Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

festool ts75 of mafell k85

Hoi ik Ben Gijs,

Als hobby maak ik graag houten meubels, zoals robuuste tafels, bedden, kasten enz maar ook zo nu en dan buitenspeelgoed en overkappingen uit voornamelijk eiken , Douglas en steigerhout.

Nu sta ik op het punt om een invalzaag te kopen, maar twijfel ik tussen de mafell k85 en de festool ts75.

Ongeveer 7 cm is voor nu wel genoeg, maar met de k85 zou ik nog dikker hout kunnen bewerken.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen die 2?

Gijs

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    oeps verkeerde vergelijking..
    Laatst gewijzigd door evs; 01-04-16 om 19:13.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    't Is een beetje appels met peren vergelijken, de ene is een invalzaag met alle voor- en nadelen, de ander een echte cirkelzaag. Ook zit er nog wel een klein prijsverschilletje in, de ene kost ongeveer €650,- met systainer(de TS75) en de ander kost al snel €950 zonder koffer.

Naast de eerder genoemde prijsverschillen zit je ook met het systeem, heb je al veel van Festool, dan is de TS75 wellicht een goede aanvulling. Dan kan je icm een module er een zaagtafel van maken. Met de Mafell is het vergelijkbaar, linialen e.d. zijn dan met de K85 weer gebruiken.

Dus, de keuze is niet eenvoudig..

Een beter vergelijk is de Festool HK 85.
    Is naast cirkelzaag ook als invalzaag te gebruiken en tevens op linialen FS/2 en FSK.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum Gijs.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neel Bekijk Berichten
    Een beter vergelijk is de Festool HK 85.
    Is naast cirkelzaag ook als invalzaag te gebruiken en tevens op linialen FS/2 en FSK.
    Dat is inderdaad een beter vergelijk, de prijs van de de HK85 is ongeveer gelijk aan die van de TS75.

Mij lijkt sowieso een invalszaag (of die zo te gebruiken is) voor jouw toepassingen vaak veel handiger. Je kan daar ook mooi/recht en haaks pennen in massieve balken zagen bijvoorbeeld, je kan er ook mooi mee schulpen parallel aan de liniaal, etc.

Voordeel van de TS75 en waarschijnlijk ook de Mafell variant is in ieder geval de veiligheid. Ik heb 2x een serieuze kickback gehad (eigen fout ik doe de meest rare dingen met deze zaag), het blad klapt dan direct in de behuizing. Verder kan je met deze zagen ook echt invallen midden in het hout. Dat kan niet met de "cirkelzagen" die over een rail lopen
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 01-04-16 om 19:50.

Dankjewel,

Ik lees al langer mee, maar dit was mijn eerste post

Gijs

Hoi forum,

ik vind het helemaal niet zo appels en peren vergelijken, en als ik eerlijk ben vraag ik het me ook af.
    Wanneer je het best voor de een of ander zou kiezen, los gezien van het festool-ecosysteem.

De mafell kan namelijk ook invallen, dmv de flippkeil (verend spouwmes), werkt ook op een rail etc.
    De rails van mafell zijn vggs mij gelijk aan bosch blauw, daar kan je je voordeel mee doen.

De dichte zijkant van festool zou dan beter zijn voor de afzuiging (lijkt me), als dat geen mega issue is, het verschil in zaaghoogte niet, en het prijsverschil ook niet?
    Dan moet je eigenlijk afvragen in welke andere gevallen een "normale" cirkelzaag beter is, dan een invalzaag?

Kan iemand me dat uitleggen? Wanneer heb je liever een cirkelzaag ipv invalzaag?
    Heeft een invalzaag overigens, helemaal niks dat op een spouwmes lijkt?
    In dat geval lijkt me de mafell beter voor massief, ivm mogelijke spanning in het hout, en je bent dan niet aan je rail gebonden, toch?
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 02-04-16 om 01:14.

De standaard mafell K85 heeft geen regelbare toerental, zit in doos en heeft geen parallelaanslag, wil je dit wel dan wordt het de K85 Ec maar dan zit je al boven de 1100 euro.

De festool HK 85 eb plus heeft dit standaard en vanaf 610 euro. Verder nog uit te breiden met een groeffreesinrichting (woordwaarde 10).

Wat overblijft is een keuze inval type ts75 of cirkelzaag type HK85 K85. Laatst genoemde types kan je ook inval werk mee doen maar de beperking voor invalwerk met hk/k 85 is reeds aangegeven in dit topic.

Voordeel van de ts75 is dat het een echte invalzaag is en je die later nog in een cms module kan monteren.

Succes met je keuze

Forum Rechten