Buurtproject Bomen naar picknickbank

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zoals al eerder genoemd bezig met een buurtbieb. Een openbaar kastje vanwaar uit men boeken kan nemen of lenen maar ook kan plaatsen. Verschillende buurvrouwen zien het helemaal zitten en kunnen niet wachten. Vorig jaar december een kastje gevonden bij de kringloop met twee glazen deurtjes en genoeg hout voor de basis.

WhatsApp Image 2018-12-15 at 11.23.46.jpg

Paste allemaal maar net met een beetje beleid.

WhatsApp Image 2018-12-15 at 11.44.22.jpg

De aller eerste ruwe schets voor mijn beeldvorming.

WhatsApp Image 2018-12-19 at 12.56.44.jpg

Uiteindelijk voor de buren wat uitgewerkt in het project.

WhatsApp Image 2018-12-19 at 13.16.35.jpg WhatsApp Image 2018-12-19 at 13.17.38.jpg

En voor mijn beeldvorming tussen strak en natuurlijk leg je dingen bij elkaar.

ZWDQ8M~1.jpg

Voordat we echt gaan zagen in het kastje. Minder diep, boven blad schuin en nog wat geschoven. Maar de deurtjes blijven de basis.

WhatsApp Image 2019-01-04 at 21.12.09.jpg

En na wat geplak krijg je de binnenkast.

LTXCAP~1.jpg

Voor mijn beeldvorming even het dak er schematisch op gezet.

6NCGTW~1.jpg

Uiteindelijk wat linde hout schaal delen aan elkaar plakken

ICT5BL~1.jpg

Tot je uiteindelijk vier delen aan elkaar hebt geplakt.

WhatsApp Image 2019-03-06 at 10.02.31.jpg

Door de beperkingen en het enorm moeilijk is om schaal delen strak tegen elkaar te krijgen waren de naden niet naar mijn zin. Dus met een kleine cirkelzaag opgezaagd en opgevuld met zwarte kit.

EXNSVY~1.jpg

Uiteindelijk is het naar mijn zin en waterdicht. Overlengte (ongeveer 15 cm) moet er nog af.

-FWHWQ~1.jpg

Nu rustig aan nog een paar weken verder. Schenkels onder het dak waaraan de poten bevestigd kunnen worden. Kastje LATEN schilderen. Uiteindelijk plaatsen en dan de allereerste ruwe ideeën vergelijken met het eind resultaat.
 
Laatst bewerkt:

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik volg dit draadje al een tijdje stilletjes, maar wat prachtig Jeroen!
Hoe iets door het redden van een paar bomen kan uitgroeien tot een groot buurt project. Prachtig om te zien dat de buurt een upgrade krijgt en de kinderen met de schatkist spelen!
Leuk!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Eindelijk weer eens tijd om wat verder te gaan met het BuurtBieb projectje. Was ook een kwestie van het dak en de onderliggende schenkel waarvan ik maar niet kon bedenken hoe................Vorige week liep ik langs de picknick banken en het heldere idee was geboren.

Twee gaatjes met malletje geboord en met de decoupeerzaag een sleufje er van gemaakt. Dan kan alles werken ten opzichte van elkaar

20190427_161343.jpg

Dit was de test fase. Daarna alles weer los gemaakt een plastic er tussen gedaan. Zou het glijden misschien wel misschien niet. De toekomst zal het uitwijzen of de naden scheuren of niet.

20190429_084557.jpg

Voor de zekerheid maar een carrosiering en plastic twee lagen er tussen.

20190429_084658.jpg

Als je dan ook nog een dopmoertje hebt liggen dan wordt het er alleen maar mooier op, vindt ik tenminste.

20190429_110055.jpg

Nog even twee staanders links en rechts en een ligger onder de kast. Binnenkast komt in de verf te staan. Dak, staanders en ligger gaan onbehandeld verder buiten.

20190429_112609.jpg

Nog even en dan staat het er echt........................



