Hoe zaag je een hoek van 60 grade

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het gaat om beide, zowel het rekenwerk als de ervaring, eigenlijk is dit overbodig om te zeggen natuurlijk.
Voor je begint is een goede schets en een werkplan toch wel zo goed en daar hoort soms het nodige rekenwerk bij.
En soms kan het zoals korte zegt eerst even op een paar goedkope stukje hout oefenen en daarna als het goed gaat het uitvoeren in je dure noten, ebben of mahonie bijv.
De eerste keer zwaluwstaarten maken ga je niet in ebbenhout of pallisander doen, dat oefen je eerst in vuren bijvoorbeeld of je moet geld over hebben.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hahaha, wat een cynisme zeg haha.

Uiteraard is meten weten, maar soms kan je het op papier goed hebben terwijl het in de praktijk wat lastiger blijkt te zijn.
Alle nauwkeurigheid valt of staat bij goed meten en aftekenen, dat snap ik als beginner houtbewerker ook wel. Maar ik omschrijf de manier waarop ik soms eens iets in de praktijk wil uitproberen zonder dat ik het hout waarmee ik het uiteindelijke resultaat wil behalen daarvoor misbruik. En dan is een klein bundeltje vuren planken van de bouwmarkt voor 10 euro prima om mee te prutsen totdat je de hoek of verbinding hebt zoals je die op papier had gewenst. Excuses als het niet de juiste manier is, ik ben zelf een beginner en maak ook regelmatig een foutje, gelukkig heb ik daarvoor wat "oefenmateriaal".
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Er is niets mis mee en soms heel verstandig om een model of proef te maken op goedkoop materiaal. Ook voor veel mallen hoef je niet perse plaatmateriaal te gebruiken en is passe partout karton voldoende. Je zult toch door te meten de juiste maten, hoeken enz. op het materiaal (goedkoop of kostbaar) over moeten brengen wil je in ieder geval bij benadering het gewenste resultaat bereiken.

Een balk haaks afzagen met de handzaag vereist oefening die je zeker eigen moet maken maar een goed afgestelde afkort-zaag is het wel zo makkelijk. Zuiver repeteren is wel zo fijn voor een goed resultaat.

Als je de werkwijze met een passer hanteert om een hoek van 60º te tekenen hoef je toch niet moeilijk te doen. Meet het even na met een gradenboog, zet een zwaaihaak in de juiste hoek en gaan met die banaan.

Heel verstandig om je zwaluwstaarten eerst te oefenen op goedkoop materiaal. Je komt er niet onderuit om bij het uitzetten van je pennen en staarten een leuke verdeling te maken. Kan op het oog maar met een eerder voorbeeld op dit forum hoe te berekenen of met een passer wel zo makkelijk. Maak toch niet uit of dit op vuren of ebbenhout gebeurd.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor de nuance, ik kreeg al het gevoel dat ik een totaal ongebruikelijke methoden hanteer.

En dan nu even een vraag mbt topic, als de afkortzaag of zaagtafel niet verder kan dan 45graden is het dan niet logisch om het werkstuk gespiegeld op 30graden te zagen? Dan krijg je aan de gewenste kant toch ook een hoek van 60graden? Er van uitgaande dat 60 en 30 samen 90 is.... Of denk ik hiermee te simpel?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hahaha, wat een cynisme zeg haha.

Gelukkig kunnen we er om lachen.

Mijn uitgangspunt is een degelijke werktekening met de juiste maten enz.. Zie me zelf geen kast nabouwen in vuren om daarna het origineel te bouwen. Overkapping, sponning, lijsten enz idem dito. Zelf ook geen ervaren houtbewerking en juist daarom vind ik het belangrijk om vanaf een goede tekening te werken en basis meet en rekenen toe te passen.

Bij rare bogen en niet zuivere maten in oudbouw enz ontkom je soms niet aan een mal/voorbeeld of het precies past.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Uiteraard kunnen we erom lachen, het is ten eerste een forum waar gelijkgestemden komen om ervaringen uit te wisselen en (voor mij) veel te leren.

Ik snap ook wel dat je geen hele kast uit vuren gaat bouwen om te kijken 'of het lukt' maar wil ik in die kast een verbinding gebruiken waar ik niet zeker van ben dan maak ik die even na. Vaak lukt het wel en ben ik ook te voorzichtig, het is ook maar een van de manieren om te oefenen.
 

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Meten is weten is eigenlijk een overbodig iets.

Daar zit ik dan met mijn zwaaihaak, gradenboog, passers, winkelhaken, kruishout en nog meer overbodig meet en afteken gereedschap. Tis gewoon een kwestie van doen. Plankie of balkie kopen en net zolang stukkie er af (erbij gaat moeilijker) tot het gewenste resultaat. Had ik nu maar het geld besteed aan vuren plankjes enz..

