Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Salontafel maken

Salontafel maken

Hallo allen,
    Een vriend vroeg laatst aan me om een salontafel voor hem te maken. Hiervoor mocht ik een oude eiken tafel van hem gebruiken die niet meer gebruikt werd. Deze heb ik inmiddels uit elkaar gehaald en deels schoon geschaafd (voor de rest nog niet op maat). Nu heb ik ook het ontwerp klaar en zit ik met de volgende kwestie.
    Zoals jullie in het ontwerp kunnen zien maak ik het frame van de salontafel van massief europees eiken en verbind ik de regels met de poten dmv blinde pen-gatverbinding.
    Echter de volgende vragen:
    *het blad wil ik wit hebben maar van welk materiaal? Zelf zat ik te denken aan eikengefineerd MDF wat vervolgens dan wit gebeitst of geverft wordt.
    *Is het handig om het frame eerst te lijmen en vervolgens het blad er als het ware in te leggen? Voorwaarde is natuurlijk dan wel dat je een beetje speling moet houden en dat je het frame zuiver haaks moet houden(wat eigenlijk al vanzelf sprekend moet zijn )
    *De poten gelijk houden met het blad of iets uit laten steken en dan menageren?

Ook nog een hele andere vraag, voor het maken van de gaten wil ik een bovenfrees aanschaffen en zag de Bosch GMF 1400 CE voorbij komen. Schijnt een hele beste machine te zijn maar natuurlijk best prijzig. Wat maakt deze nou precies zoveel beter dan de Dewalt DW 615 van €260,-? Puur het aantal toeren?
    Ik zoek een frees die jaren meegaat en intensief gebruikt kan worden en precies werk kan leveren.
    Nou dit waren mijn vragen; alvast bedankt voor de antwoorden en ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden van de vorderingen van de salontafel
    Mvg,

Jan

Attached files

Re: Salontafel maken

Wat je frees-vraag betreft (van die tafel heb ik geen verstand):

Zelf heb ik de Bosch gekocht. Wat voor mij de doorslag gaf was de verwisselbare voet. De vaste voet heb ik in mijn freestafel hangen, de losse gebruik ik voor werken uit de hand. Wisselen gaat hierdoor heel snel. Ik vind het een plezierige machine die je ook goed (bij werken uit de hand) heel secuur op diepte kan stellen. In de freestafel gaat dat met een lift, dus daar speelt het niet.

Voor werken uit de hand is de aan/uit schakelaar een minpunt. Dat is namelijk een simpele wipknop in plaats van de gebruikelijke 'trigger'. Voor werken in de freestafel is het juist een voordeel: knopje omzetten en met een nullast schakelaar aan en uit zetten.
    Ik zag toevallig vanmorgen dat Bosch nu met een model komt waar dat is veranderd.

@haasjetik:
    Ok dus als je ook voor freestafel gaat(kopen/maken?) dan is de bosch aan te raden, bedankt voor je advies. Aan/uitknop valt denk ik wel mee te leven. En enkelt voor het handfreeswerk; welke machine is dan het beste in aanschaf? Alvast dank

ik heb verder geen uitgebreid onderzoek gedaan hoor. Festool fan boys zullen ongetwijfeld weer een andere mening hebben. Mij sprak de dubbele basis aan en wat goede tests uit de VS (er moet hier op het forum ergens ook nog een posting zijn van iemand die enthousiast is).
    Ik zou in ieder geval voor een schacht van 12 mm (of 1/2 inch) gaan, dan heb je de ruimste keuze in frezen.

ik heb zelf een ferm bovenfrees gekocht 1200 watt, toerental kun je zelf instellen.
    Degelijke machine met 3 jaar garantie. Ik heb er nog geen nadelen van ondekt en machine al een jaar in gebruik nog nooit gefaald. Machine heeft mij 70 euro gekost. En je kunt voor 50 euro een freestafeltje erbij krijgen.

Die wil ik overigens nog een keer aanschaffen, ik heb zelf een grote freesbank staan de Scheppach HF33 maar ik heb vaak lange latten waar een profieltje aan moet komen en die kan ik dan langs de ferm trekken.

@haasjetik/Jesse:
    Ja de festoolfans ben ik inmiddels ook genoeg tegengekomen met mijn zoektocht :mrgreen: schijnt dat de echte meubelmakers altijd festool hebben :roll: Onzin mi, een stuk gereedschap is goed of niet maar festool heeft uiteraard er wel een goede naam mee. Maar bijv de accutol van festool vind ik persoonlijk waardeloos en prefereer persoonlijk meer de makita bijv. Maar dat is weer een hele andere discussi; ik blijf nog even zoeken naar de ideale frees.

Is er overigens nog iemand die advies heeft voor het blad; gewoon gefineerd eiken op mdf of zijn er betere opties?(kunststof ed wellicht?) Ook advies op de andere vragen zijn uiteraard welkom
    Mvg,

Jan

Heb zelf van Festool de RO 90 DX FEQ-Plus + Midi stofzuiger en daar ben ik bijzonder tevreden over. Ligt prima in de hand (de Rotex dan) en schuurt mooi. Stofafzuiging is voorbeeldig.
    Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen ding. Met mijn Makita lamello ben ik ook tevreden (al zal er ook nog wel eens een Domino komen denk ik)

Ik begrijp niet helemaal wat je precies met het blad wilt doen. Wil je hem strak wit hebben, wit geverft met een houtstructuur of gebeitst wit?

Het liefst wit geverft met houstructuur, maar zit nog te dubben of ik dat doe met dan een eiken gefineerde plaat(of iets anders) of dat ik het blad helemaal niet wit doe en gewoon een passende houtsoort(andere dan eiken) als blad. Heb alleen geen flauw idee welke houtsoort ik dan zou moeten nemen.
    Als iemand advies/tips heeft dan is dat uiteraard welkom, dan ga ik ondertussen door met uitvogelen.

Dan kan zou je er ook gewoon voor kunnen kiezen een multiplex plaat te nemen.

Ik zie trouwesn op de tekening dat je op alle hoeken een inkeping moet maken omdat daar de poot 'in de weg' zit. Dit kan je gewoon zagen daarna het blad met lamello's aan de regels maken. Van te voren alles beitsen en aflakken daarna alles pas in elkaar lijmen. Hierdoor krijg je een strakker geheel en zit je niet tegen afgeplakte verfrandjes aan te kijken.

Forum Rechten