Speakers reparatie

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Meer kanalen is niet altijd beter. Mijn oude Harman Kardon set is de deur weer uit gegaan, en er staat hier ook een stereo set te spelen. Die Onkyo is trouwens een beste jongen, daar kun je wel een feestje mee bouwen.

Grappig dat je de oude speakers gebruikt om gelijk wat technieken te leren, menig ander zou ze bij de kraak hebben gegooid.

De speaker discussie herken ik, alleen niet bij mij thuis. Mijn vriendin speelt piano(die ook een flinke plek in neemt), en vind goed geluid ook belangrijk. Mijn broer voert al jaren strijd met zijn vrouw, maar zijn zuilen gaan niet weg. Een collega van mij heeft een keer zitten opteren voor een "Stichting die opkomt voor de rechten van de man"

Misschien moeten we daar maar lid van worden:D

Jij hebt geluk maar wel herkenbaar William, m'n ex vond m'n Magnepans ook niet zo prettig, na een aantal jaar is er ook wat kleiners gekomen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat hoor ik inderdaad vaker, Zelfs Chinezen schijnen mooie buizen te maken.

Dat klopt, ik heb een Chinees en speelt na 10 jaar nog steeds perfekt en voor de prijs hoef je het niet te laten (als je tenminste iets voor hifi over hebt)
Deze kocht ik onbeluisterd (voor het eerst in m'n leven) de recensies waren zo lovend dat ik voor die (ik meen) 580 euro de gok heb gewaagd en ik kan niet anders zeggen dan dat het super klinkt.
http://www.positive-feedback.com/Issue24/dared_mp5.htm
Een vriend van mij en ik hebben het vergeleken met z'n Krell aparte voor en eind bak en we vonden beide de Dared voor nog geen 600 beter dan de Krell set van 5000.
Dus ik zou zeggen luister 'ns naar een buizenbak.
Ik weet niet waar je woont maar de importeur in Venlo houdt open dagen alleen ik geloof dat hij nu andere merken doet dan Dared.
Hier zitten een paar dealers van het merk; http://www.hifi.nl/merk/1187/Dared.html
En hier het merk; http://www.dared.com.hk/index.php?route=product/product&product_id=170
En anders vind je hier misschien iets als je interesse hebt; http://www.highendshop.nl/
En als je in de randstad woont kan je een keer bij mij komen luisteren als je wilt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wauw, wat een hoop reacties!
Audio en HiFi maakt altijd een hoop los. :D

Mmm, dat draaien van die ronde hoeken zou ik niet met schroeven in de vier kwarten gedaan hebben, maar door de balkjes met (dun) papier ertussen aan elkaar te lijmen. Je loopt niet het risico dat je per ongeluk toch de schroeven onder je beitel krijgt, en het werkstuk is stabieler - hier heb je vier balkjes die in het midden niet verbonden zijn, en dus kunnen gaan resoneren, of meebewegen als ze door de beitel naar buiten getrokken worden.

Je hebt gelijk, het was niet zo een succes. Ik had nog wel met lijm geprobeerd, maar ik had een spuitbus met lijm genomen. En dat bleef niet goed plakken.
De volgende keer ga ik het met gewone witte houtlijm en papier proberen.

Twee van de hoeken zijn echt te klein om er tegenaan te plakken. Hiervoor ga ik nieuwe maken. Maar dan op de mijn vertrouwde manier:
2016-03-01 21.51.14.jpg

Meer kanalen is niet altijd beter. Mijn oude Harman Kardon set is de deur weer uit gegaan, en er staat hier ook een stereo set te spelen. Die Onkyo is trouwens een beste jongen, daar kun je wel een feestje mee bouwen.

Grappig dat je de oude speakers gebruikt om gelijk wat technieken te leren, menig ander zou ze bij de kraak hebben gegooid.

De speaker discussie herken ik, alleen niet bij mij thuis. Mijn vriendin speelt piano(die ook een flinke plek in neemt), en vind goed geluid ook belangrijk. Mijn broer voert al jaren strijd met zijn vrouw, maar zijn zuilen gaan niet weg. Een collega van mij heeft een keer zitten opteren voor een "Stichting die opkomt voor de rechten van de man"

Misschien moeten we daar maar lid van worden:D

Er zijn wel versterkers met 5.1 die een mooi stereo geluid produceren (mijn zwager heeft er een), maar dan wel met aparte speakers (hij heeft er twee zuilen van Elax aan hangen). Die setjes incl. speakers vind ik niet zo best.

Maar wat mij vooral tegenstaat is het digitale gedeelte. Er zijn nu recievers met Spotify, USB, Netwerkaansluiting en heel veel HDMI ingangen. Maar wat als Spotify ineens een ander format gebruikt. Of als je het MP3 zat ben en iets beters wil. Dan zit je met een versterker waar de helft niet meer van werkt.
Daarom heb ik voor deze Onkyo gekozen. Hier zitten alleen analoge ingangen op. Al het digitale zal ik extern moeten omzetten.
Maar dat kan mooi metde pc, of DAC's of een Raspberry pi.
En ik denk dat bij een versterker met alleen analoge ingangen, de ontwerpers meer aandacht aan het versterken hebben gegeven. De voeding die er in zit hoeft sowieso alleen de versterker te voeden en geen extra chip's.

Had Al Bundy niet al zo'n stichting opgericht? wiki/NO_MA'AM

Dat klopt, ik heb een Chinees en speelt na 10 jaar nog steeds perfekt en voor de prijs hoef je het niet te laten (als je tenminste iets voor hifi over hebt)
Deze kocht ik onbeluisterd (voor het eerst in m'n leven) de recensies waren zo lovend dat ik voor die (ik meen) 580 euro de gok heb gewaagd en ik kan niet anders zeggen dan dat het super klinkt.
http://www.positive-feedback.com/Issue24/dared_mp5.htm

Zo! Mooi ding! Alleen dat aan en uit knopje, dat had eigenlijk een ouderwetse tuimelschakelaar moeten zijn.
HiFi is wel erg interresant, maar voor mij toch een brug te ver. Misschien als deze reparatie lukt, dat ik ook door dat virus gegrepen wordt?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Intussen zit de onderkant vast en staat deze speaker nu met de bovenkant in de lijmklemmen.

rechtop.jpg
Dat ziet er al lekker strak uit, en zo zie je niets van het extra laagje fineer wat ik er tussen heb gedaan.
Van dichtbij is het beter te zien, maar het is absoluut niet storend. Dit is trouwens toch de onderkant, dus daar zie je straks echt niks meer van.
2016-03-01 20.38.57.jpg

Ik heb ook de lijmlatjes schuin geschaafd, zodat de klem wat beter blijft zitten.
2016-03-01 21.22.45.jpg

Morgen weer verder.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Married with children. Kan er nog steeds hard om lachen. Inderdaad de NO MA'AM is ook zoiets.

HIFI is erg leuk, zolang je het bij sub €1000,- apparatuur houd. Daarboven groeien vaak de mythes, en daalt de vooruitgang in kwaliteit, terwijl de prijs alleen maar omhoog gaat.

Een set is goed als je er met plezier naar luistert elke dag.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ja HiFI is wel de grootste oplichtersmarkt die er is.
Zakjes speciaal poeder om op je speakers te leggen voor een warmer geluid
Blokjes om je speakerkabel van de vloer te houden
Apparatuur om je cd's in te spelen
Kabelverwarmers voor je speakerdraad om dat koper bij 27,5 graad beter geleiden zou
Speciale audiogroepen in je meterkast

wel grappig om te zien altijd :)

Ik heb trouwens nog een Onkyo NR807 zilver te koop, ik heb er geen plek voor in mijn nieuwe huis
 
Laatst bewerkt:

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Hahahaha, op die manier. Een verzameling enen en nullen verander je echt niet door een CD in te spelen.
Wat je opmerking betreft over aparte groepen ben ik het niet met je eens. Netvervuiling hoor je wel degelijk terug en een aparte audiogroep is dan een oplossing. Helaas heb ik het zelf niet.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Audio is zo mooi en vooral zelfbouw :D

Een andere fase heeft naar mijn idee weinig zin daar zit de buurman dan wel weer op.

In de audio wereld kun je je geld echt goed kwijt en vooral aan dingen die naar mijn idee geen zin hebben.
 

haashaashaas

Nieuw lid
22 feb 2014
13
1
Amsterdam
Maar dan moet wel je een aparte fase gebruiken anders blijft het hetzelfde net

Daar heb je niet helemaal gelijk in. Door te splitsen zal de storing geintroduceert door andere apparatuur deels niet direct terug te zien op andere groepen. Verder heb aan het eind van de bedrading minder storing door andere apparatuur, omdat die alweer retour is gegaan. Ik geloof er echter helemaal niks van dat een degelijke versterker überhaupt last heeft van zulke storing. En mocht het er toch ergens toe doen is zulke storing waarschijnlijk nog ver buiten het hoorbare gebied.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb wat losgemaakt geloof ik. Het is wel een topic over het opknappen van oude speakers, dus de HIFI gekte is hier nog niet toe geslagen🤑.

Over de zin en onzin van allerlei oplossingen kun je eindeloos discussieren. Een goed kabeltje, schone stroom en geen speakers achter de gordijnen is allemaal nog te verantwoorden, en ook te horen, maar het kan snel uit de hand lopen. Ik vind het daarom wel leuk dat hier een paar oude speakers worden opgeknapt. Dat heeft ook nog raakvlak met het hout bewerken, daar zijn we hier voor op het forum.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Raymond; het gaat er prachtig uitzien met dat hout zo.
Ik vind ook de ronde hoeken erg mooi.
Wat zal jij weer een plezier hebben van die oude speakers zowel om te luisteren als naar te kijken!

Enne....ik ben het met de anderen wel eens hoor dat je heel veel geld uit kan geven en vroeger gaf ik er ook wel geld aan uit maar het is betrekkelijk.
Je kon indertijd Vandenhul zilverkabel of bijv monstercable kopen van zo'n 200 gulden per meter en meer van die gekkigheid.
Nou ja, er zijn ook mensen die schaven kopen van een paar duizend en ik geloof niet dan dat beter schaaft dan een goede schaaf voor een redelijk bedrag.
Het is ook maar net wat je hobby is.
In de jaren 60/70 toen de hifi nog in opkomst was kon een stel wat duurdere speakers of een betere versterker echt een behoorlijke verbetering geven maar tegenwoordig kan je voor een niet al te groot bedrag al heel lekker luisteren.
En dan bedoel ik niet die mini setjes van 89 euro maar gewoon een leuke versterker, paar lekkere speakers en een cd speler/platenspeler voor bijv zo'n duizend euro totaal en dan gaat ie al heel goed.
En als je dan echt een stap verder wilt dan gaat het wel weer serieus geld kosten.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Bedankt voor de reacties.
Toen ik bij de versterker ook naar speakers aan het kijken was, vond ik ze maar duur.
Maar inmiddels weet ik dat het pas instapprijzen waren! :eek:

Maar, even een update:

Omdat ik niet zoveel lijmklemmen heb, duurt het allemaal wat lang. Ik laat alles ook steeds minimaal 24 uur geklemd zitten, dus elke stap kost een dag.
Na het lijmen van een onder/bovenkant moet ik het strak glad maken om mooi aansluitend op de box te lijmen.
Bij de eerste zag ik toch iets te veel spleetjes, dus bij de tweede heb ik beter mijn best gedaan.
2016-03-05 11.59.35.jpg
Door grof kwaliteits schuurpapier op een glazen plaat te plakken, kon ik het mooi glad schuren.

