Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Bouwtekening garage/schuur gezocht

Goedendag allen,

Ik ben van plan om een houten garage bij het huis te gaan zetten. Afmeting gaat 400x800 cm worden, met ongeveer zo'n stijl http://www.1001tuinhuisjes.nl/houten...r-sambeek.html

Wie heeft er toevallig bouwtekeningen beschikbaar van iets wat hier op lijkt? Afmetingen mogen uiteraard afwijkend zijn, die reken ik wel om. Het gaat mij er vooral om dat ik een idee krijg over hoe de constructie in elkaar komt te zitten, de rest kom ik wel uit.

Alvast veel dank.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ik zou zeggen een strookfundering van 600x200mm, daarop een enkelsteens borstwering. Wanden spruce 38x89 h.o.h. 600 bekleed (schijfwerking) voor de balklaag de balkenschuif gebruiken, voor het dak dezelfde afmetingen gebruiken als sporen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Ha Simon, dank voor je reactie. Top!

Is me iets toch niet geheel duidelijk. Jij schrijft: "Wanden spruce 38x89 h.o.h. 600 bekleed (schijfwerking) voor de balklaag de balkenschuif gebruiken, voor het dak dezelfde afmetingen gebruiken als sporen. "
    Eerste deel (de staanders) is me duidelijk, maar dan.
    - Met de balkenschuif te berekenen balkenlaag bedoel je de spantbalk (van spoor naar spoor andere zijde) of bedoel je de sporen?
    - Welke bedoel je verder met "voor het dak dezelfde afmetingen gebruiken als sporen. "?
    Met vriendelijke groet,
    Joris

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Een anderhalf jaar later dan gepland, maar volgende maand ga ik dan toch beginnen aan de schuur.
    Een betonnen vloer 4x9 meter met vorstrand en daarop gestort een borstwering 30cm hoog, 10cm dik. Daarop moet dus houtskeletbouw gaan komen, maar omdat het geen zichtwerk wordt, zal het een ‘eenvoudige’ vurenhout constructie gaan worden, met douglas Zweeds Rabat buitenkant).

Daarom toch nog een keer de vraag, wie heeft er tekeningen en/of duidelijke foto’s van (het opbouwen van) een dergelijke constructie?

Ik vind de opbouw zoals hierboven op de foto te zien een prima uitvalsbasis. Alhoewel ik toch wel wat vragen heb bij de constructie.

- stijlen en spantjes om de 40cm geeft een stijver geheel

- waarom aan de voorzijde wel een dubbele ligger en achteraan niet?

- twee spanten steunen midden een raamopening! Hier zou L en R van het raam een dubbele stijl moeten voorzien worden, ook de lenteel boven de ramen zou dubbel moeten uitgevoerd worden. Het hout voor de lentelen zou anders moeten geplaatst worden, met de breedte in zicht in plaats van de dikte. Deze moeten ook dragen op de dubbele stijlen.
    Dit impliceert dat de binnenste van de dubbele stijlen de breedte van de lentelen korter zijn. Dit geld ook voor deuropeningen.

- de kopspanten kunnen dan best de breedte van de sporen lager gemaakt worden, en de liggers laten uitsteken op de zijgevels. Op deze manier kan er een stijve oversteek op de kopgevels gebouwd worden.

Ook rekening mee houden dat bij de plaatsing van de gevelbekleding er een verluchte luchtspouw komt te zitten tussen structuur en beplanking.

Bezuinig niet te veel op het aantal stukken hout, die paar stukken meer geven meestal een heel wat stijvere constructie. Kan je later ook wat gewicht aan de muren hangen eens de loods in gebruik is.

Ps: ik wil hiermee niet zeggen dat de bouw zoals te zien op foto niet deugt, alleen, het kan altijd beter.

Komt er dakbeschot op het dak?
    Als dit er niet op komt, dan heb je wel zware panlatten nodig bij spantjes hoh 60 cm.
    Heb je ankers opgenomen in de fundering of wil je met boorankers de opbouw verankeren?
    sometimes you just need a bigger hammer

Daarom toch nog een keer de vraag, wie heeft er tekeningen en/of duidelijke foto’s van (het opbouwen van) een dergelijke constructie?
    Waarnaar ben je specifiek op zoek? Wat zou je willen leren van een dergelijke tekening meer dan inderdaad uit de bovenstaande foto's blijkt plus de opmerkingen van Andre?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Als je het op je eigen gevoel niet aandurft
    kan elke constructeur speciaal voor jouw de constructie berekenen en uittekenen of schetsen.

Dan heb je garantie dat de afmetingen van de profielen klopt
    en kan hij gelijk ook even de wapening voor je vloer aangeven.

bij verkoop van je woning kan je dan ook aantonen dat je schuur aan het bouwbesluit voldoet is toch altijd een plus

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten