Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Een uitdaging in sculpturale vormgeving

Op Pinterest vond ik een afbeelding van een heel spannend luchtig ruimtelijke vorm:
    39C63F2C-2B89-4589-AF0B-16A18CD8F5E2.jpg

Shell House, Australie. Vermoedelijk niet in hout gemaakt.

Dat wilde ik ook wel eens maken, en dan in gebogen hout. Dus eerst een aantal (heel veel) dunne plankjes uit notenhout gezaagd en daarna door de vandiktebank, tot op 1,5mm glad geschaafd. Daarnaast een stel vierkante latjes 1,6cm gezaagd en geschaafd voor de halfronde ringen. Vervolgens TUOH gevraagd hoe je hout buigt, mooi antwoord gekregen en de latjes uit de stoomkist gebogen over een mal, rekening houdend met enige terugvering. De malradius was 42cm, na afkoelen veerden de latjes terug tot 47cm. Aanvaardbaar voor mij. De latjes met twee op elkaar gelijmd, ook weer op de oorspronkelijke buigmal (misschien lijm je dan op teveel buigspanning?). Ze bogen daarna weinig terug. De halfronde ringen klaar.

De volgende vraag was: hoe zijn die stroken in het voorbeeld in hemelsnaam gebogen? De meeste zijn rechtsdraaiend getwist,maar allemaal hebben ze ook nog een buigstraal, van ongeveer de ringstraal (is het nog een beetje te volgen?) Hoe nu de dunne plankjes tot brede stroken te lijmen en daarbij de twist en buigstraal mee te geven? Omdat ik de dunne plaatjes met twee op elkaar heb gelijmd, dus 3mm dik, koos ik voor het lijmen met alleen de buigstraal. Dat pakte goed uit, weinig terugvering, en de stroken waren best te torderen. Waarmee ik geen rekening had gehouden was dat de dunne stroken heel gemakkelijk splijten, en ook was het aandrukken over de buigmal over het volle oppervlak niet helemaal gelukt. Dus hier en daar is een kier te zien.

Maar het prototype is klaar, en ik ga de echte vorm maken uit vliegtuigtriplex, 2mm dik. Dan moet het wel lukken.

C3B51B12-C099-4A8B-9DEC-D5BF6C3E44DB.jpg
    3F254D53-FBF3-4CB5-BA9A-58B579A9D147.jpg
    320386C8-FE74-4BAA-B1B3-145C48D4B8F7.jpg

Dat is aardig gelukt Jac. Neem je het mee naar Open Dag Hout?

jaap

dat is mooi als je dat lukt! Ben benieuwd!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Ziet er al goed uit. Succes.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Petje af Jac de Amsterdamse fijnhouthandel verkoopt speciale buigtriplex .

Groet Pel.

Dat ziet er spannend uit!

Volgens mij buigt dat buigtriplex maar in 1 richtng, dus of dat hier helpt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Dat is aardig gelukt Jac. Neem je het mee naar Open Dag Hout?

jaap
    Ja Jaap, als dit al de moeite waard is, dan heb ik nog wel meer! BTW, hoe staat het met de zaterdaginvulling?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Dat ziet er spannend uit!

Volgens mij buigt dat buigtriplex maar in 1 richtng, dus of dat hier helpt?
    Ik ga geen buigtriplex, maar gewoon triplex gebruiken. 2mm dik moet goed te doen zijn. Eerst bij de Arnhemse fijnhouthandel kijken en advies vragen. Goede zaak daar!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Petje af Jac de Amsterdamse fijnhouthandel verkoopt speciale buigtriplex .

Groet Pel.
    Pel, ik ga gewoon triplex nemen omdat het in alle richtingen op dezelfde wijze moet buigen, 2mm dik. En voor mij is de Arnhemse fijnhouthandel dichterbij dan Amsterdam =

Dat is een meer dan verdienstelijke poging geworden zo te zien, het ziet er al goed uit.

Om zo een project perfect af te leveren vraagt serieus wat experimenteren. Het is quasi onmogelijk om van de eerste maal alles al meteen klaar en duidelijk te hebben.
    Maar de doorzetters worden wel beloond met een fiks toegenomen dosis vakkennis

Forum Rechten