Vervolgens op de box gelijmd en toen af gewerkt.
Ik heb de ronde hoeken iets te groot gelaten zodat ik ze na het lijmen mooi aan kan sluiten.
2016-03-06 17.34.55.jpg
2016-03-06 17.39.35.jpg
2016-03-06 17.41.35.jpg

Dat sluit mooi aan. Deze is een stuk beter dan de eerste speaker.
2016-03-06 17.48.16.jpg

Ondanks die kleine schoonheidsfoutjes ben ik al best tevreden met de eerste:
2016-03-05 14.44.28.jpg
De voorkant heb ik alvast in de grijze grondverf gezet. Deze wordt uiteindelijk zwart.
Daar komt dan een frontje met speakerdoek voor.

Bij Speaker & co heb ik wat onderdelen besteld:
2016-03-05 13.05.13.jpg

De komende weken heb ik het waarschijnlijk te druk om verder te gaan, dus de volgende update kan wel een paar weken op zich laten wachten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daarom heb ik voor deze Onkyo gekozen. Hier zitten alleen analoge ingangen op. Al het digitale zal ik extern moeten omzetten.
Maar dat kan mooi metde pc, of DAC's of een Raspberry pi.

Suggesties voor programmatuur? Ik heb inmiddels 3 Pies staan (een voor het volgen van het vliegverkeer - FR24 - een met een PiNoIR camera voor het opnemen van nachtelijk wild life in te tuin, en een - een Pi 3 - voor de leuk - in eerste instantie bedoeld als alternatieve rekenmachine, met Octave (een Matlab kloon)) en ben op zoek naar meer leuke toepassingen...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Omdat ik niet zoveel lijmklemmen heb, duurt het allemaal wat lang. Ik laat alles ook steeds minimaal 24 uur geklemd zitten, dus elke stap kost een dag.

Ik weet niet wat en hoe je precies aan het lijmen bent, maar witte houtlijm hoef je niet 24 uur te klemmen. Een uur of 2 is door de bank genomen genoeg, en sommigen doen het zelfs nog sneller. Heeft met de werking van houtlijm op/in de te lijmen vlakken te maken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een goede dac hoeft niet zo duur te zijn Raymond.
Ik weet niet waar je het voor nodig hebt maar toen ik op de laptop af en toe internet radio wilde horen laat ik het gewoon streamen naar m'n versterker via een bluetooth hifiadapter van philips.
Als je draadloos handig vindt dan kan ik je uit eigen ervaring deze aanraden.
De kwaliteit heeft me echt verrast en je sluit 'm aan met 2 tulp stekkers of een mini stereoplug op je versterker, net wat je voorkeur is, kostte maar 35 euro. http://www.philips.nl/c-p/AEA2000_12/-
En als je hoe dan ook toch bedraad wilt; er is zat keuze vanaf een paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Suggesties voor programmatuur? Ik heb inmiddels 3 Pies staan (een voor het volgen van het vliegverkeer - FR24 - een met een PiNoIR camera voor het opnemen van nachtelijk wild life in te tuin, en een - een Pi 3 - voor de leuk - in eerste instantie bedoeld als alternatieve rekenmachine, met Octave (een Matlab kloon)) en ben op zoek naar meer leuke toepassingen...

Nee, geen idee. Ik weet dat het kan, maar heb me er nog niet in verdiept.
Toen ik nog op school zat was electronica een leuke hobby, maar veel verder dan de Veldermann kits ben ik nooit gekomen.
Nu zie ik die Raspberry's en Arduino's en het begint weer te kriebelen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik weet niet wat en hoe je precies aan het lijmen bent, maar witte houtlijm hoef je niet 24 uur te klemmen. Een uur of 2 is door de bank genomen genoeg, en sommigen doen het zelfs nog sneller. Heeft met de werking van houtlijm op/in de te lijmen vlakken te maken.

Normaal wacht ik er inderdaad niet zo lang mee, maar dit is toch een beetje een speciaal project voor mij. En als je over fineren gaat lezen staat er overal dat ze 24 uur geklemt laten.
Ik heb geen idee of het echt nodig is, en heb nog zoveel andere dingen te doen, dat het geen probleem is om het steeds opzij te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.