O........ nog een plaatje van de boven zijde van het dak. IK vind het gaaf met die zwarte kit. Overlengte schenkels en dak zijn er al afgezaagd. Latje ligt er tussen om een luchtspleet te krijgen tussen buiten dak en binnenkast.

20190429_110019.jpg

Nog even een update...tje. Zag nog wat interessante foto's staan.

Had niet genoeg hout voor de staanders dus maar even een haaklasje in twee stukken Robinia gemaakt. Is toch wel heel hard als je moet gaan steken met een beitel.

9IQC6Y~1.jpg

En de eerste pen zit aan de staander. Deze komt met dokken (pennen, deuvels) aan de schenkel onder het dak.

_MOZ0R~1.JPG
 
Laatst bewerkt:

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik schrok al haha , zag de gele tube op 1 van de foto's .
Dacht al hoe gaat ie dat in godsnaam doen. Dit klinkt beter ;)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Inmiddels staat de buitenkast.

20190507_081757.jpg

20190507_081719.jpg

Nog voor het plaatsen alles even bij elkaar gepast

20190504_170227.jpg

In ruil voor wat coniferen uit de tuin te zagen, buurvrouw bereid gevonden de kast te schilderen. Had ze denk ik ook we gedaan zonder.

20190517_135851.jpg

Nog even geduld........... grondverf en aflak zitten nog in de bus. Moet nog even tijd vinden om de laatste onderdelen kaal te schuren. Maar er zit vooruit gang in.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Maar weer eens een update doen lijkt mij. De hoogstam brigade gaat zich wel nestelen in de gemeenschap. Inmiddels de eerste boomgaard volledig een eerste keer gesnoeid afgelopen winter. Dood hout en takken die echt verkeerd groeiden. Vorige week eens langs gelopen met elkaar en er is weinig waterlot te vinden. Waterlot groeit meestal veel en uitbundig als je het helemaal verkeerd snoeit en of te veel. Dus toch wel een beetje trots dat we het goed doen in het eerste jaar.

Maandje terug per ongeluk de wethouder uitgenodigd. Dan wordt ik zenuwachtig en iedereen schreeuwt o dat doe jij wel even. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en heb ik het verhaal van de hoogstam brigade aan een geïnteresseerde wethouder kunnen vertellen. En natuurlijk de pers er bij om het verhaal te vertellen. Kersen snoei je als al het blad er aan zit en de kersen rijp zijn.

Vorig voorjaar had de gemeente een beurs plein. Met het doel bedrijfsleven en burger organisaties aan elkaar te binden. Nou waren we toen nog echt bezig om alles op de rij te krijgen. Dus wij er heen als Hoogstambrigade. We gingen weg met een contract naar huis met een organisatie die met mensen tot de arbeidsmarkt onwijs lekkere taarten bakt. Mooi afspraak om hun appels te leveren tegen een appeltaart voor ons. Prima deal toch......... Van de week waren de aller eerste appels rijp en dus wij een emmer appels bezorgt. En natuurlijk weer een stuk in de pers om het verhaal te vertellen.

Iemand enig idee wat voor soort appel het is. Smaak zoet en fris fruitig. Weet iemand nog een forum of facebook groep waar ik meer van dit soort vragen over appel en peren soorten kan stellen

20190711_112411.jpg20190711_121334.jpg

We doen het goed en gaan met positieve energie vooruit om toch een stukje maatschappelijk goed betrokken te zijn.

Heb een idee om appels uit te delen vanuit een aantal vaste punten vanuit groente zelfgemaakte kratjes. Hierop wil ik met lasser branden een stukje reclame branden voor de hoogstam brigade. Nu heb ik natuurlijk net als van fruitbomen geen enkel idee wat ik moet aanschaffen om eens uit te proberen. Heb even een draadje aangemaakt in CNC Houtbewerken voor reacties hierop graag daar even reageren. Kratje kan nog in grote variëren afhankelijk van de plaats waar het komt te staan.

