Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015

Touw verlijmen in hout

Beste,
    Voor mijn speelgoedcamera's ben ik op zoek naar een manier om een touw te verlijmen in mijn camera aan 2 zijdes, zodat de kinderen hem om hun nek kunnen doen.
    Nu had ik al eens twee gaatjes geboord bij een kladversie, en dit erin proberen te verlijmen met houtlijm. Het bleef 'redelijk' zitten, maar als ik er dan erna toch met wat fors aan trok, kwam het toch wel los. Iemand enig idee met welke lijm dit wel zou blijven zitten? Welk soort touw het is, staat helaas niet op de verpakking. De uiteindes moet ik een beetje smelten doordat ik het anders niet netjes in het gaatje krijg geduwd natuurlijk. Touw is 6mm, gaatje ook 6mm. Eerst geprobeerd met gaatje van 5mm, dacht dan zit het wat strakker, maar ging er helemaal niet in hehe.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20160519_190319.jpg
Bekeken:   387
Grootte:   38,8 KB
ID:        48390Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20160519_190329.jpg
Bekeken:   382
Grootte:   41,7 KB
ID:        48391

Naam:      IMG_20160519_190349.jpg
Bekeken:   389
Grootte:   54,3 KB
ID:        48392

Hopelijk weet iemand van jullie raad voor mij!

Groetjes Jolien
    Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning.
    Youtube: https://www.youtube.com/user/Jolien2501

Dit is Nylon touw, wordt lastig te lijmen, ik denk dat als je het 6mm gat wat dieper boort (15mm) en onder een hoek van 45 graden een dun spijkertje er doorheen slaat (net naast het gat erin slaan) ben je er ook, je moet wel zorgen dat je de kop van het touw even samen smelt.
    Eventueel zou je het gaatje nog kunnen voorboren.

Naam:      touw-spijkertje.jpg
Bekeken:   375
Grootte:   6,0 KB
ID:        48397

Pas wel op dat je dat hete touw niet met je vingers aanraakt want dat spul blijft aan je huid kleven en brand goed door.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    Dit is Nylon touw, wordt lastig te lijmen, ik denk dat als je het 6mm gat wat dieper boort (15mm) en onder een hoek van 45 graden een dun spijkertje er doorheen slaat (net naast het gat erin slaan) ben je er ook, je moet wel zorgen dat je de kop van het touw even samen smelt.
    Eventueel zou je het gaatje nog kunnen voorboren.

Naam:      touw-spijkertje.jpg
Bekeken:   375
Grootte:   6,0 KB
ID:        48397

Pas wel op dat je dat hete touw niet met je vingers aanraakt want dat spul blijft aan je huid kleven en brand goed door.
    Bedankt voor je reactie! Zou het ook niet gaan met een ander soort lijm eventueel? Secondelijm ofzo? Al wordt dat wel een dure grap dan denk ik.
    Dankjewel voor de waarschuwing! was het niet meteen van plan om het heet aan te raken, maar je weet maar nooit!

Hm tijdens het verder zoeken wat gevonden:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads...-lijmen.30698/
    Nylon is dus niet te verlijmen. Nu dacht ik, oh goedkoop touw gevonden bij de action, laten we dat meepakken! Jammer!!
    Heb echter wel nog het idee om er een polsbandje van te maken eventueel, zodat het gaatje doorheen een hoek gaat, waardoor ik dan het touw kan steken en aan elkaar kan smelten.
    Al had ik toch liever voor het uitzicht gehad dat het zo ging als ik in mijn gedachten had haha.
    Laatst gewijzigd door J.art; 19-05-16 om 19:04.

Misschien met 2 componenten epoxy? Dat lijmt zo'n beetje alles

boor een groter gat mm of 16 waarin je een stukje rondhout kan lijmen.
    Hier bevestig je eerst het touw doorheen met een knoopje er onder.

Pu lijm hecht er zeer waarschijnlijk wel aan.
    sometimes you just need a bigger hammer

Je hebt het over camera's - meervoud - dus ik weet niet hoe commercieel je bezig bent, maar voor de veiligheid zou ik liever een touw dat losschiet als het om de nek zit hebben als een touw dat absoluut vast blijft.

Is een lint met 2 drukknopen aan beiden kanten een idee? Dat lijkt ook wel op een echte camera, vind ik.

2 componentenlijm van bison, komt nooit meer los.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Je hebt het over camera's - meervoud - dus ik weet niet hoe commercieel je bezig bent, maar voor de veiligheid zou ik liever een touw dat losschiet als het om de nek zit hebben als een touw dat absoluut vast blijft.

Is een lint met 2 drukknopen aan beiden kanten een idee? Dat lijkt ook wel op een echte camera, vind ik.
    Juriaan, bedoel je zulke drukknopen voor op een hemd? Hoe kan ik deze dan aan het hout bevestigen?
    Commercieel ben ik er niet mee bezig, het is voor gratis voor het goede doel. Voor minderbedeelde kinderen voor kerstcadeau.

Naam:      Screenshot_2016-05-19-21-56-29.jpg
Bekeken:   318
Grootte:   21,6 KB
ID:        48407

Je zou ook aan de bovenkant een gaatje van 6 mm kunnen boren en onderaan een gaatje van 8 mm
    koortje langs boven erin en onderaan een knoopje.

Je kan dan experimenteren met een gaatje van 7 mm eventueel dat het na de nodige kracht toch loslaat
    voor de veiligheid, en onderaan kan je het gaatje van 8 mm dichtstoppen door er een tapje in te lijmen

Forum Rechten