Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 40

Onderwerp: Ronde tafel WIP

Ronde tafel WIP

Het eerste echte meubel dat ik voor mezelf maak. :roll:

Eerst ben ik met de poten begonnen. De bedoeling was een onderstel met 4 poten te maken, maar door een probleem met m'n oude perles bovenfrees is er één poot gereduceerd tot brandhout. Maar dat bracht me op een idee om een onderstel met 3 poten te maken, da's nog net iets anders, dus je kan zeggen een gelukje bij een ongelukje.

Voordat ik ze ben beginnen rond leggen had ik er de schouders voor de open pen en gat verbindingen in geaaagd en de gaten voor de pluggen geboord. De poten zijn taps toelopend naar onder toe, maar dit is niet echt goed te zien op de foto's.

Vervolgens de regels. Aangezien de poten taps naar onder toelopen, komen de schouders onder een hoek te liggen en dit heb ik de tafelzaag gedaan.

Hier een paar detail foto's van de poot-regel verbinding.

En zo gaat het onderstel in elkaar.

De verbinding zal met pluggen, die'k nog moet maken, in elkaar gelijmd worden.

Re: Ronde tafel WIP

Het ziet er nu al interessant uit, bijna jammer om het onder een blad te verbergen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dat is een mooie constructie. Kan je niet beter een glazen blad nemen?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat ziet er netjes strak uit hoor. Complimenten.

Dat ziet er interessant en goed uit.
    Heb ik het nou goed begrepen dat je de poten met de bovenfrees rond hebt gemaakt?

Yep, bovenfrees gemonteerd op een groot stuk multiplex zodat je een XL freestafel hebt. Aan elk uiteinde van de poot is een schijfje bevestigd zodat je stuk ronddraait op die schijfjes en je zodoende een ronde poot krijgt. Door de schijfjes in grootte te variëren kan je tapse ronde poten frezen.

Vandaag verder aan het onderstel gewerkt.

De gaten om de regels aan elkaar te bevestigen zijn met de kolomboor geboord. De gaten worden later opgevuld met houten pluggen.

Onderstel en poten

Nu kan ik het onderstel opkuisen en lijmen. Dan het tafelblad....

Bedankt voor de suggestie om glas te gebruiken, maar dat ga ik niet doen. Eigenlijk wou ik een 'sunburst' tafelblad maken, maar aangezien dit niet gaat met vol hout moet ik iets anders bedenken.

En welke JET-machine zien we daar op de achtergrond staan? (Ben maar een klein beetje nieuwsgierig... )

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Ziet er mij een schaaf uit aan de snippers te zien....tenzij hij een raar soort lintzaag heeft staan

Jet vlak- vandiktebank. Normaal hangt ie aan de stofzuiger, maar soms moet het even snel gaan

Forum Rechten