Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 45
  1. #1

    Eiken buigen in stoomkist

    Hey people,,,

    Ik ben vandaag voor het eerst, dus weet niet of dit in de goede rubriek is geplaatst, vergeef me hiervoor.

    Maar om op mijn vraag te komen:
    Voor mijn examenwerkstuk wil ik eiken buigen.
    Afbeelding1.jpg (weet niet of hij het goed doet, maar hij verschaalt hem beetje in de preview)
    In het blad zie je een gebogen hoek. Het is de bedoeling dat hij vooraanzicht in de ronding met de nerf meeloopt. Dit wil ik doen door dunne plaatjes hout op elkaar te lijmen.
    De totale dikte van het blad wil ik houden op ongeveer 45 mm. als er 2 mm afwijking in zit, maakt niet uit, kan ik de rest gemakkelijk aanpassen, maar om tot de kern te komen:
    Ik heb geprobeerd 8 eiken plaatjes van 5,4 mm dik te stomen (om te komen tot 43 mm, en 2 lagen fineer) en dan in de mal te klemmen. De kleinste radius is 106 mm. De hoek is 101,3 gr. Iemand een idee hoe ik dit beter aan kan pakken? De proefplaatjes stonden op knappen, terwijl ze toch een dikke 2 uur in de stoomkist hadden gelegen .
    Ik heb het overigens ook nog geprobeerd met strookjes van 2 mm die ik eerst een halfuur in het water legde. Maar dat kost zoveel lijm en vind ik ook niet echt mooi worden.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    't hoofd van Overijssel
    Berichten
    898
    (weet niet of hij het goed doet, maar hij verschaalt hem beetje in de preview)
    In sketchup kan je onder Camera perspectief uitzetten. Soms maakt dat het beeld wat beter.
    Jeroentje

  3. #3
    Een aantal punten om tot een goed resultaat te komen:

    - hout met zo recht mogelijke draad
    - niet te droog of reeds eerder sterk gedroogd hout gebruiken (opnieuw in water leggen geeft geen goed resultaat)
    - gebruik een metalen band waartussen je het te buigen deel kunt klemmen. Het hout mag niet opgerekt worden maar moet ingedrukt worden, anders breekt, barst of scheurt het zowieso.
    - als je een stalen buigband gebruikt zorg dat je deze niet direct op het eiken ligt. Het hout wordt zwart.


    Succes,

    Groet Willem

  4. #4
    Oei. spannend ontwerp!

    volgens dit artikel is die twee uur waarschijnlijk nog aan de korte kant. Ze hebben het over uren stomen voor 50mm.
    In water leggen zou ik inderdaad niet doen. Het hout wordt er onrustig van en het heeft ook niet veel zin. Bomen worden in de natuur ook niet opeens slap als ze een weekje in de regen staan.

  5. #5
    Wellicht heb je wat aan dit draadje

    http://www.woodworking.nl/showthread...ghlight=stomen
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 04-04-16 om 22:59.
    Met een hamer past alles...

  6. #6
    Voeg je het linkje nog even toe?

  7. #7
    done
    Met een hamer past alles...

  8. #8

  9. #9
    Ff een reactie op vorige berichten:
    - JPAJS: Dit doet de site, ligt niet aan de afbeelding. verschaalt automatisch van 16:9 naar 4:3
    - WillemLimmen: Hoe had je dat gedacht met die stalen band? kan je dit verduidelijken met een afbeelding? Het is de bedoeling dat over de volledige lengte gelamineerd wordt.
    - Ad Beumer: Ik heb dit artikel bestudeerd voor dat ik ging stomen, heb zelfs aan de hand van dit artikel de 2 uur bepaald. Weet alleen niet of er een formule achter zit, en als dit wel zo is, zal het wel een exponentiële zijn?
    - Toxiq: Weet niet precies wat het probleem is, maar het plaatje laad niet.
    - bobmartin: Heb ze allemaal bekeken. erg interessant, maar nog 1 ding: ik hoef maar een deel te stomen waardoor er hout de stoomkist uitsteekt. van de 2500 hoef ik maar 500 mm te stomen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

    Groet Simon

  10. #10
    Heeft u een mal om mee te werken?
    Man in het laatste filmpje gebruikte iets meer dan 3mm. Worden niet gestoomd, maar droog gebogen.
    Probeer met contramal te werken. Dus pasvorm en duwvorm.
    Is

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top