Nieuw Project, mijn tweede platenspeler !

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ik heb in het afgelopen jaar tijdens het bouwen van mijn gitaar bedacht dat ik zelf ook wel iets met hout zou kunnen, en ben onder die hoedanigheid aan de slag gegaan met het maken van een platenspeler als cadeau voor mijn ouders. Mijn moeder was verliefd geworden op een platenspeler van teac (TN-300) op een plaat kersenhout. Ik bedacht me, dat ik dat ook wel zou kunnen.

ik heb een blok zebrano gekocht bij de fijnhouthandel in arnhem, en ben aan de slag gegaan met een pro-ject 1.2e. Zie hieronder het resultaat:

Unknown-4.jpg

hoe dan ook. Ikzelf heb hier een pro-ject Debut III met een mooie grado gold naald op een grado gold element die braaf afspeelt op 2 prachtige speakers. helaas is de platenspeler in al haar eenvoud wat saai. Het geheel is gemaakt van spaanplaat met zwart fineer, en dat kan beter! :D

Dus, platenspeler project nummer 2 is van start, en ik wilde hier het geheel plaatsen om te laten zien wat ik aan het doen ben, en hoe ik dat doe, en uiteraard hoop ik dat ik op tips en adviezen kan rekenen van de ervaren houtbewerkers hier!

De platenspeler is voorzien van een dik acryl draaiplateau ipv de standaard gegoten stalen plaat die erop ligt. hierdoor is een slipmat niet meer nodig, en zie je net iets meer van de kleur van het hout.

zo ongeveer dus:

Unknown-1.jpg

Ik heb een mooie plaat met amerikaans noten gekocht bij de arnhemse fijnhout handel, en ben ermee bij de fijne mensen van Kopshout in nijmegen langs gegaan. Die hebben de plaat netjes gevlakt en naar de 3cm dikte gebracht waar ik 'em graag op wilde hebben, en even netjes op maat gezaagd (ik was er toch)

Unknown-2.jpgUnknown-3.jpg

Volgende stap was het uit elkaar halen van mijn Debut III

Unknown-5.jpg

Na alle schroefjes eruit te hebben gehaald, netjes gelabeld en in zakjes gedaan had ik een mooie kale plaat over.

Ik heb de oude plaat netjes kunnen uitlijnen en met een potlood markeringen aangebracht waar ik ga moeten boren, en frezen.
Al met al valt het bij dit model heel erg mee, ik zal op de voorkant een lichte verdieping moeten frezen voor de spindel, en de verlaging voor de motor. Op de achterkant moeten een baar kleine blokjes weg gefreesd worden, maar echt veel is het niet.

Unknown-6.jpg

ik ben van plan om eerst een gat te boren waar het middenpunt van de spindel komt te zitten (met spindel bedoel ik de luchtlager in het midden waar de aandrijving en het draaiplateau op komt te liggen) vervolgens met de bovenfrees een lichte verlaging (2 mm ongeveer) eruit te frezen van 80 mm rond. Daarna zal ik het gat voor de spindel verder moeten uitboren. Dit gat is 40 mm. Ik heb hier geen forstner boor van 40mm, dus die zal ik moeten kopen.

Voor de arm van de naald moet een 30mm gat komen. Daar heb ik dan wel een forstner boor voor en zal ik op de kolomboor kunnen doen.

Ik zal morgen nog een paar detail foto's maken van de achterkant en wat er allemaal gefreesd moet worden. Het is niet zo heel veel, maar ik wil van mijn fouten van de vorige keer leren en dit aanzienlijk netter gaan doen nog. Bij de vorige platenspeler heb ik alles uit de losse pols gefreesd, en dat wil ik nu toch liever anders doen !

Verder verslag van hoe dit verloopt zal ik blijven plaatsen naarmate ik vorder!
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Nee hoor, de houtplaat vervangt de spaanplaat onderkant zoals die nu is.

M.b.t. gewicht: het notenhout dat er nu onder gaat is toch al zwaarder dan de originele voet. Het gewicht van een platenspeler is alleen belangrijk vanwege de trillingsgevoeligheid. Een draaitafel zoals een Techniks SL1200 series is loeizwaar omdat er constant veel omheen gebeurt (oh en omdat het direct drive is natuurlijk). Een woonkamer platenspeler heeft dat extreme gewicht niet zo nodig, zeker niet als er een goede naald op zit en die naald er niet te zwaar in ligt. (dwz, je anti skating te hoog) Ik zou geen balsa hout gebruiken, maar dit werkt wel.

