Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Dunne voorzetwand voor muur met spachtelputz

Graag wil ik in de kinderkamer een leuke print op de muur bevestigen. Hiervoor heb ik gekozen voor een stickerprint, maar het probleem is dat de muur in onze (huur)woning voorzien is van spachtelputz.

Nu ben ik dus van plan om de muur glad te maken met behulp van een dunne voorzetwand, maar ben er nog niet zeker van hoe ik dit aan zal pakken. Het gaat overigens om een wand van 230cm (h) x 333cm (b).

Mijn idee is om dun regelwerk te maken van latten van 18mm (d) x 28mm (b), waarvan ik er 6 naast elkaar plaats en deze afdek met 5 stroken van 3mm MDF (licht en vlak) en deze op de één of andere manier bevestig aan de latten; spijkers lijken me niet handig omdat het oppervlak glad moet blijven, maar lijmen is weer niet handig i.v.m. toekomstige demontage. Met betrekking tot de dikte van de latten, heb ik ze graag zo dun mogelijk zodat ik niet onnodig veel ruimte verlies in de kamer.

Nu mijn vragen:

• zijn 6 latten als regelwerk een goede oplossing qua structuur?
    • hoe kan ik het regelwerk het beste aan de muur bevestigen?
    • zijn de latten van 18mm voldoende dik voor regelwerk i.c.m. 3mm MDF?
    • is de 65.4cm breedte van de 5 MDF-stroken voldoende smal voor een strak resultaat?
    • hoe kan ik het MDF het beste aan het regelwerk bevestigen?

In de bijlage heb ik 2 afbeeldingen ingevoegd om een idee te geven van wat het idee is. Ik hoor graag van jullie. Alvast hartelijk dank voor de feedback.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Naadjes dichtmaken heb ik ervaren als een beste klus.
    heb uiteindelijk een stucadoor de rest vd muren laten glad strijken.

dat beviel me beter dan regelwerk en platen ervoor doen.

Waarom trek je de wand niet strak, of is het een tijdelijke huurwoning waar je binnen een jaar weer uit bent ?
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Als de spachtelputz muur mooi vlak is, kan je er ook voor kiezen om het gips rechtstreeks tegen de muur te plakken.

Ik zou er altijd voor kiezen om in deze situatie het muurtje gewoon te (laten) stuuken, maar dat is voor mij als stukadoor natuurlijk makkelijk praten😁

ook ik zou dit muurtje gewoon laten stuken

stucco en als dat niet kan of mag overweg om als de muur vlak is koud op de muur hardboard platen van of 4 mm te maken (of plexiglas of welke gladde plaat dan ook) . naden aftapen en daar de stickers op.... die hardboard platen zijn op allerlei manieren te plakken zonder dat de spachtelputz beschadigd lijkt mij.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Hartelijk dank voor de reacties. Aangezien het tijdelijke huur is, is het laten stucen van de muur geen optie. En het oppervlak is niet vlak, i.v.m. de structuur van de putz. Voor wat betreft het type MDF, had ik trouwens een witte lak-versie in gedachten die hier lokaal voorhanden is (woon nl. niet in NL). Maar goed, ze hebben ook hardboard wat dan weer niet afgelakt is, in dezelfde dikte.

Met het regelwerk wat je hebt voorgesteld en met de dunne 3mm mdf, gaat dat niet strak worden ben ik bang. De platen zijn veel te dun.Dat druk je met je pink alle kanten op. Beter is om een dun regelwerk van bijvoorbeeld om de 40 cm op de muur te maken en daar platen van minimaal 12mm dik tegen aan te maken. Zo krijg je een strakke wand waar je ook nog wat aan kan hangen mocht je dat willen. Die extra cm minder ruimte is te verwaarlozen.

Forum Rechten