Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 55

Praxis forstner boor -> ik kreeg dit

Ik was op zoek naar 16mm forstner boor bij de praxis. Volgens jongen daar kon ik dit gebruiken (nadat ik had uitgelegd wat het was). https://www.praxis.nl/gereedschap-in...r-16mm/5288137

Is dat zo? Moet ik dan voorboren? Ik wil het met boormachine doen en doel is om halve cirke te krijgen aan uiteinde: http://home-ehow-com.blog.ehow.com/f...-planter_7.jpg

Ik heb het even geprobeerd, maar schiet natuurlijk van het hout af.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Da's een rasp voor op de (accu) boormachine. Ik zou een Toolstation of Hornbach in de buurt opzoeken, die weten wel wat het is en hebben ze ook.

Wat het beste zou werken oor hetgeen op de foto te zien is, is een frees in de juiste diameter. Als je een freestafel hebt, dan kan je je latje daarmee netjes in model krijgen. Met die rasp krijg je het nooit zo strak als op de foto.

Een andere oplossing is in een overmaatse lat het gat boren in de juiste diameter en daarna deze op maat zagen/schaven.

Praxis is voor dat soort zaken niet helemaal de geëigende winkel.
    Ik weet niet wat er in Assen verder aan gereedschapwinkels zit, maar hier heb je in ieder geval een voorbeeld.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Praxis heeft ze wel, ik geloof onder de noemer scharnierboor. Blijf hier maar van weg want ze zijn niet scherp en willen wel eens afwijken van de maat die op de verpakking is aangegeven.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

je zou dit wel kunnen doen als je de boormachine kan fixeren (kolomboor?) en een geleider maken zodat je de lat tegen de draaiende frees kan laten aankomen. Dan nog wordt het lastig maar ook met een fostner boor wordt dit een lastige om voor elkaar te krijgen. Heb je geen bovenfrees met zijgeleider?
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    je zou dit wel kunnen doen als je de boormachine kan fixeren (kolomboor?) en een geleider maken zodat je de lat tegen de draaiende frees kan laten aankomen. Dan nog wordt het lastig maar ook met een fostner boor wordt dit een lastige om voor elkaar te krijgen. Heb je geen bovenfrees met zijgeleider?
    Welnee, dit is doodeenvoudig te doen met een fostnerboor, leg gewoon twee latten met de koppen tegen elkaar, er zorg voor dragend dat de "naad" juist in het center van de boor komt te liggen. Fixeer beide latten en boor een gat, het eindresultaat is nu twee latten met op de kop een halve boring. Fluitje van een cent met het juiste gereedschap

Voor enkele gaten in vuren is een goedkope fostnerboor wel geschikt, op voorwaarde dat je de snijkanten even bijvijlt.
    Gat boren in de volle lat en dan stukje afzagen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik sluit mij aan bij tuoh, dit moet te doen zijn met een forstnerboor. Een kolomboormachine lijkt mij wel het beste als je die hebt. Eerst even een proefgat boren in een restje hout, de boor moet zonder te veel kracht een mooi gat kunnen boren.
    Als de boor niet scherp genoeg is kan je deze met een diamantplaatje of een diamantvijltje slijpen, een strookje schuurpapier op een dun latje lijmen moet ook wel werken denk ik.

Ik ben echt helemaal nieuw en dit is mijn eerste projectje. Qua gereedschap heb ik dus ook nog niet zoveel. Een workmate en een radiaal afkortzaagmachine. Boormachine natuurlijk en gisteren heb ik een deuvelaar en lijmklem gehaald. Ik ga vandaag naar Bauhaus in Groningen voor de forstnerboor.

Zou zoiets helpen:
    http://link.marktplaats.nl/m1042901555

Ik vind het wel spannend om dit soort dingen aan te schaffen omdat ik nog niet goed kan inschatten waar ik het nog meer voor ga gebruiken.

Hallo Joyce, goed bezig hoor! Er zijn hier verschillende mensen met een Ferm kolomboor en die zijn er wel tevreden over als het om het gewone boorwerk in hout gaat. De prijs van die marktplaats machine is te hoog, je koopt voor € 15-- meer een nieuwe. Een kolomboor is wel een goede investering want je ben zeker van het boren van gaten die haaks zijn. (90gr t.o.v. het houtoppervlak). Misschien dat iemand nog snel een tekening kan plaatsen van de oplossing die André (Tuoh) geeft, ik ben niet zo handig met die tekenprogramma's

Succes! Fons

Forum Rechten