Tema NV (Felder) stopt er mee

tuoh

Oud hout
Krijg de indruk dat ze bij DB&S wat teveel hooi op hun vork genomen hebben door de machines van Felder mee op te nemen in hun aanbod.
En hun "hebberigheid" op onderdelen, geleverd via webshop, doet ook geen deugd aan hun imago. Dat gaat een slag in het water worden zo.
De concurrentie kan er maar wel bij varen:p
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Dank je
ik heb het nog niet aangevraagd, heb het momenteel erg druk. Ik wacht nog even naar de offerte van DB&s, en daarna ga ik daar de prijs aanvragen om te vergelijken,, maak ik werk van een bestelling.
Bedankt,

Groeten ,
ornament
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bij deze het verdere verloop van het verhaal betreffende de (veel te) dure onderdelen voor felder & hammer machines bij DB&S:

In mei herhaaldelijk contact opgenomen met DB&S omtrent de absurd hoge prijs in vergelijking met de prijzen in de omliggende landen. Mails bleven onbeantwoord. Contact gezocht met een medewerker via de chatbox.... Was tegen het ridicule af. Ontkende in alle talen duurder te zijn dan anderen, probeerden zelfs even te ontkennen dat Barneveld een officiële vestiging is, weigerden contactgegevens van de exportafdeling van Oostenrijk te geven. Uiteindelijk het voorstel gekregen telefonisch in contact te treden met de zaakvoerder. Telefonisch contact gehad met de zaakvoerder. Was een degelijk gesprek. Ontkende de hogere prijszetting niet. Gaf de volgende uitleg: bij bestellen van soms erg goedkope onderdelen komt voor hun heel wat werk kijken (opzoekwerk....). Gaf aan van oudsher een industriëel toeleveringsbedrijf te zijn en gaf aan dat handel met kleinere bedrijven en hobbygebruikers een relatief nieuw gegeven voor hun is. DB&S is een bedrijf met een véél groter personeelsbestand dan de Tema en de aangehaalde vestigingen in de buurlanden. Gezonde cijfers primeren, doel is om na een jaar te evalueren hoeveel kosten er voor hun zijn bij het bestellen van onderdelen, hoeveel tijd ze hieraan besteden, wat de inkomsten zijn, wat haalbaar is. Is ergens te begrijpen, maar uitleg gaat niet volledig op; ze gaven aan dat het soms anderhalf uur duurt om onderdelen op te zoeken, in mijn geval hadden ze gewoon de serienummer. Bovendien vragen ze sowieso administratiekosten bij een kleine bestelling. De filialen in de buurlanden kunnen er duidelijk wel aan uit aan de 'vaste' prijzen.... Enfin, ergens blij om een fatsoenlijk gesprek gehad te hebben, maar niet tevreden met de gevoerde politiek. Verstrekken van contactgegevens van exportafdeling werd geweigerd. Ik kan perfect begrijpen dat men moet betalen voor het opzoekwerk bij het zoeken naar een moeilijk te vinden iets, maar het bestellen van een stockartikel met het juiste serienummer mag vind ik aan een correcte prijszetting gebeuren.

In de tussentijd had ik de onderdelen besteld bij de Felder vestiging in Nederland. Ging héél gemakkelijk: prijs gevraagd via mail, paar minuten later antwoord (dus zoveel tijd kon het niet kosten....), vraag gesteld om deze te versturen naar België, uitgelegd dat de distributie in België problematisch verliep door het veranderen van verdeler (absurd hoge prijs & langzaam..). Was een half uur later geregeld, verzendkosten zelfs goedkoper dan bij DB&S.

Paar weken later, geheel bij verassing, zonder zelf iets ondernomen te hebben: engelstalige mail gekregen van de exportmanager van Felder verantwoordelijk voor noord-Europa met de vraag om de offerte van DB&S naar hen door te sturen. Mijn verhaal samen met de offerte doorgestuurd.

Sinds van niemand nog iets gehoord. Vandaag per toeval bij het surfen volgende webpagina ontdekt: https://www.dbs-machines.be/nl/dienst-na-verkoop/prijsaanvraag-onderdelen-hammerfelderformat-4/

Het lijkt erop dat er een en ander ten goede veranderd is omtrent de afhandeling bij DB&S. Mocht er iemand in de toekomst mogen ervaren of de prijzen van de onderdelen ook genormaliseerd zijn, dan zou het leuk zijn mocht dat hier even gepost worden....

P.S. zowel bij DB&S als bij het moederbedrijf in Oostenrijk kennen ze het forum en dit topic. Of ze het in Oostenrijk begrijpen weet ik niet:rolleyes:.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het lijkt er dus op dat het probleem bij DB&S opgelost is... De politiek die ze op de website uiteenzetten is perfect te begrijpen: als zij het opzoekwerk moeten doen betaal je ervoor... Als ze ook daadwerkelijk de correcte prijs hanteren voor het verzenden van een onderdeel met het juiste nummer en de juiste gegevens, is het probleem vind ik mooi opgelost.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Je link werkt niet? Ik krijg door dat het een verkeerde/verouderde link is. Klinkt alleszins al veelbelovend! De timing is ook perfect, want ik heb een aantal onderdelen nodig op relatief korte termijn. Bedankt om het even te delen!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Je link werkt niet? Ik krijg door dat het een verkeerde/verouderde link is. Klinkt alleszins al veelbelovend! De timing is ook perfect, want ik heb een aantal onderdelen nodig op relatief korte termijn. Bedankt om het even te delen!

De webpagina die er vannacht nog was is weer verwijderd: was een pagina waar je serienummer van je machine en catalogusnummer van je onderdeel moest opgeven en op die manier een prijsaanvraag kon doen. Was een webpagina met verschillende vensters waar je verschillende gegevens moest ingeven. Stond een hele omschrijving bij van de administratiekost die er extra bijkwam als je een prijsaanvraag deed zonder die nummers. Er waren twee administratiekosten: één van 50 en ik denk één van 75 euro voor opzoekwerk door hen... En een motivatie hiervoor. En een tekst die je met wat goede wil bijna kon lezen als een sorry voor het recente verleden.

Maar kennelijk is men er nog aan het werken... of is er iets anders mis....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Men heeft duidelijk een en ander gewijzigd: was ongeveer dezelfde pagina als deze, maar met een heel stuk tekst erbij betreffende de administratiekosten en een motivatie voor zowel deze administratiekost als een soort vermelding van hun doelstelling / de doelstelling van de felder groep inzake service....je kwam er door op de link 'dat u hier kan vinden' te klikken.
https://www.dbs-machines.be/nl/dienst-na-verkoop/serviceaanvraag/#
 

tuoh

Oud hout
Vind het nog altijd een hoop flauwe kul, meer volk op de loonlijst of niet. Als je je wil opwerpen als invoerder/dealer van een merk, moet je de materie kennen, punt uit.
Als men zelf 1,5u moet zoeken naar een onderdeelnummer schort er wel wat met de opzoeker in kwestie, of aan de organisatie daarvan, daar moet de klant niet voor opdraaien.
In andere landen slaagt men er dan blijkbaar wel in om het gezochte nummer in een mum van tijd te vinden.

Nee, de klant het werk laten doen, dat is dus de oplossing?
Gelukkig zijn alle invoerders zo niet, het zou anders nogal eens een zooitje worden.
Zoals de zaken nu staan word mijn volgende machine al zeker geen Felder meer:p
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Dit is wel een kromme stelling:
[FONT=&quot]Zonder machine-serienummer kunnen wij helaas niets voor u opzoeken, want dan zoeken we de spreekwoordelijke naald in een hooiberg. In dat geval moet er namelijk gewerkt worden met foto's van onderdelen of foto's van soms gebroken onderdelen en dergelijke meer. Niet eenvoudig. Daarom dat wij dan een vergoeding aanrekenen voor het te leveren werk van € 75 + btw.[/FONT]

Ze zeggen niets te kunnen doen, maar het kost wel 75€+btw ? :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Ik zag het gisteren ook inderdaad, maar ze zijn nu wel in (bouw)verlof. Na het verlof een paar dingen bestellen, met machine- en onderdeelnummer.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Klein vraagje: hoe komen jullie aan de onderdeelnummers van Hammer machines? Ik lees dat er zoiets zou bestaan als een onderdelencatalogus. Iemand een idee waar deze te vinden zou zijn?
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
De handleiding van de machine bevat ook (exploded view) tekeningen met alle onderdelen genummerd. En onderdelenlijsten.

Ik heb een Hammer A1 31 en heb de handleiding doorgenomen. Ik kan enkel de nummers van de accessoires vinden. De nummers van de onderdelen waaruit de machine is opgebouwd staan hier niet in. Hammer spreekt van een "onderdelen cataloog". Iemand hier al mee te maken gehad?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ik heb een Hammer A1 31 en heb de handleiding doorgenomen. Ik kan enkel de nummers van de accessoires vinden. De nummers van de onderdelen waaruit de machine is opgebouwd staan hier niet in. Hammer spreekt van een "onderdelen cataloog". Iemand hier al mee te maken gehad?

Klopt, zie ik nu. Baseerde mijn helaas foute reactie op de Bedienungsanleitung van de HS 950, die sinds vorige week in mijn werkplaats staat.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bij een nieuw geleverde machine zit behalve de bedieningshandleiding een bundel met technische tekeningen van elk machinedeel, met elektrische schema's en met onderdelennummers van elk onderdeeltje, tot het kleinste rondelletje toe... (althans bij Felder, veronderstel idem bij Hammer). Bij Felder hebben ze deze dingen uiteraard ook op PDF... Je moet alleen een medewerker hebben die je deze wil bezorgen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.