Wellicht wat cynische reactie maar dit kan je toch als serieus houtbewerker niet menen. Met een duimstok en potlood kom je ook heel ver maar dan moet je toch op zijn minst kennis hebben van bepaalde formules.

Ik ben niet een serieuze houtbewerker. Blijkbaar is het lastiger dan ik dacht. En je leert door vallen en opstaan. Blijkbaar zijn er mensen die het allemaal al weten en het lastig vinden te begrijpen dat er mensen zijn die het niet snappen maar het wel graag willen leren. Soms denk ik wel eens op forums....waarom reageer je uberhaubt.


Iedereen bedankt voor zijn reactie. Ik ben even een paar dagen op vakantie maar kan niet wachten om het te gaan proberen. Niet dat ik er al iets van snap maar goed....
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zweihaak op 60 graden stellen, aftekenen met een mesje en een knifewall steken met een beitel. Vervolgens rustig zagen met een goede handzaag. Als je een beetje nauwkeurig werkt is dat echt prima te doen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Zweihaak op 60 graden stellen, aftekenen met een mesje en een knifewall steken met een beitel. Vervolgens rustig zagen met een goede handzaag. Als je een beetje nauwkeurig werkt is dat echt prima te doen.
dat kan ook langs een potloodlijn, zo'n ''knifewall'' klinkt wel interessant maar maakt het nog moeilijker.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik zou het als beginner niet met een hoek van 30 graden doen. Grote kans dat de aansluiting niet mooi wordt.

image.jpg
Ik zou het conform bovenstaande schets uitvoeren.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
en als je het toch zo wil doen is dit een mogelijkheid, je legt in de lengte een dikkere (of meerdere) planken erlangs en zaag canuit de smalle kant onder 30 graden zoals in onderstaand plaatje:

Kops zagen.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
En dan nu even een vraag mbt topic, als de afkortzaag of zaagtafel niet verder kan dan 45graden is het dan niet logisch om het werkstuk gespiegeld op 30graden te zagen? Dan krijg je aan de gewenste kant toch ook een hoek van 60graden? Er van uitgaande dat 60 en 30 samen 90 is.... Of denk ik hiermee te simpel?

Gespiegeld zagen? Hierboven staat een plaatje dat aangeeft dat je het hout 90° moet draaien. Als je het andersom (180° draaien) legt, zaag je nog steeds 30°.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik begrijp niet waar hier zo moeilijk over gedaan wordt?
Als je je afkortzaag op 60 graden zet en aan de andere kant van je zaagblad je plank inspant dat kom je volgens pythagoras toch echt met je plank op 30 graden.
Als dat niet lukt heb je een nieuw stelsel van meetkunde ontwikkeld; toch wel knap dan.

De TS vraagt het omgekeerde: de zaagsnede moet op 60° zitten.

Jouw oplossing dacht ik ook en klinkt heel logisch, maar het klopt niet, teken het maar eens uit. Je zaagt namelijk wel de andere hoek, maar ook vanuit de andere richting van je plank.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De TS vraagt het omgekeerde: de zaagsnede moet op 60° zitten.

Jouw oplossing dacht ik ook en klinkt heel logisch, maar het klopt niet, teken het maar eens uit. Je zaagt namelijk wel de andere hoek, maar ook vanuit de andere richting van je plank.

Ik zag de logica al maar terwijl ik m'n bericht verwijderde heb je waarschijnlijk op hetzelfde moment nog gereageerd?
Het klopt wat je zegt; 60 graden betekent aan de andere kant 120 graden dus dat lukt niet.
Wat misschien nog kan is een wig maken met een hoek van 60 graden en dan je plank er tegenaan.
Maar of het mooi wordt is de vraag.
Met een ryoba en goed aftekenen kom je wel een heel eind.
Of een andere plantenstandaard maken kan ook natuurlijk.
Of een medeforummer in de buurt vragen die de goede apparatuur heeft? (het helpende handtopic)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Of een medeforummer in de buurt vragen die de goede apparatuur heeft? (het helpende handtopic)

Euhm, als ik goed heb zit TS in NZ. Ik kan mij geen medeforummer voor de geest halen. En afhankelijk van de woonplaats kan in de buurt ook héél ver weg zijn daar! ;)
Plankje even opsturen voor een zaagsnede........:confused:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In Nieuw Zeeland?
Ik zag geen adres dus in mijn naïviteit dacht ik dat hij in onze contreien woonde.
Plankjes blijven drijven dus het kan via zeepost.;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.