Fruitkistje.jpg

Oja onze buurtbieb, buurvrouw schildert wel maar heeft niet zo heel veel tijd of het is te warm of................ Zal wel ooit eens een einde aan komen hoop ik. Mooi kleurtje toch.

hwX0g9KWdmqHF6fG6wkghlJd57FvoKGYKrB36ouivX3yGthgf7u4eW-XWX6ynjVGIQO1Lz4_P9Qm4FHiTE-8R8QX777KcYB8.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De Buurtbieb, sorry dat jullie moesten wachten maar alle het goede duurt lang. De Buurtbieb is gister geplaatst en goedgekeurd.

Nog even terug naar vrijdag toen de kast nog in de garage stond.

20190802_130248.jpg

Zaterdag morgen in het frame gemonteerd. Wat je mooi kan zien hier is de ruimte tussen bovenkant daklijn van de binnenkast en de schenkel. Een ventilatiespleet om de boel snel droog te blazen mocht er vocht tussen zitten. Vast gezet met vier RVS 5x60 thorx houtschroeven.

20190803_094934.jpg

Vanmorgen speciaal voor jullie wat foto's gemaakt.

20190804_103110.jpg

Ietsje dichter bij..........

20190804_103048.jpg

En in detail............

20190804_103026.jpg

Het mooiste is hoe het ooit begon ergens halverwege in december in een kringloop... Zag er nog wel schier uit toen, maar in de praktijk had het nog wel wat gebreken. Gelukkig alles overwonnen.

WhatsApp Image 2018-12-15 at 11.23.46.jpg

Dit was het voor mij betreft. Buren (allemaal dames trouwens ) nemen vanaf nu het beheer nu over. Met onwijs veel liefde dit mogen maken maar het heeft weer te veel tijd gekost. Ik ga weer verder met mijn appels en peren. :eek:
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mooi initiatief. Hopelijk laat de jeugd het glas heel.

Gaan ze geen fikkie steken met de boeken. Gaan vuurwerk in de kast gooien. Gaan..... de jeugd bedenkt wel wat en anders de volwassenen.

Als je in de openbare ruimte dingen doet gebeuren er zaken die niet leuk zijn. Maar als je enthousiasme ziet van de mensen die het wel leuk vinden is het een minpuntje wat je heel snel mag en moet vergeten. Gister met het plaatselijk dagblad een interview. En wat als......... was de tweede vraag. Daarop geantwoord dat we er alleen positief naar kijken dus graag dit onderwerp er uit.

Als ik terug kijk in deze pagina's en alles was gelopen van een leien dakje dan was het zoveel beter gegaan. Ben in het begin bewerkt hout kwijt geraakt aan het open haard gilde. De schatkist is opgeblazen, scharnier kapot. Ach en zo kan ik wel even doorgaan. Maar als ik nu kijk hoe kinderen en ook volwassenen genieten van alles wat er staat. Het is proberen, vallen en opstaan.

Het project buurtbieb heeft al zoveel gebracht. De beheerster was één van diegene die geen fruitbomen wilde. Maar ze heeft de kast geschilderd en is nu de enthousiaste beheerster van de boeken kast. Erik mijn grote voorbeeld zij ooit in mijn begin van het project pas over vijf jaar zie je resultaat. Dan denk ik nu stiekem...... ben drie jaar verder............

Afgelopen week keek ik vol spanning toe hoe kinderen bezig waren bij de boekenkast. Deurtjes open, boeken er uit en op de stoeptegelbank lezen. Na een kwartiertje liep één van de kinderen liep vol trots naar huis met een boek. Maar ze hadden wel alles netjes achter gelaten.

Wat ik niet besef is dat er mensen zijn die het hele concept nog niet kennen. Dus het enorm vreemd vinden dat je een boekenkast langs de weg zet. Tijdens mijn wandelingen in dit land kom ik ze al jaren tegen. Naast alle groente, jampot en fruitdranken kraampjes. Onderweg doe ik de mooiste ideeën op. Denk nou niet met z'n allen hier dat ik het allemaal zelf verzin.

