Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

De walt afkortzaag en festool afzuiging

Hallo allen,

Misschien hebben jullie een creatief idee.

Ik heb een de walt afkortzaag en een festool stofzuiger.
    Dit past natuurlijk niet op elkaar. Het mooiste is een festool afkortzaag, maar dat word hem nu even niet.
    Ik heb geprobeerd zelf wat verloopjes te fabriceren om het passend te maken. Maar dat werkt niet.

Hebben jullie een idee om in deze combinatie het stof enigzins af te zuigen.

Groeten Martijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Hier past de festool mof op elke machine, maar er zijn zat verloopstukken te vinden op het net of even langs de Gamma om iets passend te knutselen.

- Met wat pvc sokken, zoek bij vijverspeciaalzaken, die hebben vaak vele maten (meer dan een bouwmarkt)

- Met paar lagen MDF op elkaar, tot de helft boren met de ene maar, dan vanaf de andere kant met de andere maat
    Dat de buitenkant vierkant is maakt niet uit

Plaats eens foto's en de maten er bij, dat zegt al een stuk meer om mee te kunnen denken
    Met een hamer past alles...

Je zou ook een krimpmof kunnen gebruiken deze verhit je met de verfohn

Het probleem is dat de stofuitlaat van de zaag rechthoekig is. Als het rond was bij de de walt was het eenvoudig met pvc op te lossen inderdaad.

De uitlaat van de zaag is rechthoekig 30mm hoog en 20 breed en de festool heb ik 50 mm en 36 en 27 mm rond moffen voor.

Dus ik moet van rechthoekig naar rond voor de stofzuiger

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Kan prima, stukje rioolbuis warm stoken. Eerst de omtrek van het rechthoekige deel meten met een touwtje zodat je weet welke diameter je nodig hebt.
    Als ik het niet vergeet zal ik vandaag wel een foto maken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Oké ben benieuwd alvast bedankt.
    De rest ook bedankt voor de reacties

https://www.gereedschapcentrum.nl/de...de7778-xj.html

Dan lijkt dit me toch de makkelijkste oplossing? Ik gebruik deze ook voor mijn afkortzaag, en aangesloten op een starmix.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ik zou het doen zoals Ronals al zegt. Kijken op basis van de omtrek van de afzuigmond welke maat pvc je nodig hebt. Mag een paar mm kleiner zijn, pvc kan redelijk rekken als het warm is.
    Van hout een latje maken met die afmetingen, pvc voorzichtig goed gelijkmatig warmmaken met de verffohn en om het houtje heenduwen. Wel uitkijken dat je niet te hard verwarmt (dan wordt het pvc bruin).
    In / om het andere eind ook iets doen zodat dat eind de juiste vorm houdt.

Ipv de verffohn kan je het stuk pvc ook verwarmen in de oven: een kleine 10 minuten op 150 graden, dan is'ie wel gaar. En veel gelijkmatger warm dan met de fohn. Wordt veel door vijverbouwers zo gedaan.

Forum Rechten