Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Onderwerp: Houtlijm TITEBOND

Houtlijm TITEBOND

Heeft er iemand enige ervaring met Titebond-lijmen, :?: specifieker Titebond III; deze Titebond III zou de water en temperatuur weerstand hebben van een PU-lijm en het gebruiksgemak van een gewone houtlijm :!:
    Deze Titebond-lijmen zie je regelmatig terugkeren in filmpjes op Y-T.
    grt DIF

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Houtlijm TITEBOND

Ik gebruik Titebond III hier in Amerika. Tot op heden (na ruim een jaar) geen problemen ondervonden. Ik heb het niet voor buiten gebruikt. De lijm blijft lang goed na opening. Ook de sluiting werkt prettig al moet je regelmatig de opening even open peuteren. Voor zover ik kan beoordelen is deze lijm vrij populair bij houtbewerkers, ik zie het vaak opduiken op fora.
    Het werkt lekker bij het opbrengen al heb je in de eerste minuten wel last van zwemmen. Dat gaat gauw over maar dan kan je de verbinding nog losnemen en weer positioneren. Het droogt vrij transparant en hard op. Daarom kan je de restjes beter wegpoetsen zolang ze nog enigszins vloeibaar zijn.

bedankt , ik heb inderdaad gemerkt dat deze lijm veel 'oversea' in gebruik is. Ik ga deze proberen te bemachtigen en uitproberen. Groeten vanuit België

Ik vraag me altijd af wat er zo bijzonder is aan deze titebond. Is het, behalve de kleur, niet precies hetzelfde spul als de Bison die bij ons te koop is?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb geen idee. Ik ben geen chemicus dus als iemand zich geroepen voelt hier in te duiken kan je een antwoord op je vraag verwachten.
    Wat je hier veel ziet is Titebond en Gorilla, vooral in de populaire zaken als Home Depot en Lowe's (zeg maar het Hornbach niveau). De Gorilla wordt wat minder gebruikt, is niet erg geschikt voor hout maar meer voor huishoudelijk gebruik.
    Het is voor houtbewerkers een Luilekkerland, nauwelijks belemmeringen voor de niet-professioneel. Bij sommige zaken kunnen de pro's aan een aparte balie afrekenen waar ze korting krijgen. En de prijzen zijn al zo laag, maar ik ben nu erg off-topic, sorry.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik heb een erg matige ervaring met titebond III, de lijm uit mijn flacon was waterdun. Weet niet of dat normaal is, maar de lijmverbinding was ronduit zwak.
    Het kan zijn dat ik teveel of te weinig klemkracht heb gebruikt, of te veel of te weinig lijm.
    Naar mate dat de lijm langer stond werd de inhoud dikker en wonder boven wonder houden de verlijmingen nu wel stand???
    Het voordeel van titebond is dat de lijm niet week wordt bij schuren, je kunt dus gaatjes opvullen met lijm en schuurstof en daarna glad schuren, ook zou het beter bestand zijn tegen vocht dan D3 lijmen en kan tot vrij lage temperaturen gebruikt worden.

Ik gebruik deze flacon op en ga daarna gewoon weer terug naar oud Hollandsche D3 lijm. Heeft me nog nooit in de steek gelaten!

Ik ben nu bezig met m'n eerste fles Titebond III. Heb er een stel monitor speakers mee gelijmt. De houtenloop fiets van m'n zoon en een vak verdeling in m'n gereedsschapsladen.

Gebruikte hiervoor standaard witte houtlijm en constructie lijm (gele bruis).
    maar wil geloof niet weer terug.

Je kunt het erg mooi uitstrijken en bij samen brengen van de te lijmen delen voelt het mooi samenklevend aan.

Jacob

Tja, ik heb net alle 14 deurtjes voor mijn nieuwe keuken met de normale Bison houtlijm in elkaar gezet. Plus allerlei andere projectjes :lol:

Van mij mag iedereen gebruiken wat die graag wil. Maar het grote voordeel van een lokaal merk is dat je het gewoon om de hoek kunt kopen, en nog voordelig ook. Eigenlijk geloof ik helemaal niet dat Titebond sterkere verbindingen maakt. Zo'n verlijmde verbinding is toch sterker dan het hout er omheen.

Ik gebruik nu sinds een jaar Titebond lijmen. Koop ze altijd bij Rutlands, als die een aanbieding hebben is het stukken goedkoper dan bijv Baptist.

Prima lijm en bijkomende voordeel is dat een aantal ook gebruikt mogen worden voor bijv snijplanken omdat ze foodsafe zijn.

als je meer gaat gebruiken, koop dan naast een fles van 16 oz (= bijna 500ml) ook zo'n fles van 1 gallon, heb ik ook gedaan. Is veel voordeliger.
    Flessen zijn makkelijk in gebruik

Kwaliteit van het lijmwerk is in mijn situaties prima

Binnenkort ga ik beginnen aan een boord uit(waarschijnlijk) padoek voor in de tuin. Deze boord zal ook als grondkering dienen, dus altijd vochtig. Nu heb ik geen zin om alles te verlijmen met PU. Veel te veel rotzooi, natte lijm enkel met oplosmiddel te verwijderen en droge lijm mechanisch. Dus meestal een zwarte vingers na afloop. Titebond III zou even waterbestendig zijn als de PU, maar is dit ook voor constructies die vochtig blijven?
    Nu vraag ik me ook af of er in België (of eventueel in Nederland) er witte houtlijm verkrijgbaar is met dezelfde kwaliteit.

Mathieu

Forum Rechten