Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 18 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 173
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

schaven, beitels, keerbeitels, slijphoeken (discussie)

Ik heb dit topic eigenlijk maar af en toe gevolgd, daarom een late reactie op de discussie aan het begin over de keerbeitels bij schaven. Het simpele feit dat de schaaf van Jaap geen keerbeitel heeft is omdat dit een zogenaamde "bevel up" schaaf is, oftewel omdat het snijvlak aan de bovenzijde zit!
    Keerbeitels zijn inderdaad bedoeld om de spanen te breken en moeten daarom zo dicht mogelijk bij de snede zitten. Dit is alleen mogelijk bij schaven met het snijvlak aan de onderzijde.
    In het algemeen: schaven waarbij de beitel vlak ligt hebben het snijvlak aan de bovenzijde en hebben geen keerbeitel. Schaven met een steil geplaatste beitel hebben het snijvlak aan de onderzijde en zijn wel voorzien van een keerbeitel. Dikte van de beitel staat hier los van.

Ed

Re: Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

Borre, dit keer ben ik het toch echt met je oneens, zoals ik het ook oneens met Pepijn ben, die vertelde dat de chipbreaker is om de spaan te breken, het zal wel een bijkomend voordeel zijn maar waarom zou een bevel-up schaaf dan geen chipbreaker hebben, en waarom zijn de nieuwste chipbreakers, die gefreesd worden ipv rond gezet, veel vlakker? Omdat de chipbreaker maar 1 ding moet doen, op het uit uiterste puntje van de beitel de druk van de levercap overbrengen op de body van de schaaf en zo de beitel er tussen geklemd houden om chatter te voorkomen. De bevel-up schaven hebben een schroef op de levercap waarmee je meer druk op het ondereind van de beitel kunt uitoefenen; kijk maar naar b.v. een blokschaaf. Moderne beitels zijn veel dikker en hebben daardoor veel minder last van chatter en hebben daarom ook geen chipbreaker nodig.
    Mijn HNT Gordon smoother heeft een beitel van 1/4 inch, 6,3 mm en staat onder een hoek van 60 graden, gewoon bevel down. Geen chipbreaker, alleen een wig die op de uiteinden wat doorloopt. De schaaf is speciaal gemaakt voor moeilijke hele harde houtsoorten en doet het b.v. volgens David Charlesworth dan ook bijzonder goed. Mijn eigen ervaring is dat de grotere snijhoeken wat meer fysieke inspanning vragen en dat je iets minder glans op het hout krijgt.
    Het snijvlak is de aanliggende zijde van de snijhoek, daar waar het materiaal over wegloopt, het loze stuk onder de beitel heet de vrijloophoek. Je moet aan een kant (kan aan beide maar dat is een stuk lastiger) materiaal weghalen om een scherpe beitel te krijgen. En je wilt met een bepaalde snijhoek werken en je hebt een beetje vrijloophoek nodig. De vrijloophoek, plus de hoek die je aan je beitel slijpt bepaalt de snijhoek bij een bevel-up plane. Bij een bevel-down plane begin je bij de snijhoek en dat minus de hoek die je aan je beitel slijpt bepaald de vrijloophoek. Daarom zijn de hoeken die je slijpt aan je beitel bij een bevel-down beitel ook niet zo kritisch, de snijhoek is al bepaald door de constructie.
    Een mooi filmpje van Rob Cosman en let bij 4 minuten maar even op wat hij zegt over chipbreakers
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

en een foto van mijn hntgordon smoother. Een ander opvallend verschil met een Stanley 4 is de plaats van de beitel, die staat bij de hnt gorden een stuk meer naar achteren, waardoor je meer druk op de beitel uit kunt oefenen als je op de voorzijde van de schaaf druk (meer moment) . Dit is ook weer om in het harde moeilijke hout chatter te voorkomen (maar dat leerde ik van Roelant uit Akkrum :lol: )

jaap

ps ik durf het bijna niet na te lezen, het staat er allemaal wat ingewikkeld theoretisch denk ik.
    met moeilijk hout bedoel ik hout met warrige draad

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap

ps ik durf het bijna niet na te lezen, het staat er allemaal wat ingewikkeld theoretisch denk ik.

