Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

type schaafas nieuwe vlakvandiktebank voor oud eiken balken

Beste forumleden,

Voor ons jonge meubelbedrijf zijn we bezig met de aanschaf van een vlakvandiktebank. De machine willen we vooral gaan gebruiken voor het bewerken van oud eiken balken (wagondelen, spoorbielzen etc.) om vervolgens te kunnen verlijmen tot tafelbladen. In de oud eiken balken kan veel vuil (steentjes/zand) aanwezig zijn en zelfs spijkers. Dit proberen we uiteraard zo goed mogelijk te verwijderen, voordat we de balken zullen gaan schaven. Echter, is het denk ik naïef om te denken nooit een keer een spijker of steentje te raken. De grootste vraag die we dan ook hebben, is wat voor schaafas aan te gaan schaffen? Een standaard as met slijpbare messen, een as met Tersa messen of een spiraalas? Kunnen jullie ons voorzien van advies? Alvast bedankt.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou gaan voor een zware oude gietijzeren machine op krachtstroom met een gewone messenas, Ik denk als je een spiraalas moet vernieuwen dat het dan een kostbare zaak zal worden? Met een huis tuin en keuken vandiktebankje kun je immers niets doen met dit zware materiaal. Ik zou zeker ook zo'n metaal zoeker of hoe heet zo'n ding, gebruiken anders krijg je niets als strepen. Zorg ook voor verschillende reserve messen, want ga er maar van uit dat je met dit soort materiaal o.a. spoorbielsen en oude eiken balken veel te lijden hebben. Misschien als je ergens een oude lintzaag kan kopen, dan zou je het slechtste gedeelte eraf kunnen zagen, maar ja zaaglinten worden ook bot, het is eigenlijk lood om oud ijzer. Dit materiaal kun je alleen maar bewerken met zware industriële machines.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 18-05-17 om 15:35.

Beste Pel,

Bedankt voor je reactie. Het is de bedoeling dat we de delen altijd (voor)geschaafd inkopen, zodat de meeste troep er al af is. Een metaalzoeker gaan we inderdaad zeker gebruiken en verder is het zaak om al het vuil uit de scheuren te borstelen, alvorens de balken op definitieve breedte en dikte te schaven. Wat is volgens jou het voordeel (voor ons gebruik) van een gewone messenas ten opzicht van Tersa messen?

Gr Nick

Als je met een een spiraal-as een spijker raakt dan hoeft je maar 2 mesjes een kwartslag te draaien en kun je daarna weer verder. Bij de andere messen moet je (misschien) opnieuw stellen en laten slijpen. De standtijd van spiraalmesjes is 20 x zo lang als hss volgens de verkoper, maar dat kan ik niet beamen. Ik weet wel dat dat ze heeeeel lang scherp blijven. Ik zou de spiraal-as niet bij voorbaat uitsluiten. Zelf heb ik er juist voor gekozen om een spiraalas te nemen omdat ik nog wel eens hout heb met een spijker.

Beste Rinus,

Ook jij bedankt voor je reactie. En is een mesje van een spiraalas echt zo makkelijk te verwisselen als dat er wordt beweerd? En hoeft er echt niks in/afgesteld te worden? Wat kost verder een vierkant spiraalmesje? Verder begreep ik dat een spiraalas is gemaakt van aluminium en een as voor standaard messen of Tersa messen van staal. Bestaat de kans nog dat de gehele (aluminium) as blijvend vervormt door het raken van een spijker?

Als je bang bent voor (de kosten van) spijkers, zou ik ook aan een meetaaldetector denken.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Inderdaad Jurriaan, een metaaldetector ik kon niet op de naam komen, het zal de oude dag zijn.

Groet Pel.

Is een vlakvandikteschuurmachine een optie?
    Spijkers end. is dan geen probleem.

Beste Juriaan,

Met een metaaldetector gaan we inderdaad sowieso aan de slag. Maar dan is het denk ik nog niet uit te sluiten dat je af en toe een spijker over het hoofd ziet...

Beste De Haan,

Bestaan vlakvandikteschuurmachines? Ik kom alleen maar vandikteschuurmachines tegen? Een vandikteschuurmachine is inderdaad een optie, maar dan hebben we nog steeds een vlakbank nodig om te vlakken en te strijken.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten