Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 83

slijpen met de hand of tormek

Ben voor mijzelf aan het overwegen en nieuwsgierig wat de leden van het forum er van denken het gaat hierbij om het slijpen van de steekbeiteltjes en de beitel van de schaaf.

Als ik 3 water stenen koop en de vlaksteen om die andere 3 vlak te houden en de slijphulp Veritas mk11 wel een aardig bedrag kwijt ben , niet zoveel als een tormek T3 of de tormek T7 maar stel dat het geld niet het probleem is doen " wij " :mrgreen: het dan toch liever met de hand of.......... gaan wij meteen aan de Tormek of zijn "wij" helemaal niet gecharmeerd van de Tormek.

Re: slijpen met de hand of tormek

Ik geef de voorkeur aan het handmatig slijpen, maar dat komt meer door een instelling van me die luid dat je jezelf niet afhankelijk moet maken van machines (dat verklaart ook een hoop handwerk wat ik uitvoer).
    Machinaal zal het een stuk sneller en misschien iets preciezer zijn, maar dan nog gaat mijn voorkeur uit naar handmatig.

Ben in het bezit van beide. Toen ik nog niet zo lang met houtbewerken bezig was vond ik de Tormek een super ding. Plots had ik weer scherpe beitels en ik slijp er b.v. ook de keukenmessen op. Die leren wetschijf maakt echt een verschil. Toen mijn eerste schaaf kwam heb ik daar een combiwatersteen en een eenvoudige slijphulp bij gekocht en op aanraden van Dopeling de dvd van David Charlesworth over slijpen van de schaafbeitel. Goed advies geweest, waarvoor nog een keer vanaf hier mijn dank, het geeft echt een beter resultaat dan alleen de Tormek. Ik zou iemand nu het advies geven op een goede slijpmachine te kopen met zo'n diamanten afrisser op de steen fris te houden en een setje van 2 of 3 waterstenen (of een diamantsteen er bij b.v.) en direct een goede voorziening maken of kopen op die stenen vlak te houden. Heb recent nog een nieuwe 8000 naniwa steen gekocht en van naniwa zo'n soort gebakken steen om je waterstenen mee te vlakken en dat kan je gewoon na elke slijpbeurt doen!! Rob Cosman doet het ook elke keer als hij slijpt en die gebruikt de veel hardere Shapton stenen, waar je ook hele goede berichten over leest. Ik ken een forumlid die zijn bijna nieuwe Tormek met extra steen binnen het jaar weer verkocht heeft en een setje Shapton stenen met zo'n grote Shapton vlaksteen (met diamant er in) erbij gekocht heeft.
    Heb de Tormek wel meegenomen en hij staat toevallig nu op het aanrecht (zo gaat dat hier :lol: ) om een aantal schaafbeitels weer wat op te vrolijken, die daarna wel weer op de waterstenen terecht komen. De Tormek slijpt niet snel, maar wel super save. Ga hem ook niet verkopen!

jaap

Ook ik heb beide. Het scherp houden van mijn gereedschap gebeurd met de hand. Eens in de zoveel tijd weer eens een grote slijpbeurd en dat doe ik met de tormek
    Een top apparaat maar gelukkig niet mijn enige optie.

Groet Jos

Ook als je met een Tormek slijpt moet je met de hand wetten. Je loopt wat minder risico om je beitel te verbranden, je wisselgeld is dat-ie langzamer slijpt.

Ik ben 't met Jaap eens: slijpmachine (ik gebruik een Creusen en moet dus iets voorzichtiger zijn dat de beitel niet te heet wordt), een paar waterstenen en een X-coarse diamantsteen voor grof slijpwerk en vlakken van de diamantstenen. Daarmee kan je snel een beitel vlijmscherp krijgen.

Arthur

Grappig, ben net wakker, we zitten aan het ontbijt. Geven Joppe en artharg al een reactie en die moeten de kooi nog in. welterusten voor jullie :lol:

jaap

Sawatdee ka Jaap !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pepijn
    Sawatdee ka Jaap !
    Khop kun krab en maak dat je op bed komt! Slapeloze weekenden in Belgie, nu hier tot diep in de nacht stoer doen, een goede leerling meubelmaker is 's morgens fit en fris :lol: :lol: !!

jaap

ps ik neem aan dat je een man bent en dan is het sawatdee krab, maar de meeste thai kunnen de r niet uitspreken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pepijn
    Sawatdee ka Jaap !
    Khop kun krab en maak dat je op bed komt! Slapeloze weekenden in Belgie, nu hier tot diep in de nacht stoer doen, een goede leerling meubelmaker is 's morgens fit en fris :lol: :lol: !!

jaap

ps ik neem aan dat je een man bent en dan is het sawatdee krab, maar de meeste thai kunnen de r niet uitspreken.
    Ik was nog bezig met het fineer voorzien van informatiebladen alvorens ik ze in een map stop, en wou het graag af hebben
    Al een hoop gedaan, maar moet er nog een stuk of 10, die zal ik nog 'ergens' vandaag doen :P

Eigenlijk had ik dit antwoord niet verwacht :mrgreen:

Had 2 kampen verwacht de een echt voor het handwerk en een voor het machinale werk.

Wat ik ik nu ervan begrijp vult het ene het andere aan als je het goed scherp wilt hebben doe je het met de tormek en als je het super scherp wilt hebben wet je met de hand nog na m.a.w ze vullen elkaar aan en is het best handig het allebij te hebben en te gebruiken.

Heb ik het goed ? of heb ik al teveel hout stof gesnoven en ben ik het spoor bijster.

Forum Rechten