20190806_192349.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De zitbank rondom de spaanse aak vind ik goed geslaagd, staat er nu 2 jaar en blijft leuk om te zien. Tegels netjes in het gelid zoals platen onder een pick-up.
Het hele plan is een mooi initiatief waar je trots op mag zijn.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
We gaan een triest hoofdstuk afsluiten. Paar jaar terug kregen we prachtige oude dak plantanen. Helaas twee warme zomers hebben er drie van de vier het loodje gelegd. Nog veel water gegeven maar het heeft allemaal niet mogen helpen. De buitenste twee zijn nu gekapt en afgevoerd. De middelste heb ik twee weken geleden ontdaan van zijn schors met een haalmes.
Nu mag ze voorlopig nog eerst even opdrogen. Als ze droog is krijgt ze een laagje krijtbord verf.

20200420_153006.jpg

Onze buurtbieb liep hartstikke goed. Tot we ongenadig had getroffen werden door het virus in onze stad. Daarop besloten om maar even geen boeken er in te zetten.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
We hebben veertien dagen terug de buurtbieb weer gevuld met kinderboeken. Vandaag weer aangevuld met volwassene boeken. Er wordt enorm veel gebruik van de buurtbieb gemaakt weten we uit enorm veel positieve reacties.

Het is een oud IKEA televisie kastje voor binnen bestemd. En dus de kwaliteit van de glasdeurtjes viel erg tegen. We hebben moeten besluiten deze even nieuw te maken. Dus de oude er uitgehaald en ondertussen hadden we al nieuw lijstwerk klaar liggen. Toen we de maten van het glas hadden bleken de deurtjes veel te smal uit te komen. Dus nu een naald met handgreep gemaakt die de 25 mm moet afdekken.

KBDISD~1.JPG

Nu tijdelijk de dichte deurtjes kunnen we op ons gemak de nieuwe deurtjes klaar maken....................................... de naald met greep wordt dus straks weer overgezet.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ach het loopt allemaal lekker door bij ons in de straat. Afgelopen weken in mijn hoekje aan de gang geweest. Even bankje geplaatst van hout wat we nog hadden liggen.

1591367205062.png

Inmiddels getest met veel vrienden, zit prima. Zitting blijft zo lang zonde om af te korten.

1591368394335.png

De slotboutjes iets te kort dus moest verjongen, nu past het prima.

1591367272385.png

Had last van mensen die vijf meter omlopen te moeilijk vonden, dus even wat aanwijzingen gefrabriekt.

1591367354332.png

Even wat letter op een dun plaatje geplakt en met plakband op het hout geplakt. Eerst de binnen zijde frezen van de letters want anders ben je de lijnen kwijt.

1591367437096.png

En uiteindelijk heb je zonder gesmeer op het originele hout de letters ingefreesd.

1591367504976.png

Paaltje erachter en je hebt een bordje wat gezien mag worden. Wel een krom stukje hout trouwens.

1591367558269.png

En als we dan toch bezig zijn even nog wat letter in het Azobe balkje van vier meter. Wordt de nieuwe zit balk onder de Acacia. Later meer van dit project. O ene de deurtje............. nog steeds in de maak.

1591367635912.png
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Even een klein kastje gemaakt waar een frisbee en tafeltennisbatjes in komen om te lenen. Alleen ik wil op de voorkant duidelijk maken dat het LEEN is en niet NEEM. Heb nu UITleen bedacht om n te frezen maar vindt ik nog niet zo'n sterke tekst.

>>>>>> Wie heeft een creatieve brainwave voor een super tekst of symbool. <<<<<<

1595774867247.png

Tuurlijk weet ook ik dat de inhoud verdwijnt. Maar het kost geen drol bij de a****n dus laten we gewoon plezier hebben. Kastje komt met elastieken aan de boom te hangen. En die boom staat prachtig naast de taffeltennis tafel.

1595774889180.png

Deurtje komt vast te zitten met een RVS pianoscharnier. Boven op komt nog een stuk essen met wan kant. De hele boel wordt uiteindelijk nog in een mooi kleurtje geschilderd.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.