Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 36
    Waar je de korbelen weg laat kunnen de krachten van opzij niet opgevangen worden, bij de lassen gaat het dan mogelijk verkeerd. Indien je daar de balk door laat lopen is er niets aan de hand. Wellicht komt er nog een reactie van een forumleden met veel meer verstand
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Ben inderdaad benieuwd naar andere leden, 'es kijken of er response komt.

Zit evt te denken om die 2AB ankerbalk vast te zetten met hoekijzers op de staande 2A en 2B, om toch die korbelen te kunnen omzeilen...De suggestie van jou, Bert, kan ook, zal alleen 2x 6.00 meter balk vereisen (voor zowel de A als B zijde), om ruimte genoeg te hebben voor de las met 34A en 34B. HartOpHart van twee staanders over de lengte-richting is 2.60 meter namelijk.

Die korbelen weglaten kan wel, maar er moet dan een stel horizontale schoren in de plaats komen. Deze lopen dan van (ongeveer) het midden van de ankerbalk naar het midden van de aanliggende muurplaten, zo kunnen deze niet uitknikken. Aan één zijde is voldoende (voor- of, en achterzijde) Komen er in het midden van de ankerbalken priemstijlen te staan? Zo ja, laat de horizontale schoren dan van daaruit vertrekken.

Voor wat betreft de rest van de korbelen, zou deze NIET schroeven, maar plaatsen op de klassieke manier. Vermoedelijk bouw je maar éénmaal zo een constructie, dan is het zonde als het niet op de juiste manier gebeurt. Je gaat daar de rest van je dagen tegenaan zitten kijken en je er constant aan blijven ergeren. Leg jezelf geen deadline op als het niet nodig is. De klus rustig aan maar goed doen is veel motiverender dan snel snel de boel samengooien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert2 Bekijk Berichten
    Wellicht komt er nog een reactie van een forumleden met veel meer verstand
    Dat is gelukt, dank Tuoh
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Tuoh, bedankt voor je raad. Nu nog bedenken hoe ik het hoogteverschil van de ankerbalk en de muurplaat opvang (17cm)...Priemstijlen heb ik denk ik niet, ik weet eerlijk gezegd ook niet eens wat het is.

Kan de ankerbalk met 1 pen vastgezet worden (diameter 20-25mm taps 8-hoekig) in de staander? Of zou twee stuk steviger zijn? Ik neig zelf naar 1 pen, omdat je dan minder hout weghaalt. En daarbij zit ik nog even te zoeken naar de juiste diameter van het gat, wanneer de pen taps is.

Diameter van de toognagel is, als ik me goed herinneren 1/8 pen lengte maar 20mm is ruim voldoende. Waarom taps? Met een spits toognagel is de gaat aan de small kant nooit sluitende en heb je ook meer kans dat hij zichzelf loos werkt. Twee zijn zeker steviger. Die moet je tegelijkertijd inslaan. De gat diameter is het zelfde als jouw toognagel. Als de toognagel kantig is wil je dat de hoeken in het hout grijpt maar dat doet het ook als de gaat en toognagel de zelfde diameter hebben vanwege de verspringing.

Dank voor je reactie, Ernest. Ik dacht zelf dat toogen met taps beter werkte, maar jouw suggestie klinkt in elk geval makkelijker. Ik kan de nagels natuurlijk gelijk maken met de schaaf op 20mm. Met een punt zal deze de pen en gat mooi strak zetten, ivm de 2mm verspringing die ik aanhoud. De pen is 9cm x 9cm x 3,5 cm. Twee gaten betekent dat er 5cm hout over blijft op de lengte en breedte van de pen. Aangezien het de ankerbalk is doe ik er misschien wel twee, ja. Die moeten toch de staanders (over de breedte van de schuur) bij elkaar houden:-)

Voor deze constructie is één toogdagen per verbinding voldoende. Het is hier al aangehaald, toongagels best klieven en niet zagen, gekliefd hout is veel sterker.
    Priemstijlen zijn verticaal opgestelde steunen (staan op de ankerbalk) die de nokbalk dragen. Als er een zadeldak op komt te staan heb je dus deze dingen nodig, tenzij je er voor kiest om per ankerbalk een compleet spant te construeren, wat dan weer impliceert dat er ook gordingen en kepers opkomen. Keuzes maken dus.

Zou ook de lassen van de muurplaten nog eens grondig bekijken, een schuine haaklas (met wiggen) verdient hier de voorkeur omdat die veel sterker is dan de nu geschetste oplossing.

Hallo Tuoh, bedankt weer voor het advies. Voor wat betreft de ankerbalk en staander verbinding houd ik 1 toognagel aan. Ook de las van de muurplaat zal ik in schuine haaklas (incl wiggen) maken, daar was ik toch al over aan het twijfelen.

Voor wat betreft het zadeldak, ik ben van plan een sporenkap te maken. Als voorbeeld onderstaand plaatje van internet. Hierin zitten geen verbindingen met de ankerbalken. Ik ga er van uit dat een sporendak sterk genoeg is met 4,5x12cm balken. Overspanning naar nok is ~200cm.

Om heel de constructie wat te ontlasten van de te verwachten spatkrachten zou ik de nokbalk wel ondersteunen met priemstijlen en deze op hun beurt verstevigen met telkens twee schoren die van priemstijl naar ankerbalk lopen. Hoe meer deze schoren naar buiten staan (naar de muurplaten toe) hoe beter voor de ankerbalken. Het samenspel van ankerbalk, schoren en priemstijl vorm dan een onbuigzaam geheel; (driehoeken) weet je wel. Om het schranken van de dakvlakken tegen te gaan horen er ook minimaal twee schoren te komen van priemstijl naar nokbalk. Elk dakvlak op zich moet ook een paar windverbanden meekrijgen om dezelfde reden.

De twee "puntgevels" hebben geen priemstijl nodig daar komt de nokbalk in de "puntgevels" te liggen. Deze worden eerst recht gezet samen met de tussenstaande priemstijlen met bijhorende schoren. Dan is het nadien gewoon de nokbalk op zijn plaats laten zakken en de sporen ertegen spijkeren.

Ps: afhankelijk van de "puntgevel" bekleding zou ik hier ook oversteken voorzien ( de dakvlakken laten oversteken op de gevels) scheelt een pak bij regen.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 15-09-17 om 18:22.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten