Hulp na kansloze reparatie

Jregalo

Nieuw lid
5 dec 2016
2
0
Beste houtbewerkers,

Ik hoop dat ik dit topic in het goede forum plaats, zo niet hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Doordat mijn moeder een nieuw interieur kreeg, ontving ik haar oude meubels. Daarbij zat een mooie acacia-houten tafel bij van 100x220cm. Hoewel prachtig, voor mijn appartement in Amsterdam te groot. Ik wilde hem met 40 cm laten inkorten en een paar mensen adviseerden mij werkspot.nl te gebruiken. Daar vond ik binnen 24 uur iemand (50+ goede recensies, 8.7 als cijfer) die mij vertelde dit gemakkelijk te kunnen doen. Vandaag kwam hij op bezoek en heeft hij, op z'n zachtst gezegd, de tafel verpest.

In eerste instantie zou hij mbv domino's de tafel terug aan elkaar plaatsen. Het blad bleek te dun, waardoor hij het op een andere manier ging proberen. In eerste instantie met een houten balk, beugels en schroeven. Vervolgens begon hij steeds meer gaten in de tafel te boren, meer schroeven en nog meer balken te plaatsen. Na een paar uur werk kreeg hij de tafel niet stevig. Hij gaf aan dat de enige mogelijkheid was om schroeven aan de bovenkant te plaatsen, maar dan zou de tafel echt staan als een huis. Met tegenzin ging ik akkoord, en nadat deze schroeven niets bleken te helpen, heb ik hem naar huis gestuurd voordat hij nog meer schade kon aanrichten.

Ik ben zelf vrij handig, maar had expres iemand ingehuurd in de hoop dat diegene het snel en strak zou doen. Als student heb ik niet een heel groot budget. Wat hij nu allemaal gedaan heeft, had ik zelf ook kunnen doen. Nu wil ik graag van jullie wat advies.

Volgens mij zijn er nu twee mogelijkheden om de stevigheid van de tafel terug te krijgen:

De eerste zou zijn om een 5e poot in het midden te plaatsen, maar dan moet ik wel een zelfde soort hout kunnen vinden, anders valt het op (ik wil niet gewoon een lat neerzetten). Alternatief is om de 2 stroken van 20cm die hij heeft gezaagd op maat te maken en deze in het midden te plaatsen. De planken zijn 2cm dik (ook de dikte van het tafelblad dus), waardoor ik twijfel of dit voldoende is.

De tweede optie is volgens mij om op maat een frame te maken (een X) die ik onder het blad plaats om extra stevigheid te creëren. Ik denk alleen dat het lastig is deze perfect op maat te krijgen.

De overgebleven boorgaten en naad moeten volgens mij opgevuld kunnen worden en hopelijk zoveel mogelijk gemaskeerd kunnen worden met lak/verf.

Wat denken jullie van deze oplossingen? Heeft het nut, of moet ik de tafel echt naar een reparateur brengen om hem nog te redden? Zo ja, hebben jullie enige indicatie hoeveel dit zou kosten?

Hieronder de link naar het album met de foto's:

http://imgur.com/a/ewPxj

Als er andere/betere foto's nodig zijn, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!


Groeten,

Jordi
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
572
283
Hallo Jordi,

Wat zonde zeg!

Eigenlijk zou je de hele onderbouw van de tafel moeten herstellen. Ik ben geen expert, maar hier mijn visie: het doorbuigen wordt voorkomen door de latten onder de lange kant, nu die doorgezaagd zijn is daar geen stevigheid meer. Die constructie zou opnieuw gemaakt moeten worden, met een X maak je het jezelf moeilijk denk ik.

Even zoekend op internet: hieronder een illustratie van de basisconstructie waar je een blad op legt. Die constructie is doormidden gezaagd, en de hoekijzertjes die je vakman er in gezet heeft zijn niet stijf genoeg om de krachten over de lange kant op te vangen. Daar moet dus weer iets op bedacht worden. Ik denk dat ik een lat langs de binnenkant van de doorgezaagde lat zou lijmen / schroeven. Dan is de constructie zelf weer stevig. Maar zoals al gezegd, ik ben geen expert.