Daarbij, als het gewicht heel belangrijk is, word een platenspeler ook vaak verzwaard. het totale gewicht van deze platenspeler is al een enorm stuk lager overigens dan het origineel was. De acryl plaat die de gietijzeren plaat vervangt weegt denk ik een kwart van het origineel, echter het geluid is aanzienlijk beter, de eigenschappen van acryl zijn vergelijkbaar met die van de plaat en voorkomt resonantie tussen de plaat en het draaiplateau.

voor de geïnteresseerde: http://www.project-audio.com/main.php?prod=acrylit&cat=accessories&lang=en
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb zelf ook nog wel 'ns een project gehad indertijd met een Grado en ik vind je eerste projekt (leuke woordspeling:)) met zebranohout bijzonder geslaagd.
Wat een mooi ding is dat geworden!
Succes met je volgende project of moet ik zeggen projekt?

Baaidewee; als je dit onder de aandacht brengt van hifi liefhebbers heb je kans dat je misschien nog wel wat van die dingen kan maken.
Laat je ze een keus maken uit het loopwerk, de arm en het hout natuurlijk.
Er zijn mensen die best wel geld over hebben voor een op maat gemaakte draaitafel denk ik.
De liefhebbers van het betere hifi is een klein wereldje waar men wel geld overheeft voor iets moois.
Indertijd toen Theo Pruijs nog in Amsterdam zat waren er mensen die rustig 20 a 30000 gulden betaalden voor een high end installatie.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi project!
Alleen van het semi transparante draaiplateau ben ik geen fan, persoonlijk zie ik dan liever zwart.

Gelukkig verschillen smaken :)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Oh die heb ik er ook nog gewoon bij, maar dat plateau heeft wel een functie. Het doet vrij veel voor je geluid, en het is beter voor je lp's omdat ze niet statisch worden van een vilt mat en ze resoneren niet op een staalplaat.

Vandaag even geen tijd gehad voor mijn project, morgen beginnen met een paar gaten boren en kijken of ik een paar cirkels mooi kan maken met een zelf gemaakt freeshulpje :)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik zei het vandaag toevallig nog tegen mijn buurman.. Soms moet een hobby precies dat zijn. ik heb zelf mijn speakers bij Stassen gekocht in de buurt van Venlo. een geweldige winkel met absolute top service, maar er staat ook apparatuur bij waar jij het over hebt. Speakers van 20 - 30000 per stuk (!) ik houd het liever bij betaalbaar, maar ik heb dan ook te veel hobbies :)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
hmm.... ok, ik kom gelijk met een vraag. Ik doe iets niet goed, of mijn gereedschap is slecht. Ik ben begonnen met het eerste gat te boren. Ik heb een forstner boor die precies de juiste maat heeft en die heb ik in de kolomboor gezet. De snelheid van de kolomboor vrij laag gezet om te voorkomen dat ik het hout verbrand (mischien is dat wel mijn fout geweest?)

ik heb de plank notenhout op een ander blok hout geklemd voor het boren zodat ik a: er helemaal doorheen kon, en b: het hout niet zou beschadigen aan de onderkant.
Is toch gebeurd...... :(

Unknown-7.jpgUnknown-8.jpgUnknown-9.jpg

Ik heb het stuk hout dat eraf is gekomen even terug gelijmd en geklemd met een blokje hout (en een doekje ertussen zodat ik niet meer lijm dan ik wil) dus het komt wel redelijk goed nog, maar toch, ik wil het graag voorkomen de volgende keer. Het foutje zit ook aan de onderkant, dus is overkomelijk, maar toch :)

iemand die mij kan helpen ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Als het goed is zit er een centerpunt aan de forstnerboor. Zoek een boortje dat dezelfde doorsnee of iets minder heeft, en boor dan voor, dwars door het hout. Vervolgens van twee zijden met de forstner.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik heb zelf mijn speakers bij Stassen gekocht in de buurt van Venlo.

Hee, bestaan die nog. Daar kocht mijn vader zijn audioapparatuur - toen wij nog in Horst woonden. B&W speakers, apparatuur van Denon en Harman Kardon, ooit een Tandberg spoelenrecorder. De Dual draaitafel had hij al toen we verhuisden van het westen naar Limburg; die is inmiddels dus zeker 46 jaar oud. En doet t nog steeds.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het goed is zit er een centerpunt aan de forstnerboor. Zoek een boortje dat dezelfde doorsnee of iets minder heeft, en boor dan voor, dwars door het hout. Vervolgens van twee zijden met de forstner.


