Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Aanschaf en werken met de Robland NX 310 pro.

Oef, dit nieuwe topic is een hele mond vol, maar de vlag dekt wel de lading.
    Dit weekend hebben we namelijk besloten om voor onze stichting een nieuwe machine aan te kopen.
    Voor de komende werken hebben we behoefte aan een degelijke combiné, waarbij voornamelijk de langgatboor, verticale frees, en de paneelzaag met korte tafel veel gaan gebruikt worden, zware motoren zijn dan ook een must. ( 5,5pk - 400V)

Nu is het crisis voor iedereen, dus ook onze stichting moet op de centjes letten, daarom heb ik een uitgebreide excursie gehouden langs alle mogelijke dealers van semi- professionele houtbewerkingsmachines. ( Robland, Knapp, Lurem, Scm, Hammer en Felder) Een tweedehands exemplaar viel af omdat de machine voor de verzekering perfect in orde moet zijn qua beveiliging.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat sowieso uit naar Felder, maar de prijs ging veel te ver over ons budget.
    Om een lang verhaal kort te houden, uiteindelijk zijn we beland bij de Robland NX 310 Pro, geen onaardige machine en een heel vriendelijke prijs voor hetgeen je uiteindelijk krijgt.

Wat mij al direct opviel waren de maataanduidingen en de aanslagen op de geleidingen, zien er heel degelijk en duidelijk uit. De parallelgeleider voor de zaag voelt heel stabiel aan, dit in tegenstelling met de haakse geleider van de vlakschaaf. Dit punt was identiek bij de Lurem CB 310RL.
    De ervaring gaat ons leren of die mooie maataanduiding ook nog juist is, of juist in te stellen is.
    Verder word de machine uitgerust met een Tersa schaafas ( is een optie) en een bogenfrees.
    De freesgeleider is maar simpel van constructie, hier zal wat tuningwerk aan moeten gebeuren.
    Wel is er standaard een bladverlenging voor de frees bijgeleverd, met mogelijkheid om een aandrijver te plaatsen die tevens wegklapbaar uitgevoerd is. Al bij al geen onaardige machine, en voor het werk dat we er mee gaan doen voldoende uitgerust. met de mindere punten kunnen we leven, zeker wanneer je ook naar de uiteindelijke prijs kijkt.

Wanneer de machine geleverd en aangesloten is plaats ik wel enkele foto's, samen met onze opgedane ervaringen met deze machine.

Mvg,

André

Attached files

Re: Aanschaf en werken met de Robland NX 310 pro.

Ik ben zeer benieuwd....
    Deze machine staat nl. ook op mijn wensenlijstje. Ik heb hem laatst bij een machinehandel zien staan en hij viel ook mij positief op. Er is ook nog een optie van digitale uitlezing van de parrallel geleider v/d zaag mogelijk. Leek me ook wel handig.
    Ik twijfel alleen nog wel of hij gaat passen in mijn werkplaats met een breedte van slechts 3 meter.
    gandel

Hallo Andre,

Vraagje puur uit nieuwsgierigheid,waarom hebben jullie gekozen voor de korte zaagtafel?

Athanor
    Guest

Hallo Andre,

Veel succes met jullie aankoop! Ik ben al een jaar of zeven in het bezit van een Robland LX 310. Ik kan me je voorkeur voor een Felder voorstellen, maar ook met de Robland kan ik goede resultaten bereiken. Het vraagt wel eens wat extra tijd om de instellingen zuiver en haaks te krijgen, maar dan werkt het goed. Ik heb ook wat modificaties op de machine aangebracht, vooral op advies van deelnemers van het forum op Yahoo.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit nieuwe model van Robland.

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A.N
    Hallo Andre,

Vraagje puur uit nieuwsgierigheid,waarom hebben jullie gekozen voor de korte zaagtafel?
    We hebben in onze bouwloods al een grote paneelzaag staan, daarom hebben we geopteerd om voor de machine met korte tafel te gaan.
    Heb de korte roltafel enkel nodig om pennen te zagen, verder kan de tafel dienen als extra blad voor de frees.

En niettegenstaande de grote oppervlakte van de loods komen we toch krap in de ruimte te zitten, er liggen nu namelijk twee hengsten binnen, dus hoe compacter de machine hoe beter. (in dit specifiek geval)
    We hebben er gelijk wielen bij besteld, kunnen we de machine gebruiken in elk gaatje dat nog rest.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Hoi André,

Ook ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik heb namelijk zojuist op hout 2010 staan kijken naar verschillende combinatie machines en de Robland is 1 daar van.