Buidling-the-table-frame-600x354.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Je hebt veel meer lengte nodig om de tafel stevig te krijgen. Domweg een balkje onder je zaagsnede gaat uiteraard niet werken. Met name de liggers onder je blad moeten over een grotere lengte bijv. verlijmd worden met een versteviging. Hetzelfde kun je met het blad doen. Als je de versteviging aan de binnen- en onderkant houd zie je er bovendien weinig van. Maar bovenop zal je altijd natuurlijk de snede blijven zien.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Simpelste oplossing lijkt mij de zijplanken over de volle lengte opdikken met een balk, dit zou het doorzakken moeten wegnemen. Haal dan eerst de drie dwarsbalken in het midden weg zodat je de volledige hoogte kan benutten. Dit geldt ook voor het blad, dit is niet 1 geheel meer en dus niet sterk. Kops hout lijmen is niet sterk dus ik zou opteren om over de volle lengte planken te verlijmen en van onderaf te schroeven. Die schroeven van bovenaf zijn vreselijk. Kan je de tafel niet nog iets minder lang maken en dit deel ook wegzagen? Voor dit resultaat heb je toch niks hoeven betalen hoop ik?

Als je toch gaat verven, koop dan gewoon een andere tafel op marktplaats deze tafel is eigenlijk total loss.
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
als je nog hout van de tafel hebt dat weggezaagd is, dan zou ik dat gebruiken om de gaten te vullen in de eerste instantie. Er zijn mensen hier die veel beter weten hoe dat kan dan ik, maar, ik heb kleine kiertjes wel eens weggewerkt door fijn zaagsel te pakken en te mengen met houtlijm tot er een pasta ontstaat. Die lijm droogt transparant op, waardoor het overgebleven hout iig de zelfde kleur heeft als de tafel. Al zijn dit wel grote gaten voor dat trucje ben ik bang. Mocht dit niet de manier zijn word ik graag gecorrigeerd overigens.

waar ik overigens erg benieuwd naar ben (en jammer dat dat achteraf komt natuurlijk): waarom is de tafel in het midden doorgezaagd? zat daar al een kier? het lijkt mij namelijk voordehand liggend om de uiteinde van de tafel in te korten, maar wellicht was er een goede reden om dit niet te doen.

Ik zou in ieder geval die maffe balken constructie in het midden er helemaal uithalen, verder helemaal eens met Svenskapelsin, nieuwe balken aan de binnenkant maken, even aan beide kanten aan de binnenkant nog een paar centimeter wegzagen met een goede invalszaag op een geleiderail zodat je van die schroefgaten af bent, en wellicht om het geheel er weer een klein beetje afgewerkt uit te laten zien een plankje acacia plank scoren voor in het midden zoals hier: maar dan over de hele breedte, zodat er niet een maffe zaagsnede in het midden van je tafel staat.

tuintafel-teak-evoy.jpg
 

PBT

Actieve deelnemer
Niet verkeerd bedoelt ofzo... maar bij het op werkspot zetten van deze klus is het al misgegaan. Je had beter kunnen zoeken naar een meubelmaker dan via werkspot te gaan zoeken. Ik heb zelf ook een jaar via werkspot gewerkt en mijn ervaring is dat hier niet veel kundige vakmannen op zitten. Ik heb meermaals de rotzooi van een ander moeten opknappen met alle gevolgen vandien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.860
2.519
Als je dit weer mooi wil krijgen, kun je alleen de poten hergebruiken. De rest is door deze vakman tot kachelhout gereduceerd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Idd. De enige juiste manier om deze tafel in te korten was m.i. geweest om aan een (of beide) uiteinden de poten en het (eind)frame los te halen, er daar een stukkie af te zagen, en vervolgens de poten op het nieuwe uiteinde weer te monteren. Nu is het feitelijk brandhout geworden.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Kun je er misschien nog twee lage bijzet/ salon tafeltjes van maken. De poten halveren en afgezaagde delen gebruiken om de overige poten van te maken.
 

A.N

Actieve deelnemer
Idd. De enige juiste manier om deze tafel in te korten was m.i. geweest om aan een (of beide) uiteinden de poten en het (eind)frame los te halen, er daar een stukkie af te zagen, en vervolgens de poten op het nieuwe uiteinde weer te monteren. Nu is het feitelijk brandhout geworden.

Ja, dat was de beste en ook nog eens snelste methode geweest.
Een tafel inkorten zoals op de foto is prutswerk, dat doe je niet op die manier en geeft aan dat je totaal geen affiniteit met meubelbouw hebt
Vraag me af of de kosten die nu gemaakt moeten worden om een goede tafel te krijgen opwegen tegen de aanschaf van een nieuwe cq gebruikte via bijvoorbeeld Marktplaats

Albert
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is natuurlijk niet de manier om dit 'klusje' te doen.
Maar de tafel is echt nog niet overleden.
Er kan bv een uitschuiftafel van gemaakt worden.
Makkelijkste en goedkoopste is om extra langsliggers te plaatsen.
Dan kunnen die schroeven (die wel regelmatig geschroefd lijken) aan de bovenkant weg en een plug terug.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik vind het best knap dat je, je eigen op werkspot.nl durft zetten en dan zulk werk durft af te leveren.