Of een forstner-achtige boor zoeken met betere voorsnijders. Eventueel gewoon een brede brad-point bit - als je die in de juiste breedte kunt vinden. Of anders een 3d-boor. Volgens mij zijn forstners niet echt bedoeld om een doorgaand gat te maken.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
top, bedankt voor de tips. Ik heb het hout vrij mooi kunnen herstellen, de spaan die eraf gevlogen is heb ik netjes terug kunnen lijmen, doekje erop, blokje ertegenaan en de klemmen erop :) morgen even iets opschuren en dan zie je er niets meer van!

Ik moet voor het gat van de spindel een gat van 43 mm maken. Er helemaal doorheen, ik denk dat ik die ga moeten frezen, om de spindel te verzinken moet daaromheen een gat komen van 2 mm diep en 80mm doorsnee. Ik heb een tijdje terug een plankje gemaakt waar mijn frees op te monteren is en met een schroef erdoorheen kan ik dan mooi een cirkel frezen. Ik weet alleen niet zeker of dat ook lukt voor 80mm. dus dat even uitproberen. Als dat niet lukt kan ik mischien met een gatenzaag een gat maken van 2 mm diep en dan die wand gebruiken om met de bovenfrees de rest van het hout eruit te halen. Dat vereist nogsteeds heel veel voorzichtigheid, maar is wel te doen denk ik.
 

WR1944

Oud hout
Als het gat uit het zicht zit hoeft het niet mooi rond te zijn. Dan kun je met een freesmal dat gat maken. Ik neem aan dat je een bovenfrees hebt met een kopieerring. Als je een plaat multiplex neemt die iets dikker is dan de rand van de kopieerring en daar met een figuurzaag een gat in zaagt kun je daar mee het gat frezen. Dat gat in de plaat moet iets groter zijn dan het gewenste gat. De straal wordt vergroot met de straal van de ring minus de straal van de frees. Op die manier kun je ook gecompliceerdere figuren uit frezen.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Als het gat uit het zicht zit hoeft het niet mooi rond te zijn. Dan kun je met een freesmal dat gat maken. Ik neem aan dat je een bovenfrees hebt met een kopieerring. Als je een plaat multiplex neemt die iets dikker is dan de rand van de kopieerring en daar met een figuurzaag een gat in zaagt kun je daar mee het gat frezen. Dat gat in de plaat moet iets groter zijn dan het gewenste gat. De straal wordt vergroot met de straal van de ring minus de straal van de frees. Op die manier kun je ook gecompliceerdere figuren uit frezen.

Zat ik ook aan te denken. Ik heb hier inderdaad een kopieer ring. Nog nooit gebruikt, maar dat laat ik me natuurlijk niet tegenhouden :D
Ik zat ook te denken aan "bovengelagerde kopieerfrees" omdat je dan natuurlijk de mal lekker op de zelfde grote kan maken. maar een beetje een behoorlijke frees is niet grappig duur! dus dat word inderdaad gaan spelen met de kopieerfrees. Al zal ik het wel eerst gaan testen op een stukje reserve hout oid.
Maakt het heel erg uit wat de diameter van de frees is die je bij een kopieerring gebruikt? buiten natuurlijk het formaat van de mal die ik gebruik!

in de tussentijd is het foutje van vanmiddag redelijk hersteld. Ik denk dat het na het schuren wel weer goed is. Morgen een stukje multiplex (zou MDF ook goed genoeg zijn?) halen en malletjes maken dan maar!

Unknown-11.jpg
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Hee, bestaan die nog. Daar kocht mijn vader zijn audioapparatuur - toen wij nog in Horst woonden. B&W speakers, apparatuur van Denon en Harman Kardon, ooit een Tandberg spoelenrecorder. De Dual draaitafel had hij al toen we verhuisden van het westen naar Limburg; die is inmiddels dus zeker 46 jaar oud. En doet t nog steeds.

Die bestaan zeer zeker nog! erg leuke zaak en bijzonder behulpzaam. Leuk dat je apparatuur na 46 jaar nogsteeds werkt! kenmerk van kwaliteit en goede verzorging :) Zeker het oudere Denon spul is super.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.