Hulpstuk voor bovenfrezen in Robland 31

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Dit hulpstuk kun je in de frees as van een Robland 31 draaien. Waar je vervolgens bovenfrezen in kunt plaatsen.
Super gemakkelijk.
20181102_162719.jpg
20181102_162721.jpg
20181102_162747.jpg

Ergens rond de 25 euro
 

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
Past dit ook op een Lurem. en watis de as diameter van de boven frezen voor deze tool?
Heb wel interesse als het draad past.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Hallo, kwam bij het zoeken naar een spantang voor mijn robland X26 hier uit. Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen of zo'n spantang wel diep genoeg kan zakken dat deze onder het werkoppervlak komt. Mijn freesas lijkt niet daar niet diep genoeg voor te kunnen zakken. Mijn as daalt tot 1,5 cm onder het tafelblad. In de afbeelding van de handleiding lijkt er een plank onder het werkstuk gehouden te worden voor het frezen van een geul.

1598863807886.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het niet zo dat de grote stationaire machines eigenlijk te traag draaien ?
is nog te evalueren

ben ook zoekende nadat dit draadje geheractiveerd werd

waarover geen twijfel bestaat (ik stel url's op prijs, zodat zoekwerk voor de leden makkelijker is):
- festool of 1010 heeft een leegloop toerental van 10.000 tot 24.000
https://www.klium.be/festool-of-101...MI5L2Bps3F6wIVB893Ch0oNQSlEAAYASAAEgKMNfD_BwE
- mijn robland van 30 jaar geleden met een dahlander-motor deed 3.000 + 6.000
Dahlandermotor - Wikipedia
- mijn huidige scm doet 3.000 tot 10.000 (geen url, maar ik zie de ledjes met de toerentallen zo voor mij ;-)
- op de F700-reeks van felder kan je een hogesnelheidsfreesas plaatsen aan 15.000

wat me nu vooral interesseert is of ik op, of in mijn scm-freesas zo'n kop als op de bovenste foto's (hieronder herhaald) kan zetten
een freestafel om mijn bovenfrezen onder te hangen, heb ik nog niet
maar zo'n kopje zou een makkelijke oplossing zijn
en dan wil ik het aan 10.000 wel uitproberen

1598882860265.png
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
zijn die spantangen nog te koop ?
zo ja, is dit voor 8 of 12 mm ?

Heb "de Groot" gemaild. Zij kunnen er nog aan komen. Dat ging om een M14 naar 8mm schacht.
Er zou ook een 6mm optie moeten bestaan (ergens tegengekomen in een afbeelding online).
Het onderdeel zelf heet X675, De gehele "optie 9995" zou me €204 kosten.

Tendotools verkoopt spantangen die hetzelfde lijken te zijn als de afbeeldingen hierboven.
Deze wijken dacht ik wel af van die van Robland
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen of zo'n spantang wel diep genoeg kan zakken dat deze onder het werkoppervlak komt . . .
In de afbeelding van de handleiding lijkt er een plank onder het werkstuk gehouden te worden voor het frezen van een geul.
superbedankt voor de inlichting
als jouw freesas niet voldoende kan zakken, dan is een 'plank' wel de oplossing
of de mijne het kan, is evenzeer de vraag
maar in ieder geval, om in een rechte hoek te kunnen frezen zal ik zeker een 'plank' moeten gebruiken, want mijn wagen staat 0,5 mm hoger dan het blad van de frees en de zaag
ipv een 'plank' die meeschuift denk ik eerder aan een gladde betonplexplaat die blijft liggen, en waarvan ik het deel dat op het blad van de frees rust 0,5 mm verhoog zodat de hoek met de frees 90° is
trouwens een plank onder het werkstuk, moet vast liggen, want anders heb je 2 x kans op afwijkingen
 

michielvl

Nieuw lid
13 jan 2015
12
2
friesland
Niet alleen het toerental is belangrijk om 'lekker' te frezen, maar vooral de diameter van de frees.
Een freesje van 24mm heeft een 3x zo grote omtrek als een freesje van 8mm. Dus een 3x zo grote omtreksnelheid.
Als ik een grote frees op 24000 toeren laat frezen, sterft ie in een grote rookwolk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niet alleen het toerental is belangrijk om 'lekker' te frezen, maar vooral de diameter van de frees.
interessante bemerking !
je bevestigt mijn verwachting dat er met een toerental van 10.000 op een vaste freesas van een stationaire machine minstens in theorie degelijk te frezen valt
de spantanghouders van tendotools, waarnaar raiko verwijst, kosten 45 euro inc
als ik daarmee kan vermijden dat ik én een van boven verstelbare frees én een speciale freestafel moet kopen van samen een paar honderd euro's, dan zijn die 45 euro's het risico waard
noot: ik kan mijn stationaire frees per 1/10 mm instellen
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik had het druk maar de kop is hier te koop https://www.vaesco.nl/freeskoppen-dp6
deze past op een robland. Hellaas niet op mijn Scm.

Als deze op robland gebruikte dan verhoogde ik wel de tafel met een 40 mm houten plaat omdat de kop niet vergenoeg zakte. Maar het frezen ging prima jammer dat hij niet op de scm pas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.