Eindelijk, na dik twee maanden wachten heb ik vrijdag tussen twee sneeuwbuien in de nieuwe machine opgehaald, er was een halve aanhangwagen dozen met onderdelen bij, tijdens het uitpakken leek het wel kerstmis
    Heb er voor geopteerd om de machine zelf op te bouwen en aan te sluiten,( leverde ons een mooie korting op)
    Dus vandaag was het uitpakken geblazen, en daarna stilaan begonnen met de opbouw, nog niks afgesteld, enkel alles al voorlopig op zijn plaats geschroefd.
    Volgende week sluit ik de machine aan en kan het echte werk beginnen, alles afstellen en testen.

Een eerste probleem dat ik tegenkwam was de passing van de gaten waar de bouten doorkomen, doordat alle metalen onderdelen afgewerkt zijn met poederlak was ik verplicht om bijna alle gaten te ruimen om de bouten erdoor te krijgen.
    Ook sommige gaten waar assen of geleiders doorschuiven moest ik even ruimen om een mooi glijdende passing te krijgen.
    De ophanging van de rail waar de parallelgeleider van de cirkelzaag op klemt is maar een rare constructie, die moet namelijk steeds weggenomen worden om de schaafbladen te kunnen openklappen. De toekomst gaat ons leren of de constructie voldoet. De geleider staat in elk geval al mooi in lijn met de zaag, en eens vastgeklemd voelt het toch stabiel aan.
    De haakse geleider van de vlakschaaf is ééns gemonteerd een stevig geheel, terwijl het onder hoek stellen hiervan beter verloopt dan op een Felder
    Daar we gekozen hebben voor een NX 310 Pro, is de machine uitgerust met drie motoren van 5pk, ruim voldoende vermogen dus.
    Het hele boeltje gemonteerd weegt 590kg, niet niks, maar het moet de werking ten goede komen.
    We hebben er ook transportwielen bijbesteld, het is een heel gewicht om in beweging te krijgen, maar eens in beweging is het verplaatsen een fluitje van een cent.
    Toch ook hier een opmerking, om de dissel te kunnen plaatsen moet de rail van de parallelgeleider weggenomen worden :shock:
    Zo zijn er nog wel enkele details die niet kloppen, zoals de spanner om de tafel van de vandikteschaaf vast te zetten, de slag van de spanner word beperkt door de gleuf in de afdekplaat, de as waar de spanner opzit is namelijk 3cm te kort. Moest deze as langer zijn dan kon de spanner voor de afdekplaat draaien en was er geen probleem.
    Nu is hier wel een mouw aan te passen met een verlengstuk, maar dit moeten ze normaal toch zien bij de productie.
    Over het algemeen gezien heb ik toch een gunstige indruk gekregen van de totale machine, niks is echt gesofistikeerd, maar alles doet wat het moet doen. Afwachten of dit nog opgaat eens de machine draait.

Nu alles is samengebouwd is het ook ineens een hele machine die daar staat, het is geen speelgoed dat is zeker.( zie de foto's)

Mvg,

André

Attached files

Mooie machine Andre. Daar zullen wel weer hele mooie dingen mee gemaakt gaan worden!

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

wow, dat ziet er goed uit. wat voor een stichting gaat werken met zo'n machine?
    wel mooie grote ruimte waar de machine staat overigens

@ Jaap, we zijn tevreden met onze aankoop, het eerste werk dat zich aandient voor de machine is het intimmeren van een nieuw vooronder in een houten hengst. Daarna volgt het maken van een nieuwe luikenkap en een compleet stuurhuis in Sipo Mahonie, beide zijn bedoelt voor de restauratie van een sleepspits. Werk genoeg dus.

@ Nick, buiten mijn werk als restaurateur in het Antwerps scheepvaartmuseum ben ik ook vrijwilliger bij de vzw Tolerant als scheepstimmerman. Dit is een "Stichting" die als primair doel heeft het behouden en restaureren van houten Hengsten. De hengst was een Vlaams visserschip, gebouwd als platbodem, waarvan het vaargebied te situeren valt in de Schelde delta, terwijl er vroeger ook regelmatig tochten tot op de Waddenzee mee werden gemaakt. De laatste jaren zijn we ook andere oude types beginnen restaureren, zoals een 12 voetjol, een oude veerboot, en volgend jaar ook een sleepspits. De opgebouwde kennis van de "Stichting" raakt meer en meer bekend, het aanbod van werk gaat dan ook in stijgende lijn.
    De vzw Tolerant heeft van de gemeente Kruibeke een mooie loods ter beschikking gekregen die op een oude werfsite gelegen is om al deze werken in uit te voeren, zo beschikken we ook over een dwarshelling van 48m om schepen op het droge te brengen.
    Het is deze loods die nu de thuisbasis geworden is voor de Robland.

Mvg,

André

Forum Rechten