Hobbel of schommelpaard?

P

Pel

Guest
Nou Nico, die ruimte valt best mee hoor, de werkplaats is toch maar 4 x 4 meter, als ik de cirkelzaag wat opzij schuif dan is er toch nog redelijk wat ruimte om te werken. De rolstoel neemt nu eenmaal veel ruimte in beslag, maar ik ben het gewend om constant in een andere positie te moeten staan en het ding op de rem zetten, anders kun je bijvoorbeeld niet zagen, schaven of schuren.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ja Eric, gereedschap meer als voldoende, het is dan wel geen Festool en Mafell, maar ik kan mij er goed mee behelpen. Handgereedschap wat ik veel gebruik zoals o.a. beitels en schaven moet van een degelijke kwaliteit zijn, wat ik zelden gebruik zoals bijvoorbeeld een reciprozaag is gewoon van de Lidll of Aldi. Als je mijn leeftijd hebt, bijna 65 jaar dan heb je door de jaren heen heel wat gereedschap bij elkaar vergaard, soms nieuw maar ook tweedehands. Ik kan me nog herinneren dat ik ± 25 jaar geleden mijn eerste gutsen in België op rommelmarkten kocht voor 0,50 cent of een gulden per stuk. Het was toen een sport voor mij om die markten af te stropen naar goed gereedschap, daar heb ik toch veel goed gereedschap gekocht. Vaak wist de verkoper nog niet eens wat het was, of zat er roest op, dat was er hier met wat liefde en een beetje schuren vlug vanaf.:)

Groet Pel.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zo Pel, ziet er al indrukwekkend uit!

Hoe geef jij het beest zijn vorm, gutsen, raspen, schuren? Of werk jij anders?

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Volgens mij ga je dan met verf aan de gang.

Succes, Houd ons op de hoogte!.

Leuk trouwens, de 1e foto die je liet zien is van een gelamineerd paard (bijvoorbeeld berkenmultiplex). Echt iets voor de computergestuurde freesmachine.

Groet, Tjeerd
 
P

Pel

Guest
Ik zag eerst de foto op internet, en ga dan uit prakkiseren hoe ik deze vorm kan maken in losse onderdelen, dat waren dus vier benen de twee zijkanten, en het hoofd, opgevuld met blokken hout in het midden. Dan ga je van rechte stukken hout de vorm van het been maken, daar waar het breder of dikker moet worden, lijm je stukken hout op, die je al zoveel mogelijk de vorm geeft, schuren raspen. Met het hoofd hetzelfde de vorm erin maken en in de nek stukken hout lijmen, daarna in elkaar zetten en weer schuren en raspen. Omdat ik niet de makkelijkste houtsoort heb genomen namelijk vuren, qua fijn bewerken dan, is het nogal wat werk, vurenhout wat kunstmatig gedroogd is, dat steekt zich voor geen meter, dus je krijg veel uitbrekers, maar die werk ik later weg met plamuur omdat het toch geschilderd wordt.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Vanmiddag het veulen in de grondverf gezet, ik ga hem tweemaal gronden daarna in de kleur gebroken wit aflakken. De manen en de staart zet ik er helemaal op het laatst op vast. ik heb strengen paarden haar gekocht, die behoorlijk lang zijn, die doe ik voor de manen door de midden, de staart mag wel lang blijven.

12 JPG.jpg

13  Nek uitsparing.jpg
Ik heb in de nek een uitsparing uitgekapt, waar ik de manen d.m.v. klemlatjes in vast zet, maar de haren vallen er dieper in zodat ik die eerst met montagekit kan vast zetten, de twee klemlatjes dekken alles af.
14.jpg

15.jpg

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Kleine update van het hobbelpaard, ja u leest het goed, het is uit eindelijk een hobbelpaard geworden, omdat ik het paardje van een foto heb gemaakt zie je alleen de zijkant van het paard, en daar is het fout gegaan om er een schommelpaard van te maken. Ik had de benen van het paardje onder verder, dus schuin uit elkaar moeten maken, nu was het net te smal om de staander en de zwenkijzers er tussen te maken.

Op karton een uitslag gemaakt ik heb de ronding maar een beetje gegokt, dit kan je veel beter op een plaat doen, maar dat is voor mij vanuit de rolstoel moeilijk te hanteren vandaar karton.
16.jpg

Ik heb eerst de liggers schuin gezaagd om de ronding in het hout te krijgen, dit heb ik verlijmd en met schroeven vast gezet. Daarna met de decoupeerzaag alles uit gezaagd, en met de spookschaaf alles op maat geschaafd. De twee tussen regels met pen en gat erin gemaakt, en aan de voor en achterkant gaten geboord waar een rondhout 27 mm dik in komt wat met wiggen wordt vast gezet.
17.jpg

18.jpg

Ik heb het paardje er even los op gezet om te zien hoe e.a. uitziet, in het midden van de ligger worden nog plankjes geschroefd, als opstapje.
19.jpg

Groet Pel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig Pel,
Ik zojuist het topic doorgelezen mooi hoor en het paardje heeft een lief koppie (hoofdje);)
Hobbel maar lekker door en niet de plaatjes vergeten hé.
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Kleine update van de vorderingen, vandaag het onderstel afgemaakt, en deuvels in de benen van het paardje en onderstel geboord. Nu nog het onderstel gronden en aflakken, ik denk met meerdere kleuren verf? Daarna van het paardje de neus en de hoeven schilderen, dan kan ik het zadel erop maken met zwarte skai en siernagels. Kortom het einde komt heel langzaam in zicht, alles bij elkaar toch veel meer werk geweest als ik van tevoren had gedacht, maar ik doe dit werk graag.

Groet Pel.

20.jpg
Gaten in onderstel geboord waar de deuvels in komen, dit heb ik afgetekend d.m.v. spijkers aan beide kanten spits te slijpen, en die in de benen van het paardje te slaan, en ± 1 cm eruit laten steken. Daarna het paardje op het onderstel gezet, met een beetje duwen aan alle vier de benen zaten gaatjes ook daar in. klaar om te boren, met een speedboor van 22 mm heb ik de gaten erin geboord.
21.jpg
Deuvels in de benen gelijmd, die heb ik even gepast, en zaten precies goed, ik maak eerst het paardje helemaal af, en lijm hem daarna pas op het onderstel.
22.jpg

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
kleine update van het hobbelpaard, het schilderwerk van het paardje is zo goed als af, vorige week problemen gehad met het drogen van de verf voor de hoefjes. Ik denk een hoge vochtigheidsgraad in combinatie met een werkplaats die ik een beetje op temperatuur houd met een elec. kacheltje. Ik denk dat ik daarom het onderstel van de zomer maar schilder als de weersomstandigheden beter zijn. Kan nu de stijgbeugels met het zadel erop gaan maken, en het halster met het bit er nog op maken. Daarna de staart en de manen erin lijmen, dan is het paardje helemaal af, alleen moet ik hem dan nog op het onderstel lijmen als dat geschilderd is.

Groet Pel.

23.jpg

24.jpg
 
P

Pel

Guest
Kleine update van het hobbelpaard, gisterenavond met mijn zwager het zadel erop gemaakt, hier moet je met twee man voor zijn, een trekt aan de skai en de ander de schiet de nieten erin. Ook de teugels op maat gemaakt vast geklonken en aan het bit vast gemaakt. Nu alleen de manen en de staart erop maken dan is het paard klaar voor op het onderstel te lijmen. Dat schilder ik pas in het voorjaar als de weersomstandigheden beter zijn i.v.m. drogen van de verf.

Groet Pel.

25.jpg

26.jpg
 
P

Pel

Guest
Heb jij dat toch nog gezien,:) ja daar was ik aan bezig toen dat hobbelpaard ertussen kwam.

Groet Pel.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
454
149
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Misschien een rare vraag, Pel... Als ik de foto's bekijk van het onderstel, maak je er dan ook nog een beveiliging op zodat je nichtje niet over de kop kan slaan als ze wat groter is en harder schommelt?
Ik heb al eens gezien dat het zo hard ging dat ze bijna gelanceerd werden door de kamer! ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.