Advies m.b.t. kast met grote overspanning planken

Larsderover

Nieuw lid
12 mrt 2016
5
1
Hallo,

Ik heb al wel wat meubels gemaakt met steigerhout (tv-meubel, buffetkast, hoogslapers, hoofdborden, tafels etc) maar heb nu een project waarbij ik enig advies kan gebruiken.

Ik moet een open kast maken van 170 cm breed x 185 hoog x 40 diep. Er komen geen deuren in, maar alleen 3 of 4 horizontale planken, die dus 170 cm overspannen. De kast moet een strakke afwerking krijgen, omdat deze in een keuken komt te staan die hoogglans wit is. Het moet daar enigszins bij passen. Mijn vraag is of deze overspanning te realiseren is zonder dat de planken gaan doorhangen, en hoe dit onzichtbaar te maken? Is het voldoende om de achterwand van een stevige plaat te maken, en de planken daar van de achterkant in vast te zetten? En welk materiaal gebruik ik het beste?

Alvast bedankt voor het advies.

Mvg Lars
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Dag Lars,

ik vermoed dat de dikte van de plank ook beperkt moet blijven.
Ik zou zoals je zegt een stevige rug nemen en de planken hier in het midden vast aan verbinden.
je kan dan nog valsspelen door de planken taps te maken, je voorzijde heeft dan de gewenste dikte en de achterzijde kan bv 2x zo dik zijn.

mvg,
vincent
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als de achterkant van de kast niet in het zicht komt kan je nog iets bedenken met bijv. een stuk draadeind in de plank aanbrengen vanaf de achterzijde en dit lassen aan stalen strip. Ikea heeft iets dergelijks om planken "onzichtbaar" te hangen. Dat systeem, maar dan ipv horizontaal te gebruiken, verticaal gebruiken.
 

Larsderover

Nieuw lid
12 mrt 2016
5
1
De planken mogen best iets dikker worden, met een max van 5 cm. Die draadeindes op een plaatje is een goede optie. De muur is kalkzandsteen, als je daarnaar kijkt brokkelt die al af. Daar kan ik dus niets mee.
Er komen wel wat zwaardere spullen in te staan, voorraadpotten en een nespresso automaat. Ik zit nu te denken aan 18mm multiplex dubbel op elkaar verlijmen, en dan op 2 of 3 plekken draadeindes in te boren. Maar krijg ik die kopse kanten dan dekkend geverfd zonder dat ik die lagen blijf zien?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als je planken 50mm dik mogen zijn met een lengte van 1,7m zie ik geen probleem voor doorbuigen.
neem vuren balkjes en schaaf die naar de gewenste dikte, werkt veel mooier af en hoef je niks op elkaar te lijmen om aan je dikte te raken.
 

Larsderover

Nieuw lid
12 mrt 2016
5
1
OK, dus je bedoelt om vuren balkjes / latten tegen elkaar te verlijmen als een paneel en dan mooi glad schaven? Ik heb het nog nooit gedaan, maar zal geen rocketscience zijn toch.
Ik heb geen schaafbank, wel een elektrische handschaaf en bandschuurmachine. Weet niet of ik daarmee daar kom?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Zonder schaafbank vrees ik dat dit toch iets moeilijker wordt.
misschien toch multiplex platen op elkaar verlijmen maar op de kop een latje verlijmen om mooi af te werken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maak een freesbak en daarmee kun je op je bovenfrees vlakken
Hoe groter de freeskop, hoe sneller het gaat, maar zelfs met een 20mm frees lukt dit prima

freesgeleiding.jpg

Maak een bak die zo breed is dat je frees er in kan staan
de opstaande randen zijn om te zorgen dat de boel niet doorbuigt
maak er een gleuf in de bodem die breed genoeg is dat je frees er doorheen pas
leg voor en achter je te frezen materiaal een balkje dat goed vlak is en gaan met die banaan

Deze foto is een plaatje uit een video van een andere forummer hier (die hele mooie dingen maakt) ik had even geen duidelijker voorbeeld voor je
 

zenit

Nieuw lid
19 jun 2013
7
0
Als je in 2 multiplex platen een groef freest, daarin een metalen profiel lijmt, en daarna de 2 platen op elkaar lijmt, zie je niks van de versteviging en zal deze nooit doorbuigen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je in 2 multiplex platen een groef freest, daarin een metalen profiel lijmt, en daarna de 2 platen op elkaar lijmt, zie je niks van de versteviging en zal deze nooit doorbuigen.

Goede oplossing Zenit!
Zelf nog nooit gedaan maar bij plaatmateriaal prima natuurlijk.
 

Larsderover

Nieuw lid
12 mrt 2016
5
1
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Dan neem ik 2x 18 mm multiplex van 400 x 1700 mm en frees dan over de lange richting een t- of u- profiel van 1600mm erin, waarna ik ze op elkaar lijm. Daarna een dub latje aan de voorkant ertegen lijmen, en mooi strak aflakken. Thanks! Ik ga eens kijken welke profielen er zijn!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Dan neem ik 2x 18 mm multiplex van 400 x 1700 mm en frees dan over de lange richting een t- of u- profiel van 1600mm erin, waarna ik ze op elkaar lijm. Daarna een dub latje aan de voorkant ertegen lijmen, en mooi strak aflakken. Thanks! Ik ga eens kijken welke profielen er zijn!

Met deze mooie oplossing kan je eventueel ook 2 keer 15 mm multiplex aanhouden want doorbuigen heb je geen last van.
Zo kan je goed zien welke dikte je nodig hebt in verhouding met de lengte, iets dikker of iets ranker?
 

Larsderover

Nieuw lid
12 mrt 2016
5
1
Ja dat kan ik inderdaad even bekijken. Ik denk dat 36mm totaal niet te dik is voor een breedte van 1700mm. Bij hornbach hebben ze aluminium t-profielen van 15x15x1,5 mm. Deze moeten het wel doen toch?

Terugkomend op het te gebruiken materiaal. Is het aan te raden om de hele kast in multiplex te maken? Of kan ik met ook vuren meubelpanelen gebruiken wanneer ik die profielen infrees?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik vraag me eerlijk gezegd af of zo'n alu t profieltje de planken behoedt voor doorhangen. Meubelpaneel kan ook, hangt misschien minder door, maar is massief en dus minder stabiel en strak dan multiplex. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik zou de planken denk ik maken van 2x18mm multiplex, en een achterschot van 18mm en de planken door het achterschot schroeven met hele lange schroeven.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
1,5 mm aluminium is niks. Veel te slap. Als u hem er toch tussen lijmt is een stalen 2mm kokerprofiel sterker.

Maar ik snap die infrezing niet. Waarom zo moeilijk. 170 cm is niks. Gewoon 3 van die inboorsteunen erin en klaar.

plankdrager.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.