Ik vind het helemaal niet ingewikkeld maar hoe komt het dat jullie zoveel engelse termen gebruiken? Chipbreakers, bevel-up, bevel-down, levercap, chatter,...
    Ik vermoed dat het respectievelijk gaat over: Keerbeitel, slijpvlak naar onder/boven en kikker...
    Maar wat is "chatter"? ops: Ik kan er mij weinig bij voorstellen...

Jokke, je hebt helemaal gelijk, en dat nog wel op een Nederlandstalig forum. Ik lees zelf zoveel in het engels over onze hobby, dat een deel van de gebruikte termen de eerste woorden zijn die me te binnen schieten. Op school kwamen we niet verder dan figuurzagen, dus ik heb ook geen basisvoorraad aan nederlandse termen opgedaan. Maar ik kan me voorstellen dat het storend leest en zal er graag rekening mee houden; ik werk er ook graag aan mee om onze taal te promoten .

chatter is stuiteren, meestal het gevolg van een te dunne beitel, een niet goed aanliggende keerbeitel (klinkt inderdaad beter dan chipbreaker ) of te weinig druk voor de beitel, er van uitgaande dat de beitel wel scherp is en goed ingesteld. Ik heb een groot deel van mijn gewerkt aan en met racemotoren en daar is het een bekend fenomeen, zeker bij het aanremmen voor een bocht en het voorwiel geen wegcontact kan houden, dat spreek je ook van chatter. Even off-topic maar dat was ook een hele leuke hobby .

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

He Jaap,

Eindelijk weer eens een discussie waar men het niet zo eens is met elkaar, het begon al een beetje saai te worden. Misschien wil je er een appart topic van maken....
    Ik denk dat er ook wat misverstanden zijn mbt de benamingen van de onderdelen.
    Je vraagt je af waarom een "bevel up" schaaf dan geen keerbeitel (chipbreaker) heeft.
    Het antwoordt geef je eigenlijk zelf al: Deze moet op het uiterste puntje van de beitel drukken.
    In de orde of grootte van 1 mm van de rand. Dit punt is bij een "bevel up" schaaf eenvoudigweg niet te bereiken.
    Dat de keerbeitel trillingen verminderd is alleen maar mooi meegenomen. Maar als dit het enige doel was had men bij conventionele schaven met het snijvlak aan de onderzijde gewoonweg de kikkerplaat (levercap) langer kunnen maken.
    Voor diegenen die nu definitief de draad kwijt zijn geraakt, een drietal afbeeldingen mbt tot bevel up, bevel down en een schaaf met chipbreaker.

Ed

Attached files schaaf.pdf (1 MB)

Jaap, ik zal morgen mijn studieboek meenemen naar huis om het nog eens aandachtig te lezen, ik ben nu wel benieuwd wie van ons er nou gelijk heeft. Ik zal ook even een scan maken over het gedeelte waar het in staat.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

tja, en dan de vraag : klopt het boek?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    tja, en dan de vraag : klopt het boek?
    Laten we hopen van wel, als het tegendeel bewezen wordt zal ik de auteur er persoonlijk op aanspreken ! (die toevallig mijn mentor is :lol: )

Inderdaad een heel leuk en interessant topic. Ik ga hem zeker volgen.

Toch denk ik net als Borre dat het beter is om er een apart topic van te maken (als dat nog kan)

Hier een stukje over de mening van Terry Gordon, de maker van HNT Gordon schaven. Deze vraag stond bij de FAQ op zijn site.

http://www.hntgordon.com.au/faqs1.htm

Why don't HNT Gordon planes have a chip breaker?

A chip breaker's purpose is to break off the wood shaving before it has the potential to tear the grain prior to the blade cutting it cleanly to leave a smooth surface. To achieve this the chip breaker is designed to increase the angle at which the shaving is bent up against the front of the blade. On a Stanley plane this is about 60 - 70 degrees. Therefore, a plane with a 60 degree blade angle achieves the desired effect of a chip breaker. Another point here is also the fact that a 60 degree cutting angle has an element of scraping which decreases the strength of the shaving lessening the requirement to break the shaving off before it tears the grain. Also, the more I get to know about planes the more I think a chip breaker does little to prevent tearout. I have personally seen a low angle (LA) smoother with the same effective cutting edge as a standard Bailey pattern plane with a chip breaker and the LA smoother with no chip breaker caused less tearout on some cranky red cedar.

Forum Rechten