Geheel buiten werktijd en buiten mijn zakelijke werkzaamheden als aannemer heb ik een lintzaag gebouwd, zo'n 2 jaar geleden ongeveer. Ik heb er best wat mee gezaagd, doorlopende wijzigingen doe ik nog steeds, op dit moment ben ik echter wel zover dat het geheel komende winter eens gespoten zou kunnen worden.
Het begon als een onderzoek naar een mogelijkheid om stammen ( eiken ) zelf te kunnen verzagen tot constructiehout, indien de kans zich voor deed of indien een mooie stam op ons pad kwam.
Een beetje pionieren gaf al leuke input en op een gegeven moment maar gewoon eens begonnen.
Voor het werk al veel te veel achter de computer ( autocad ), maar dit werd hobby en nu dus eens lekker begonnen zonder tekening, maar eerlijk gezegd met een groot aantal YouTube filmpjes ter voorbeeld.
Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk alle onderdelen die ik nodig was voor de bouw reeds bezat, en dus werd de lat wat betreft onderdelenvoorziening iets hoger gelegd: Er zou niets gekocht worden.
Dat bleek niet eens zo'n hele moeilijke, en we hebben de doelstelling dan ook kunnen vasthouden tot het eind, met het bestellen van de zaaglinten als enige uitzondering.
Wel daarbij de kanttekening dat er hier en daar binnen de zaak nog wel wat aan bruikbaar staal lag, en we middels onze andere hobby ( onderhouden oldtimer auto's ) ook nog wel iets op de plank hadden.
De belangrijkste onderdelen:
Veel gebruikt staal, met name kokers, l-profielen en gebruikte u-ijzers;
Een 18 pk Honda Gx 360, ooit eens overgenomen van een visboer welke er een ventilator van zijn palingrokerij mee aandreef.....;
Een setje groefwielen;
De wielen uit de motorfiets van mijn broer welke al een paar jaar op zolder stond stof te verzamelen;
Wat poulies en v snaren gekregen van diverse familie/ vrienden;
Meters afgekeurde steigerbuis.
De kosten zijn dus uit te drukken in tientjes i.p.v. serieus geld.
Indien je met zoiets begint ben je een beetje ruimte nodig, de hele bouw heeft dan ook plaats gevonden op een houten bok met wielen zodat we aan einde van de avond het geheel weer uit de werkplaats weg konden rollen en er de volgende dag weer gewoon gewerkt kon worden. Ik heb geen opleiding als lasser, daar was ik me goed van bewust, ook bezit ik naast een slijptol en een lasapparaat geen enkele staalbewerkingsmachine. Dus: Veel vonken, weinig knippen en zagen.
Op zich geen probleem. Wat betreft toleranties betreft heb ik hem echt gebouwd voor schulpen constructiehout, na drogen zullen de werkplaatsmachines dat hout verder afwerken, dus geen geslepen of gekalibreerde onderdelen op deze machine.
Misschien het best om gewoon eens een foto te plaatsen ( als me dat lukt, ik ben niet zo'n forum bezoeker ) en kijken of er meer mensen met een dergelijk idee rond lopen of al een machine gebouwd hebben.
Vragen: kom maar op.
Groet,
Gerrard
Het begon als een onderzoek naar een mogelijkheid om stammen ( eiken ) zelf te kunnen verzagen tot constructiehout, indien de kans zich voor deed of indien een mooie stam op ons pad kwam.
Een beetje pionieren gaf al leuke input en op een gegeven moment maar gewoon eens begonnen.
Voor het werk al veel te veel achter de computer ( autocad ), maar dit werd hobby en nu dus eens lekker begonnen zonder tekening, maar eerlijk gezegd met een groot aantal YouTube filmpjes ter voorbeeld.
Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk alle onderdelen die ik nodig was voor de bouw reeds bezat, en dus werd de lat wat betreft onderdelenvoorziening iets hoger gelegd: Er zou niets gekocht worden.
Dat bleek niet eens zo'n hele moeilijke, en we hebben de doelstelling dan ook kunnen vasthouden tot het eind, met het bestellen van de zaaglinten als enige uitzondering.
Wel daarbij de kanttekening dat er hier en daar binnen de zaak nog wel wat aan bruikbaar staal lag, en we middels onze andere hobby ( onderhouden oldtimer auto's ) ook nog wel iets op de plank hadden.
De belangrijkste onderdelen:
Veel gebruikt staal, met name kokers, l-profielen en gebruikte u-ijzers;
Een 18 pk Honda Gx 360, ooit eens overgenomen van een visboer welke er een ventilator van zijn palingrokerij mee aandreef.....;
Een setje groefwielen;
De wielen uit de motorfiets van mijn broer welke al een paar jaar op zolder stond stof te verzamelen;
Wat poulies en v snaren gekregen van diverse familie/ vrienden;
Meters afgekeurde steigerbuis.
De kosten zijn dus uit te drukken in tientjes i.p.v. serieus geld.
Indien je met zoiets begint ben je een beetje ruimte nodig, de hele bouw heeft dan ook plaats gevonden op een houten bok met wielen zodat we aan einde van de avond het geheel weer uit de werkplaats weg konden rollen en er de volgende dag weer gewoon gewerkt kon worden. Ik heb geen opleiding als lasser, daar was ik me goed van bewust, ook bezit ik naast een slijptol en een lasapparaat geen enkele staalbewerkingsmachine. Dus: Veel vonken, weinig knippen en zagen.
Op zich geen probleem. Wat betreft toleranties betreft heb ik hem echt gebouwd voor schulpen constructiehout, na drogen zullen de werkplaatsmachines dat hout verder afwerken, dus geen geslepen of gekalibreerde onderdelen op deze machine.
Misschien het best om gewoon eens een foto te plaatsen ( als me dat lukt, ik ben niet zo'n forum bezoeker ) en kijken of er meer mensen met een dergelijk idee rond lopen of al een machine gebouwd hebben.
Vragen: kom maar op.
Groet,
Gerrard