Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 13 van de 13 EersteEerste ... 3111213
Resultaten 121 tot 130 van de 130

Onderwerp: Tahoe 20'

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    De schroefas en keerkoppelingen komen uit de bouwtekeningen (1:1 en 1"/25mm) die ik heb en de schroef is berekent door Bakker Ijlst. Volgens hun berekeningen zou de boot met deze schroef/motor 50km/u gaan doen maar dat moet ik nog zien
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Gaan de bouwtekeningen niet standaard uit van een Chevy v8? Een europese 2 liter ford v6 lijkt voor een amerikaan geen logische keuze. De romp van zo'n speedboot is een beproeft ontwerp wat vaak al jaren wordt gebouwd. En al is je boot niet de snelste, hij is wel de mooiste.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    De tekeningen gaan uit van een v6/v8 tussen de 260 en de 330 CU omgerekend tussen de 4.2l en de 5.4l maar daar ga je ook niet leuk een dagje mee touren lijkt mij.... ik ben tevreden met mijn v6 ik hoef ook niet de snelste boot te hebben en de ruimte die ik bespaar met een kleine v6 ten opzichte van een grote v8 trek ik bij de kuip zodat ik een soort rondzit kan maken ipv een bankje voor de motor en een achter de motor. Maar goed ik zal nog eens kritisch kijken naar de aandrijflijn en even de situatie voorleggen aan bakker ijlst. Als het haalbaar is zou een rubber koppeling wel mooi zijn om de motor iets vlakker te krijgen. En eens kijken of ik nog een carterpan kan krijgen die wat dieper is en een spatplaat kan monteren. Ik zal wat grotere ringen achter de motorophanging plaatsen die zien er inderdaad wat lullig uit zo. De bouten zelf ben ik niet bang voor, 10 stuks m10.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Een grotere motor gebruikt bij cruisen niet perse meer brandstof. Hij heeft meer koppel en zal mits de rest daar op aangepast is, met een kleinere gasklepopening dezelfde snelheid kunnen vasthouden. Ik heb even bij de ford keulen v6 motoren zitten kijken en die lijken allemaal een rear sump carterpan te hebben. Op jouw foto's lijkt het of jouw motor een mid sump heeft. Als dat inderdaad zo is, zou je kunnen kijken of je een rear sump carterpan kan vinden met de bijbehorende olie aanzuigbuis. Heb je al een rear sump carterpan, dan zou ik hem laten zitten. Met jouw gebruik voorzie ik geen probleem. Als je alleen een stuwdruklager op je schroefas monteert, ben je toch klaar met je aandrijflijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    .................... Ik zal wat grotere ringen achter de motorophanging plaatsen die zien er inderdaad wat lullig uit zo. De bouten zelf ben ik niet bang voor, 10 stuks m10.
    Die opmerking van mij over de lulligheid der bouten sloeg op de vier lange bouten die omhoog steken uit de rubber trillingsdempers. Die vier boutjes dragen het gewicht van de motor, en dat is natuurlijk geen enkel probleem. Maar ze krijgen ook de voor- en achterwaartse krachten van de stuwdruk te verwerken, en daar zijn ze niet zo goed in.
    Die voorwaartse kracht is (statisch) maximaal ongeveer 10 kgf per pk. Dus bij 80 pk is dat zowat een ton. Daar komt nog de dynamische belasting overheen.
    Al die extra krachten komen ook nog eens op de rubber elementen, die daardoor snel kapot kunnen gaan (en dat in de praktijk ook vaak doen).

Dit is waarom ik adviseer om een stuwdruklager aan te brengen.

Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Ik denk dat je eerst die donut aan gort helpt. Zo'n hardy schijf is niet bedoeld om axiale krachten op te nemen. Vandaar dat je een stuwdruk lager nodig hebt.

Ga je de motor met buitenwater koelen? Of met een warmtewisselaar? Ga je met buitenwater koelen, dan zou je kunnen kijken of er een bronzen vriesdoppen set verkrijgbaar is voor je motor. En aftapkraantjes voor de koelmantel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    De motor wordt gekoeld met een warmte wisselaar evenals de olie en keerkoppeling.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Oke weer even een update, Ik heb uiteindelijk gekozen voor een homokineet met ingebouwd stuwdruk lager dit scheelde uiteindelijk niet super veel tegenover een flenskoppeling en een stuwdruklager dus de knoop maar doorgehakt. Gelijk even een koperen leiding opgehaald zodat ik het roer in de motorruimte kan smeren ipv helemaal onder het dek.
    20200113_182924.jpg
    20200113_182931.jpg

We zijn nu bezig met nieuwe watergekoelde spruitstukken maken aangezien de originele niet pasten icm een oliefilter en we daar toch ook al voor moest lassen.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    20200118_173135.jpg
    Tank en accubak zijn ook geplaatst en een koperen leiding tussen de tank en brandstofpomp geplaatst (incl filter en elek. afsluiter).
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Forum Rechten