemmen.
    De bovenkant vlakslijpen en deuvelplaat is klaar.

Het hout klieven, beetje bijschaven en er door kloppen.. deuvel klaar

Deuvelplaat.jpg

Jos

Ik heb een set proppen boren, die gebruik ik ook om deuvels te maken. De lengte is alleen beperkt tot een cm of 6.

Zoals Jos Cuypers het beschrijft is de manier om de sterkste deuvels en groter toog nagels te maken. Zo loopt de draad van het hout mooi mee in de lengte van de deuvel.

jaap

Forum Rechten