Festool Kapex KS 60 E afkortzaag review

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ligt de blokhaak nou op het balkje of hou je hem er tegen? een mogelijke manier om de haaksheid te meten is een stukje van ongeveer 1 cm af te zagen en hem daarna aan 2 zijdes te meten. Zit daar een verschil in dan is hij niet haaks.

Dat is niet helemaal zoals het 'hoort' -- je gebruikt best de vijf-zaagsneden-methode ( five cut method): Plaatje van ca 25 cm (of kleiner/groter al naar gelang de mogelijke maat voor het apparaat), tegen de aanleg leggen, zagen, met de klok mee een slag draaien, zagen, etc. tot je rond bent (in totaal vier keer). Dan een stukje opschuiven tot je een cm of twee over de zaag hebt, zagen. Uiteinden van dat strookje meten & het verschil gedeeld door vier is de afwijking van de zaag ten opzichte van de aanslag. (Nog zuiverder berekend is dat de afwijking over de totale lengte van de zaagkanten, maar voor ons maakt dat niet uit.)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo Fons,
Het is een tijdje geleden sinds je review van de KS60.
Na die paar maand kun je misschien zeggen hoe de machine je bevalt.
Ben je nog zaken tegengekomen die je graag anders had willen zien, die je in de praktijk tegenvallen?
En, heb je de zaag op een onderstel van festool staan, dat systeem van hun?
Zou ik de kapex ook op een onderstel van bv Bosch kunnen zetten?

Ik ben zelf namelijk ook op zoek naar een goede afkortzaag, zit een beetje te twijfelen tussen de kapex, en dan tussen de KS60 of misschien de KS120, en anders de Bosch GCM 12 GDL.
Wat ik van de Kapex snap is dat ze heel nauwkeurig zijn. De Bosch is een machine waar menigeen positief over is, maar er zijn ook geluiden dat ze niet zo handig zijn als de Kapex. Maar op dit forum is daar genoeg over te vinden...

Ik ga eerdaags een keer naar wat dealers, de machines eens goed bekijken. Maar tips om mee te nemen naar mijn zoektocht/vergelijk zijn van harte..
 

dirkvdberg

Nieuw lid
7 jun 2014
1
0
vraagje van mijn zijde: ik ben sinds heel kort ook in het bezit van een Festool kapex ks 60, en de beschermkap om het zaagblad zit niet muurvast. Dat wil zeggen, je kunt deze als het ware van links naar rechts bewegen, hoort dat zo of hoort deze niet te kunnen bewegen (behalve open en dicht gaan natuurlijk...)
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb zelf een Kapex 120. Ben er erg tevreden over en gebruik hem hobbymatig met grote regelmaat. Nu zit ik er wel eens over te denken om die te verkopen en er deze 60 voor terug te kopen. Financieel wordt ik er niet veel beter van omdat je een 120 dan 2ehands verkoopt en de 60 weer nieuw.

Ik heb een zelfgemaakte kast/frame waar die opstaat, op wieltjes met de stofzuiger eronder dus voor het handzamere gewicht zal het niet zijn.

Waar ik minder tevreden over ben is de laser van de KS120. De zit er toch regelmatig naast en heb het diverse malen eens proberen af te stellen, en die schaduw led van de 60 is iedereen zo lovend over.

Iemand die ook zo'n zelfde soort keus heeft gemaakt?

Maar is er niet een mod te maken om op de KS120 ook zo'n schaduw led te krijgen?
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
LED is wel fijn maar helaas niet perfect. Ik leg meestal het zaagblad even tegen het hout om te zien waar exact je gaat zagen, dat werkt ook. Bij niet-rechte hoeken is het wel handig om te zien of je hoek juist is gezet.

Een nadeel is wel dat als je het toestel, zoals mij, buiten gebruikt in het zonlicht, dan is de LED helemaal niet meer zichtbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.