Eiken blad werkt, hoe corrigeren?

tuoh

Oud hout
De tolerantiedrempel is bij mij blijkbaar wat gezakt de laatste tijd, sorry.
Maar het is een beetje frusterend dat er altijd dezelfde problemen blijven opduiken terwijl al tientallen malen oorzaak en gevolg gegeven zijn.

Wat je blad betreft, om de krimp te minimaliseren heeft doodzagen geen zin, dat gaat enkel vervorming van het blad tegen (hol of bol staan)
Investeren in een houtvochtmeter is nooit verkeerd, maar gewoon (constructief) rekening houden met de te verwachten krimp is goedkoper:p
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De tolerantiedrempel is bij mij blijkbaar wat gezakt de laatste tijd, sorry.
Maar het is een beetje frusterend dat er altijd dezelfde problemen blijven opduiken terwijl al tientallen malen oorzaak en gevolg gegeven zijn.

Wat je blad betreft, om de krimp te minimaliseren heeft doodzagen geen zin, dat gaat enkel vervorming van het blad tegen (hol of bol staan)
Investeren in een houtvochtmeter is nooit verkeerd, maar gewoon (constructief) rekening houden met de te verwachten krimp is goedkoper:p


Niet erg, kan gebeuren. Ik begrijp dat het voor u frustrerend kan zijn, echter van mijn kant dacht ik aan alle voorwaarden voldaan te hebben..., het hout werd aangekocht met een "gegarandeerd" vochtpercentage van 10% of minder, ik heb het een 3-tal weken laten liggen in mijn garage, waar ik het ook verwerkt heb, midden zomer, de planken met de nerf om en om verlijmd, boven en onderkant vernist... En qua bevestigen had ik advies gevraagd hier op het forum -het draadje moet nog ergens bestaan- en zou het geen probleem zijn met het schroeven van de plaat gezien de geringe dikte van het blad... Aan slobgaten heb ik eerlijk gezegd niet gedacht.
Mijn inziens had ik alles gedaan zoals het moet...

Wat je blad betreft, om de krimp te minimaliseren heeft doodzagen geen zin, dat gaat enkel vervorming van het blad tegen (hol of bol staan)
Investeren in een houtvochtmeter is nooit verkeerd, maar gewoon (constructief) rekening houden met de te verwachten krimp is goedkoper:p

Het blad wil nu wel bol gaan vervormen, ik denk dat - als ik de schroeven los- het blad direct bol zou gaan staan... Vandaar dat ik overweeg om het dood te zagen. Echter heb ik hier weeral geen ervaring mee... Ik weet niet of ik de plank in 2, 3, of 4 stukken moet indelen en tot welke diepte ik moet gaan... ikzelf zou denken 1/3 van de dikte van de plank...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
Niet voldoende droog hout, voor een bepaalde ruimte, zal altijd krimpen ongeacht de dikte van die plank(en). Enkel de zaagwijze (kwartiers of dosse) heeft invloed op de mate van krimp.
Dat één en ander nog in beweging is wil ook zeggen dat het hout geen 10% was bij de aanvang maar hoger. Als je de exact gezaagde breedte van het blad nog weet en je weet de huidige bladbreedte, dan kan je (ongeveer) uitrekenen hoeveel % het hout te vochtig was!

Dat het dunne blad de neiging heeft om bol te gaan staan is wat raar, zou eerder het tegenovergestelde (hol staan) verwachten. Als de schroeven de spanning de baas kunnen zou ik er verder niks aan doen. Is dat niet het geval dan zal de zaag moeten bovengehaald worden. Aantal zaagsneden hangt af van de breedte van de diverse delen en welke delen vervormen en welke niet.
De zaagsneden minimaal 2/3 van de dikte diep zagen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Tja, bol tegenover de corpussen, hol tegenover de lucht erboven... (het komt los van de corpussen). Het blad bestaat uit planken van 13 à 14cm breed. De eerste plank is wel opgedikt (opdikking komt voor de corpussen) op zo'n 5cm.
Zou ik 2 groeven mogen voorzien per plank? Op 1/3 en op 2/3 van de breedte van de plank?
Loop ik niet het risico dat het blad dan ergens doormidden barst op een zaagsnede?
Moet de onderkant dan opnieuw in het vernis zodat er vernis in de groeven zit?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het blad zat op zo'n 2 à 3mm van de muur, aan de ene kant nu +-9mm van de muur (kant die vlak blijft) aan de kant die onrustig is nog steeds op +- 3mm van de muur...

- - - Updated - - -

Mijn petje gaat het te boven.
 

tuoh

Oud hout
Tja, bol tegenover de corpussen, hol tegenover de lucht erboven... (het komt los van de corpussen). Het blad bestaat uit planken van 13 à 14cm breed. De eerste plank is wel opgedikt (opdikking komt voor de corpussen) op zo'n 5cm.
Zou ik 2 groeven mogen voorzien per plank? Op 1/3 en op 2/3 van de breedte van de plank?
Loop ik niet het risico dat het blad dan ergens doormidden barst op een zaagsnede?
Moet de onderkant dan opnieuw in het vernis zodat er vernis in de groeven zit?

Zijn alle planken dosse gezaagd? Zijn alle planken hol aan het trekken of maar een paar?
Afhankelijk van de kromming mag je zelfs tot drie zaagsneden per plank gaan, en geen schrik dat het blad breekt op de zaagsneden, gaat niet gebeuren. Tijdens het manipuleren ermee wel voorzichtig zijn uiteraard. Vernis in de groeven hoeft niet.

Ongeveer 7mm krimp dus, welke bladbreedte rest er nu? Wat is de samenstelling van het blad? Alles dosse? kwartiers? half om half?
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het blad zat op zo'n 2 à 3mm van de muur, aan de ene kant nu +-9mm van de muur (kant die vlak blijft) aan de kant die onrustig is nog steeds op +- 3mm van de muur...

- - - Updated - - -

Mijn petje gaat het te boven.

De rustige kant heeft de ruimte gehad om te krimpen, de onrustige kant waarschijnlijk niet. Daar zoekt het hout een andere richting.
Het kan zelfs zo zijn dat in 1 plank verschillende werkingen zijn: aan het begin een mooie nerf, maar 1,5 meter verder een wirwar van nerf-richtingen. Bijvoobeeld als daar een knoest zit. Dan kan het begin van de plank mooi vlak blijven, maar de laatste meter gaat dan moeilijk doen.

Het hoort ook wel een beetje bij eiken hout. Als je geen problemen wilt, dan moet je heel goed je hout uitzoeken. Mooie rechte kwartierse planken.
Maar als je een grof uiterlijk wil, dan kan je ook dosse planken met vertakkingen (knoesten) nemen. Daar is geen techniek tegen bestand, zo’n blad gaat dan alle kanten op.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dat alle planken dosse gezaagd zijn, hoewel de plank die bast misschien "vals kwartier" gezaagd is (volgens wat ik via google terug kan vinden). Misschien maak ik ook van een mug een olifant?? Ik heb een paar foto's getrokken om u een gedacht te geven...
IMG_8276.jpg
Hier zie je de vervorming... het lijkt vooral alsof de achterkant ( de laatste plank) omhoog wipt. Deze kon ik ook niet helemaal op het einde schroeven, ik heb gebruik gemaakt van een French cleat om de kast te plaatsen met multiplex van 18mm en de ruggen zijn nog eens in 18mm melamine, + de dikte van mijn boorkop maakt dat ik snel op 6cm van de achterkant zit met mijn eerste schroef. Ik weet wel nog dat ik goed op de plaat moest drukken aan de achterkant... dat zal al een teken geweest zijn...
Ik neem nog een paar foto's van de barst.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_8281.jpg
Ook de voorkant -die opgedikt is- wipt een beetje omhoog... nochtans eenmaal de nerf naar boven en eenmaal naar onder gedaan...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De barst...
IMG_8285.jpg
2e foto
IMG_8284.jpg
Als je goed kijkt op de eerste foto zie je dat de barst begint aan het knoestje (op zo'n 5cm van de rand!?), zonder tot de rand te gaan en loopt zo zo'n halve meter naar het midden van de plank toe (id lengte), zo goed als in de midden (id breedte) van de plank.
De plaat is 72cm diep en zo'n 3m lang...
Bijkomende vraag: als ik het hout doodzaag, de eerste plank is zo' 14cm breed en over zo'n 5.5cm vanaf de voorkant opgedikt... hoe ver van de opdikking moet ik blijven met mijn snede? Ik zou niet willen dat de neus afkraakt als mijn dochter er eens op zit...
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dat alle planken dosse gezaagd zijn, hoewel de plank die bast misschien "vals kwartier" gezaagd is (volgens wat ik via google terug kan vinden). Misschien maak ik ook van een mug een olifant?? Ik heb een paar foto's getrokken om u een gedacht te geven...
Bekijk bijlage 75805
Hier zie je de vervorming... het lijkt vooral alsof de achterkant ( de laatste plank) omhoog wipt. Deze kon ik ook niet helemaal op het einde schroeven, ik heb gebruik gemaakt van een French cleat om de kast te plaatsen met multiplex van 18mm en de ruggen zijn nog eens in 18mm melamine, + de dikte van mijn boorkop maakt dat ik snel op 6cm van de achterkant zit met mijn eerste schroef. Ik weet wel nog dat ik goed op de plaat moest drukken aan de achterkant... dat zal al een teken geweest zijn...
Ik neem nog een paar foto's van de barst.

De "brievenbus" onder de waterpas is een kleine 3mm...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Nee, je moet wel iets aan die schroeven doen. Je moet het blad wel de ruimte gaan geven, dus van de 5mm gaten sleuven maken.
En aan de voorkant en achterkant controleren dat er ook echt ruimte is.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Als ik de foto’s bekijk vind ik het niet bepaald storend, past een beetje bij eikenhout en ik hoop bij je inrichting.
M.b.t. de relatieve vochtigheid, dit kun je nooit 100% controleren in huis. Heb zelf bevochtigers staan en in de WTW unit zit een bevochtiger, desondanks is het deze winter droger in huis dan in de zomer met flinke regenbuien. Dit merk je aan houten deuren, kasten etc. Een beetje werken doet het immers altijd.
 

tuoh

Oud hout
Blad 720mm breed en ongeveer 7mm gekrompen? Dat wil zeggen dat de rv waarde van het blad (eik dosse gezaagd) 4% gedaald is. Je mag van mij aannemen dat je blad nu op een kleine 9% rv zit, bij aanvang van de werken was het vochtgehalte dus geen 10% maar eerder 13 à 14%. Wat een heel realistische waarde was voor hout binnen opgeslagen in de zomer. Verdere krimp is er niet meer te vrezen, het blad zal het hier wel bij laten.

Als ik de foto's zo bekijk zou ik er niks aan doen, behalve sleufgaten maken in de corpussen. Met een Domino en een freesje van 5mm is dat zo gedaan en het ziet er nog strak uit ook.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Blad 720mm breed en ongeveer 7mm gekrompen? Dat wil zeggen dat de rv waarde van het blad (eik dosse gezaagd) 4% gedaald is. Je mag van mij aannemen dat je blad nu op een kleine 9% rv zit, bij aanvang van de werken was het vochtgehalte dus geen 10% maar eerder 13 à 14%. Wat een heel realistische waarde was voor hout binnen opgeslagen in de zomer. Verdere krimp is er niet meer te vrezen, het blad zal het hier wel bij laten.

Als ik de foto's zo bekijk zou ik er niks aan doen, behalve sleufgaten maken in de corpussen. Met een Domino en een freesje van 5mm is dat zo gedaan en het ziet er nog strak uit ook.

Goedemorgen Tuoh,

Kan je mij die berekening is uitleggen, altijd handig om te weten....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.