Kan je die foto's niet uploaden in een review op werkspot?

Ook zal ik dit persoon een rekening presenteren voor de schade.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik ben nu zelf ook geen expert, maar hoe komt die "vakman" er bij om de tafel doormidden te zagen? Ik zou het zo oplossen: tafelblad in dunnere stroken zagen en terug samen lijmen in wildverband. De latten onder de tafelrand aan de lange kant (hoe heten die eigenlijk?) zal je moeten vervangen. Hoeft niet per se acacia te zijn, als je toch zou verven. Je kan het systeem met de bouten behouden, maar persoonlijk zou ik pen en gat gebruiken om die latten aan de poten te bevestigen. Kortom: er is nog iets van te maken, maar voor een simpele, snelle oplossing is het wel te laat. Slechts 1 adres voor alle advies betreffende houtbewerking: dit forum!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
PS: bedankt om dit te delen. Ik vind het wel grappig eigenlijk. Jij wellicht iets minder nu. Het type vakmannen dat meer zelfvertrouwen heeft dan stielkennis is me welbekend. Als je zelf een beetje kennis hebt, vallen ze zo door de mand.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
572
283
Ik ben nu zelf ook geen expert, maar hoe komt die "vakman" er bij om de tafel doormidden te zagen? Ik zou het zo oplossen: tafelblad in dunnere stroken zagen en terug samen lijmen in wildverband. De latten onder de tafelrand aan de lange kant (hoe heten die eigenlijk?) zal je moeten vervangen. Hoeft niet per se acacia te zijn, als je toch zou verven. Je kan het systeem met de bouten behouden, maar persoonlijk zou ik pen en gat gebruiken om die latten aan de poten te bevestigen. Kortom: er is nog iets van te maken, maar voor een simpele, snelle oplossing is het wel te laat. Slechts 1 adres voor alle advies betreffende houtbewerking: dit forum!

Dat is wel behoorlijk wat werk, en dan wordt het op werkspot.nl wel wat prijzig :)

Een makkelijke oplossing is er niet. Maar even positief bekeken: wanneer je zelf affiniteit hebt met houtbewerking kan je dit als een mooi eerste project zien. Zoals je in minder dan 24 uur gemerkt hebt zijn hier veel mensen met kennis en kunde en adviezen aanwezig, en wanneer je zelf de tijd en moeite en een beetje geld in gereedschap wilt investeren zullen hier mensen je wel willen bijstaan. Daar ga je zeker een hoop van leren!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Jordi,

Wat vervelend dat je dit overkomt en een regelrechte schande dat iemand zich hiervoor probeert te laten betalen.
Ik mag hopen dat je hem geen stuiver hebt gegeven maar een trap de deur uit?

Wellicht helpt het als je vermeld waar je woont, misschien woont er een forumlid in de buurt die je kan helpen met raad en/of gereedschap?

M.i. is een eenvoudig manier on stijfheid te krijgen aan de binnenzijde van de liggers onder het blad een plankje te lijmen.
aangenomen dat de lengte van het blad niet kleiner moet worden zou ik de strook met schroefgaten eruit zagen en opvullen met een contrasterende houtsoort.
Dan ziet het er wellicht nog fraai uit. Als het wat korter kan dan kun je het er ook gewoon tussenuit halen.

Voor dit klusje is het heel handig als je ergens een invalzaag met liniaal kunt lenen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Naam + toenaam uitdrukkelijk melden in het openbaar met bijhorende foto's voor de man/vrouw nog meer vakkundige herstellingen uitvoert....
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Ha.
Sorry ik vind het erg vervelend dat je tafel is verprutst. maar dit is echt verschrikkelijk. ik kan niet anders dan om dit prutswerk moeten lachen.
tafel inkorten? haha zaagt ie m doormidden.. manmanman.
Was het niet mogelijk om het blad er af te halen en de lengteregels iets korter te maken. vervolgens het blad kleiner maken door er een stuk aan de zijkanten af te zagen en even bijwerken? ik bedoel waarom doormidden. dan blijf je met een zaaglijn over..
Goed ik zeg niks ik snap wel dat iemand alles aanneemt wat langs komt via werkspot maargoed.
sterkte met het overlijden van je tafel
R.I.P
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou alles wat in me opkomt is hier al gezegd
verders zou ik die gast publiekelijk aan de schandpaal nagelen, de slechtste recensie geven die er is én een schadeclaim presenteren
kijk even of hij wel wit werkt, anders even de belasting bellen als hij niet wil betalen

Wat een prutser, ik kan niet veel, maar die kan nog minder
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.