Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 68

Onderwerp: Raam Shutters maken

Raam Shutters maken

Wie kent ze niet, de moderne shutters voor de ramen, mooie met vleugelvormige lamellen.

Ik wil ze zelf maken want veel te duur om ze aan te schaffen. Onze dakkapellen zijn circa 5 meter breed bestaan uit 7 kozijnen en de buitenste 2 kozijnen lopen aan de buitenkant schuin af. Die schuine vormen zijn 3 keer zo duur als normale vierkante delen dus de prijs liep aardig op. Dus maar zelf aan de slag.

Mijn vader heeft de kozijnen gemaakt en die staan al bijna een jaar bij hem te wachten in de werkplaats op..... de lamellen... die zou ik maken. Ik heb de video gezien van the new yankee workshop waarin ze laten zien hoe je lamellen kunt maken. Daar profileren ze de lamellen door middel van een router/planer. Dat is een soort vandiktebank waarin een profielmes kan worden geplaatst. Een soort combinatie van een freesmachine en een vandiktebank. Die machientjes zijn in Amerika gemeengoed maar kennen we hier eigenlijk niet. Mijn eerste dappere poging om de vleugelvormige lamellen te maken was door middel van een verbouwde Scheppach HM1 schaafmachine. Ik heb zelf een profiel geslepen in een schaafmes en diverse mallen gemaakt en wilde op die manier de lamellen schaven. Nou mooi niet dus. Je krijgt niet voldoende diepte in je schaafmes op een mooi profiel te krijgen. Das de korte samenvatting.

De aangeschafte HM1 dus gedemonteerd en als onderdelen verkocht , hij was immers te ver vernield om nog aan schaafmachine te dienen :-(

Toen maar aan de slag gegaan met de freestafel. Idee was om een afschuining te maken aan 4 zijden van een lat en dan daarna op de bandschuurder die rond te schuren. In totaal heb ik voor de dakkapel 7 x 19 lamellen nodig dus dat is echt produktiewerk. Ik heb een jig gemaakt voor de frees waar een lammel precies inpast. In de mal stekt de sponningkop, op die manier wordt er een afschuining gemaakt van 7 graden. Als je een verstelbare sponningkop hebt kan dit makkelijker maar dat is een van de weinige freeskoppen die ik niet heb dus maar op deze manier.

Het hout is Yellow Poplar, als je de tekening en de kleur ziet dan is duidelijk war het yellow vandaan komt. Het hout is geleverd door de vrienden van de Arnhemse fijnhouthandel hier. Mooi recht en het voordeel van dit hout is dat het erg stabiel is en niet al te duur.

Hieronder een fotoverslag van het opzagen van de balken met de lintzaag, daarna schaven en tenslotte profieleren, fotos in 2 posts vanwege max aantal per post.

Zijn er meer mensen die wel eens shutters zelf hebben gemaakt?

Attached files

Re: Raam Shutters maken

Nog meer foto's van de fase tot profileren... nu alleen nog schuren, afkorten, gaatjes boren, verstellat nieten en lakken....

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Komen de shutters aan de binnen of buitenkant?
    Indien buiten zorg dan voor een hele goede afwerking, want yellow popplar is, voor zover ik heb begrepen, please correct me if i'm wrong, niet heel erg geschikt voor buiten gebruik.
    Voor binnen gebruik is het daar in tegen weer zeer geschikt.

Ze komen gelukkig aan de binnenkant

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dan is het goed. Aardig werk wat je er aan hebt, maar het word vast heel mooi

Mooi hout ook, ik heb toevallig een week of 2 terug zo'n 700 meter hiervan gezaagd, gevlakt, gevandikt (vast geen Nederlands, maar jullie snappen em vast wel :P ) en gefreesd om er plinten (met mooie ouderwetse profilering) van te maken voor in 3 luxe nieuwbouw woningen. Kan je vertellen dat ik wel erg happy was toen het af was, haha.

Pfff 700 meter, en ik maar denken dat ik met 250 meter plint hier een boel te doen had :mrgreen:

Even off topic maar dat mag als topic starter, waarom heb je voor plinten dit hout gebruikt en geen MDF, ik neem tenminste niet aan dat je ze ongelakt aan de muur hebt geplakt?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat was geen keuze van mij, maar van de aannemer van het huis, maar je zal altijd blijven zien of je echt hout of MDF gebruikt hebt. Ook na lakken blijft de tekening van een noest, een sterke nerf etc. zichtbaar.
    Ik verwacht dus dat de keuze voor dit materiaal ipv MDF verband hield met het willen nastreven van een luxe/authentieke uitstraling.

Scheppie,

dat klusje had je ook kunnen uitvoeren met een vandikte schaafmachine, en met de originele messen :!:
    Je moet enkel een schuine grondplaat maken voor de aanvoertafel, daarna is het enkel nog doorvoeren.
    Het eindresultaat is dan identiek aan wat je nu hebt, maar dan wel met geschaafde zijden.
    Voor enkele meters is het de moeite niet om een mal te maken, maar voor het aantal meters dat je te doen hebt zou het zeker wel de moeite geloond hebben.

Van de Amerikaanse machines heb ik in het algemeen geen hoge pet op, meestal ouderwets van uitvoering, en ze focussen op de verkeerde zaken. Zo zijn de meeste schaafassen voorzien van rechthoekige uitsparingen, terwijl bij onze Europese machines de assen voorzien zijn van zwaluwstaartvormige uitsparingen, twee maal raden welke de veiligste uitvoering is en waar de messen in het rond vliegen.
    Op de site van Popular woodworking magazine staat nu een artikel over een tot in de puntjes uitgeruste werkplaats, al wat je daar ziet staan zijn Europese machines, dat zegt wel genoeg vind ik.
    Staar je dus niet blind op wat ze ginder met machines uitvoeren, hier brand de lamp

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

scheppie,

het yellow poplar is nog "wollig" hout. het laat zich inderdaad makkelijk zagen.schaven draaien enz. het afwerken vergde bij meer wat meer werk aangezien de vezels erg snel weer ging staan. had jij dit ook?

Hoi Rick, zover ben ik nog niet maar ik hoop niet straks met een hoop vezels in mijn lakwerk te zitten want zoals je begrijpt zit er nogal wat lastig schuurwerk aan dit soort zaken

Forum Rechten