Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Een houten grondschaafje gemaakt

Een grondschaafje gemaakt van een blokje beuken en een beitel uit zo'n ouderwetse houten veerploeg. Het model heb ik gekopieerd uit het boek over de Seaton chest uit 1797.

Eerst het gat boren voor de beitel en de wig. Ik boor voor de helft van boven en voor de helft van onderen, dan komen ze redelijk in elkaars verlengde uit. Dan het gat voor de spaanders vanaf de bovenkant boren. De beddingshoek van de beitel is ongeveer 65 graden, het gat voor de spaanders is iets steiler, 70 -80 graden.

foto 1 (10).jpg

Verder heb ik geen foto's gemaakt tijdens het bouwen. Het is een kwestie van het gat vierkant uitsteken, de bedding en het vlak voor de wig mooi vlak maken en de ronde voorkant maken met profielschaafjes.

Dan heb je dus een grondschaafje die er nu eens wat anders uitziet dan de grondschaven zoals de Stanley #71. Door de hoge bedding van de beitel schraapt hij meer, wat wel eens een voordeel kan zijn.

foto 3 (9).jpg

En de onderkant met de uitstekende beitel. De Engelsen noemen dit een Old Wifes Tooth, omdat het wel lijkt op een mummelbekkie waarin nog maar 1 tand overgebleven is.

foto 4 (7).jpg

Knap hoor! Begrijp ik het nu goed dat je deze schaaf van je af moet bewegen?
    Met vriendelijke groet, Ronald

Ja, dat is de meest gebruikelijke methode. Ik neem aan dat hij ook wel werkt als je hem naar je toe haalt, maar de beitel moet wel in de snijrichting wijzen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Eey, wel lief zijn voor de #71 hè!

Zonder gekheid, mooi werk! Heb je er al mee gewerkt en zo ja, is het wat?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi schaafje Seek, is het gewoon een stuk staal wat je geslepen hebt wat als beitel fungeert? Ik dacht zo te zien, dat er een stukje rubber tussen de wig en de beitel zit, dit om te voorkomen dat de beitel omhoog komt door de druk die er op komt?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Nee er zit geen rubber tussen! Het is een beitel uit een oude Engelse veerploeg schaaf. Daar zit een hele set bij van 8 beitels in oplopende maten die dus ook hierin passen. De beitels hebben een sterke wigvorm, dus dik aan de onderkant en dunner naar de top toe. De wig van het schaafje en de wigvorm van de beitel samen zorgen ervoor dat het allemaal muurvast zit.

En inderdaad, niks mis met de Stanley #71. Die heb ik ook, veel gebruikt. Maar ik ben helemaal op de houten schaven toer op het ogenblik, dus vond ik het wel leuk deze ook te maken.

Geslaagd. Leuk model.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Inderdaad Seek, ik dacht al, met een gewone rechte beitel zal dit m.i. niet gaan, omdat de beitel te recht op het hout staat 65 graden dat in behoorlijk stijl. Met een taps toelopende beitel en een wig is dit opgelost, mooi bedacht Seek.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Nou, eerlijk gezegd, niet zelf bedacht maar goed gejat. Het ontwerp is al eeuwenoud en specifiek deze staat in het boek, The Toolchest of Benjamin Seaton. Een prachtig boek over een gereedschapskist vol gereedschap uit 1797 dat haast niet gebruikt is, omdat de eigenaar toch een ander carriere volgde dan die van cabinetmaker.

Forum Rechten