Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 38 van de 38
    Laaiend enthousiast is wel de juiste woordkeuze!
    Smeden is inderdaad ook erg leuk, maar zoals alles zal het inderdaad de nodige oefening vragen.
    Wat is eigenlijk het verschil tussen smeedkolen en gewone antraciet?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Leuke woordspeling Wilco. Lang geleden heb ik ook een lamp gesmeed. Het drijven van staal lijkt zo makkelijk maar dat valt tegen. Als het te heet word krijg je een sterretje en dan kan je overnieuw beginnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Laaiend enthousiast is wel de juiste woordkeuze!
    Smeden is inderdaad ook erg leuk, maar zoals alles zal het inderdaad de nodige oefening vragen.
    Wat is eigenlijk het verschil tussen smeedkolen en gewone antraciet?
    Smeedkolen is een vrij vuile variant van kolen, met veel zwavel en as. In de praktijk plakt (sintert) smeedkolen aan elkaar vast waardoor het een soort hete korst vormt, om het ijzer heen. De hitte van het vuur is dan mooi te concentreren en te regelen op de juiste plek.
    Met anthraciet, dat niet sintert, is het veel moeilijke om de hitte goed te regelen en te concentreren. Het vuur zal al gauw te groot en te heet worden.

Om het vuur klein te houden (wat belangrijk is) gebruikte ik een blik (van bruine bonen of zo) met in de bodem een stuk of 6 gaatjes. Water er in, en daarmee blus je af en toe de rand van de kolen om de vuurkern heen.
    Verder: niet te veel porren en roeren in het vuur, hou het zo klein mogelijk.

Ik gebruik tegenwoordig geen smidsvuur meer, heb hem verkocht. Ik verhit nu met de gasbrander of de snijbrander, waarmee ook roestvast staal te verhitten en smeden is (want dat doe ik steeds meer).

Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Leuke woordspeling Wilco. Lang geleden heb ik ook een lamp gesmeed. Het drijven van staal lijkt zo makkelijk maar dat valt tegen. Als het te heet word krijg je een sterretje en dan kan je overnieuw beginnen.
    Klopt inderdaad, het krijgen van een sterretje is zo gebeurd ;-) Maar om te oefenen blijf ik dergelijke stukken staal gewoon even doorgebruiken, kapotter kan het toch niet worden. Het drijven is wel een werkje waar je spierpijn van krijgt. Ik ben al druk aan het zoeken naar goede ideeën voor een mechanische hamer. Dat is tegelijk een mooi nieuw vervolgproject...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Berghout scheepswerk Bekijk Berichten
    Smeedkolen is een vrij vuile variant van kolen, met veel zwavel en as. In de praktijk plakt (sintert) smeedkolen aan elkaar vast waardoor het een soort hete korst vormt, om het ijzer heen. De hitte van het vuur is dan mooi te concentreren en te regelen op de juiste plek.
    Met anthraciet, dat niet sintert, is het veel moeilijke om de hitte goed te regelen en te concentreren. Het vuur zal al gauw te groot en te heet worden.

Om het vuur klein te houden (wat belangrijk is) gebruikte ik een blik (van bruine bonen of zo) met in de bodem een stuk of 6 gaatjes. Water er in, en daarmee blus je af en toe de rand van de kolen om de vuurkern heen.
    Verder: niet te veel porren en roeren in het vuur, hou het zo klein mogelijk.

Ik gebruik tegenwoordig geen smidsvuur meer, heb hem verkocht. Ik verhit nu met de gasbrander of de snijbrander, waarmee ook roestvast staal te verhitten en smeden is (want dat doe ik steeds meer).

Wim.
    Interessante info Wim! Dankje voor het delen. Wat is het voordeel van een gasbrander tegenover een smeedvuur bij het verwerken van rvs? Wat voor moois maak je zoal?

Een gasbrander (op propaan) heeft als grootste voordeel dat het staal (en rvs) niet kan verbranden zoals in een kolenvuur wel kan.
    Vooral bij klinken heeft dat een groot voordeel: je kunt een flinke voorraad klinknagels heet houden in een propaanoven, zelfs langdurig. Als je klinknagels in een kolenvuur hit, dan verbranden ze zómaar en moet je echt erbij blijven.
    Verder is een kolenvuur ongeschikt voor rvs omdat dat teveel koolstof zou toevoegen aan het materiaal.
    Bij hitten met de snijbrander is er wel een risico op verbranden; daar moet je dus erg bij opletten.

Rvs moet sowieso heel anders verwarmd en gekoeld worden dan gewoon staal, omdat het een heel slechte warmtegeleider is. Dat kan betekenen dat het werkstuk van binnen nog koud is terwijl de buitenkant oranje gloeit, en andersom. Het moet veel rustiger gedaan worden. Die slechte warmtegeleiding heeft ook voordelen: je kunt je werkstuk zonder handschoen vasthouden vlak naast het gloeiende deel.

Ik maak (zoals mijn forumnaam doet vermoeden) vooral scheepsbeslag, zowel sier als functioneel. Ook smeed ik zelf rvs klinknagels (die kun je namelijk niet gewoon kopen) die ik later wegklink. De meest gebruikte diktematen voor die klinknagels zijn 12 en 16 mm.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

De afgelopen tijd heb ik niet veel tijd gehad om te smeden, maar toch heb ik nog wat oefenstukken kunnen maken. Ik ben een tijdje terug verhuisd en ben nu bezig om de garage om te bouwen tot werkplaats en daarbij hoort natuurlijk ook een nieuwe werkbank. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het precies ga doen maar een paar mooie holdfasts of werkbankklemmen leken me een goede toevoeging. Op het internet staan veel voorbeelden en is er al heel wat afgediscussieerd over afmetingen, klemkracht, vorm en dergelijke maar om te oefenen heb ik een willekeurig model gepakt met bijhorende afmetingen. Het smeden viel nog niet mee (ook logisch aangezien ik er pas net mee begonnen ben) en het koste me drie uur om tot onderstaand resultaat te komen. Ik ben begonnen met een staaf van 20 bij 20mm en heb daaruit de vorm proberen te smeden. Vooral om de haakse hoek zowel aan de binnenkant als de buitenkant netjes haaks te krijgen was een geploeter. De binnenzijde kreeg ik netjes recht maar nadat me halverwege het proces de buitenzijde verbrand was heb ik uiteindelijk besloten vals te gaan spelen en om materiaal toe te voegen door middel van oplassen. Ach, als je nog aan het oefenen bent mag dat toch? Afgezonderd daarvan ben ik voor een eerste smeedpoging tevreden en als ik het geheel straks eenmaal heb opgepoetst en bijgewerkt met de vijl een haakse slijper is het een mooi stuk gereedschap vind ik zelf.

DSC_0209.jpg

Het mes is een poging om een zogenaamd Sloyd mes te smeden en dat ging ook redelijk goed voor een eerste keer mes smeden. Het basismateriaal hiervoor was een staf koolstofstaal rond 10mm, waaruit ik eerst de arend heb gesmeed en daarna het blad. Het valt nog niet mee om uit dat taaie ijzer de vorm te halen die ik voor ogen heb maar dit keer is het goed gelukt. Ik moet er dan wel bij zeggen dat dit de derde poging was, de eerste poging mislukte omdat het blad opeens een scheur vertoonde en afbrak, de tweede poging was ik niet tevreden met de overgang van de arend naar het blad en onderstaande is de derde poging. Nu nog het geheel afwerken, een mooi handvat eraan maken en dan kan het aan het werk!

DSC_0204.JPG

Mooi, Wilco! Het plezier spat er van af.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Forum Rechten