Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Wandmeubel - 1e grote project

Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een paar jaar en ben al bijna net zo lang aan het nadenken over een wandmeubel dat ik wil maken voor de TV, boeken, DVD's en CD's. Vorig jaar heb ik een tuintafel gemaakt van 160x160, een relatief eenvoudig klusje. Nu ben ik eindelijk zover dat ik kan gaan bouwen aan de eerste grote klus, het wandmeubel. Hieronder zien jullie het ontwerp

Wandmeubel.jpg

De kast wordt 3 meter breed en 2,10 hoog. De liggende planken en de staanders wil ik van 38mm mdf maken. Overige delen van 18mm. Om doorzakken van de planten te voorkomen wil ik met dubbele achterwanden gaan werken, dus één achterin en een extra wand een stuk naar voren gezet. Ik heb namelijk voor boeken en CD's niet de hele diepte van de kast nodig. Ik beschik zelf niet over het materiaal om de platen op maat te zagen en daarom ben ik nog op zoek naar een leverancier van het mdf die het ook op maat wil zagen in de buurt van Zwolle (ik woon zelf in het mooie Heino).

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips voor me hebben.

Alvast bedankt!

Niels

Zagen ze bij de Hubo in Heino niet op maat?

Massavehout in Zwolle (Rick hier op het forum) die kan vast wel wat platen mdf leveren, en persoonlijk heb ik er dan meer vertrouwen in dat het dan ook echt op maat wordt gezaagd ipv iets wat er op lijkt bij bijv een bouwmarkt.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Ik was uit nieuwsgierigheid even gaan zoeken naar 38mm platen, wist niet dat dat bestond. Ik zag hier dat ze 3m lange platen hebben en zagen: http://www.hovdv.nl/c-2133104/mdf-1220-x-3050-mm/

Maak je de kast demonteerbaar? Ik gok dat het gewicht de 300kg ruim gaat passeren... Hoe diep wordt ie? En hoe ga je de kopse kanten afwerken?

Groeten

MDF 38 mm dik is gewoon in 3,05 en zelfs 4,1 m verkrijgbaar bij Iboma in Lopik.
    Ook V313 en HD versies.

Je idee van een dubbele achterwand lijkt me een verspilling van materiaal. Als je de planken goed bevestigt aan de achterwand (lamelloverbinding bijvoorbeeld) , en deze achterwand een stuk naar voren plaatst hoeven je planken een stuk minder diep te zijn, en bespaar je het geld van een tweede achterwand, en de achterste helft van je planken.
    Groet,

Tom

Nu ik nog een keer kijk, kun je niet beter de achterwand tussen de planken plaatsen? Dan rust de plank over de gehele lengte over de "achterwand" en zal het ook niet doorzakken. Kun je ook lekker makkelijk schroeven, aangezien de schroeven niet in het zicht komen. En is het geheel makkelijk uit elkaar te halen.

Zo te zien heeft de bovenste plank wel z'n volledige diepte. Met 3 meter moet je (op den duur) ook rekening houden met doorhang. Hierover zijn onlangs nog 2 topics geweest.

http://www.woodworking.nl/showthread...el-verstevigen

http://www.woodworking.nl/showthread...anning-planken
    Ik eet en leef van hout

@the boktor. Daarom wil Ts ook met dubbele planken werken.

Heb ik iets gemist, of begrijp ik u verkeerd?
    Ik zie nergens dubbele planken. Wel dubbele achterwand.
    Ik eet en leef van hout

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten