Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: lijmklem bessey

lijmklem bessey

Hallo, heeft er iemand ervaring met lijmklemmen van bessey die je zellf op buis kunt monteren?

Mvg, Kris

Athanor
    Guest

Re: lijmklem bessey

Zie dit topic: http://woodworking.nl/viewtopic.php?...st=0&sk=t&sd=a

Ook zijn recent een paar andere topics hierover gemaakt.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Ik heb vijf of zes sets en ben er heel tevreden van...

deze pijpklemmen, weliswaar heb ik ze van een ander merk, bevallen me prima. Flexibel en je kunt er veel kracht mee zetten. Nadeel is wel dat je moet opletten dat het hout, door lijm die bij het vastklemmen eruit komt, niet vast gaat zitten aan je pijp. Ik los dit op door bakpapier er onder te leggen op de lijmnaden (doe ik ook als je een frame op de werkbank of een houten plaat legt om te lijmen). Lijm (titebond) hecht niet aan bakpapier ivm vetachtig laagje.
    In één van de laatste Fine Woodworking staat trouwens een mooie oplossing om de druk beter te verdelen tussen de klemmen.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

@demuis: kan je dat uitleggen of heb je daar toevallig een link van?

Het stond in de vorige woodworking (http://www.finewoodworking.com/subscrip ... x?id=33376), maar het is nu een afgescherm artikel. Mogelijk weet iemand hoe je in het archief van vorige nummers kunt kijken.
    Volgens mij is het een redelijk simpele oplossing. Je hebt een (hard)houten balk met daarin bijv 3/4 duims gaten op de afstand tussen de pijpklemmen. Je steekt de pijpen door de gaten en als je dan de pijpklemmen aandraait verdeeld de kracht zich via de balk over de ruimte tussen de klemmen ipv een hoge piekbelasting op de bekken van de lijmklem.

Athanor
    Guest

Ik heb de info uit FWW even naar onderstaand document gekopieerd. Zoals ik het lees is het hulpstuk bedoeld om de kracht in het midden van de plankdikte te concentreren, zodat een blad minder de neiging heeft hol of bol te gaan staan. Bijkomend voordeel is dat je de kracht ook beter tussen de klemmen verdeeld.

Fons

Attached files Pipe clamp hulpstuk.pdf (129.6 KB)

Forum Rechten