Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25
    Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017

HPL Constructief verlijmen (de corpus)

Ik lees wat onduidelijke berichten op dit forum over het verlijmen van HPL in een constructie.

De HPL sheets zelf verlijm je met een contactlijm bv Bison kit of Frencken k1000 op een basis drager, in mijn geval multiplex. Beide zijden insmeren, laten uitdampen tot kleef vrij en dan direct samenvoegen en stevig aandrukken met een rol of pers.

Vervolgens moeten deze panelen constructief worden verlijmd, het gaat hier om een corpus van een kast. Ik wil dat doen door de kopse kanten met 5x30 domino's aan een 2e paneel te bevestigen. Deze verbindingen kan ik klemmen met flinke lijmtangen. De domino's zijn te lijmen met gewone witte houtlijm of evt bruislijm.

Maar wat te doen met de kopse kant vd multiplex drager die haaks op het HPL komt?
    - Niet verlijmen en alles op de domino's laten aankomen
    - Verlijmen met houtlijm oid, contactlijm lijkt me niet de bedoeling

De HPL is 1mm dikke Fundermax met een fijne structuur.

bvd

Het is alleen het HPL op het multiplex waarbij je contactlijm gebruikt.... al het andere lijm je gewoon met een houtlijm, multiplex is ook gewoon hout.
    En bruislijm, ga je schamen :-).

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Ok, dus de klassieke bv bison houtlijm D2 of d3 verlijmt dus ook de kopse kant vd multiplaat op een glad oppervlak als HPL, dat is mijn zorg namelijk.

Tja, nu zeg je pas dat het 2e paneel ook met HPL gelijmd is :-).

Maar echt uitmaken doet het in mijn optiek niet. Ook de standaard PVAC's lijmen op HPL, en zeker voor zo'n kopse kant met domino's of lamello's zal het geen probleem zijn.
    Dat je voor het verlijmen van HPL met het multiplex normaliter contactlijm gebruikt heeft meer te maken met de methode van aanbrengen. Met contactlijm heb je een instant hechting en is het aandrukken met een roller voldoende. Met een houtlijm heb je nog wat druk nodig.....

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    ...en ik maar denken dat ik duidelijk was

De (kale) kopse multiplex zijde wordt inderdaad met domino's tegen de HPL zichtzijde gelijmd. Voor de domino's gebruik ik gewone houtlijm en de vraag is of ik deze lijm ook voor de rest vd verbinding kan gebruiken. Het geheel wordt inderdaad geklemd met lijmtangen.

Het antwoord is dus ja :-).

Ik heb er ook weleens naar gezocht en kwam toen dit overzicht tegen (pagina 3 bevat de tabel): http://www.icdli.com/wp/wp-content/u...able-icdli.pdf

Naar mijn weten houdt gewone/klassieke houtlijm niet op HPL. Daarvoor moet je die lijm van Frencken idd gebruiken. Heb even niet het juiste type van die lijm voor je nu. Ik meen dat Wurth dat ook heeft.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Dus wel...... zie bijvoorbeeld ook de standaard houtlijm van Frencken: http://www.frencken1901.nl/wp-conten...vaCol_D2_A.pdf
    Laatst gewijzigd door GH1; 03-05-18 om 18:16.

In je eerste tabel staat ook dat PUR (bruislijm) geschikt is...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Naar mijn weten houdt gewone/klassieke houtlijm niet op HPL. Daarvoor moet je die lijm van Frencken idd gebruiken. Heb even niet het juiste type van die lijm voor je nu. Ik meen dat Wurth dat ook heeft.

Hier bedoelde ik trouwens dat gewone houtlijm niet op de zichtkant van het HPL hecht.

Verder dan dit gaat mijn kennis niet.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten