Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Lariks tafeltje voor buiten waarmee behandelen?

Hallo allemaal,

Van de week ben ik begonnen om een tafeltje voor buiten van Lariks hout te maken. Nu weet ik dat dit onbehandeld verschrikkelijk grijs/zwart verkleurd. Wat raden jullie aan als behandeling, lak, wax, olie? Alle tips welkom...

Bedankt alvast,

Re: Lariks tafeltje voor buiten waarmee behandelen?

Lariks vergrijsd evenals vele andere houtsoorten. Dus niets aan doen. Alleen in het voorjaar even schoonborstelen met b.v. groene zeep. Of anders een paar keer vaker. Was of olie trekt nog meer vuil aan. Lak bladdert af en vertoont scheurtjes door de rek/krimp.
    Hout puur natuur.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Hier een artikel over lorkenhout en hoe af te werken:
    http://www.houtnieuws.be/files/HN169_10_13nl.pdf

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Hallo allemaal,

Van de week ben ik begonnen om een tafeltje voor buiten van Lariks hout te maken. Nu weet ik dat dit onbehandeld verschrikkelijk grijs/zwart verkleurd. Wat raden jullie aan als behandeling, lak, wax, olie? Alle tips welkom...

Bedankt alvast,
    Een zeer goede oplossing is om de tafel te behandelen met Biopin bootolie, deze natuurlijke olie is een mengeling van Tungolie met een 15% lijnolie. Eens aangebracht is het product na 24 uur volledig uitgehard, van kleven is dus geen sprake meer.

Het mengsel is niet filmvomend maar trekt in het hout, en is extreem UV- en (zee)waterbestendig.
    Tungolie is de duurzaamste natuurlijke olie die er te vinden is op deze planeet.

Wij gebruiken het veel op onze houten schepen en zijn er zeer tevreden over. Daar de olie niet filmvomend is kan er ook geen water onderdringen, dat is bij (DD)lakken wel eens anders.

Ik heb geen bindingen met de firma, maar ben enkel een zeer tevreden gebruiker van het product.

Mvg,

André

Mensennnn... bedankt voor de tips. Die Biopin olie klinkt wel interessant. Denk dat ik dat maar ga proberen. Het zal nog wel even duren btw. want mijn vlakbank heeft vandaag de geest gegeven dus ik kan mn tafeltje niet afmaken.

Deze week eindelijk weer is tijd gehad om aan m'n eigen projecten te werken

Gisteren nieuwe houtlijm gehaald bison PVAc D4. Ik m'n tafeltje in elkaar lijmen, natte doek overtollige lijm weggehaald. Ga ik vannochtend in de schuur kijken, allemaal gele vlekken, leek wel ei-geel. Schrok me dood. Dus zojuist de hele middag weg staan schuren. Never nooit meer dus. Voortaan weer fijn contstructielijm. Is veel minder werk.

Maar goed het is uiteindelijk weer goed gekomen. Nu heb ik nog 2 dingen waar ik even over in dubio zit:

- Ik heb nog een blikje Teak olie, zal ik dat er maar opsmeren of toch voor de tung olie gaan?
    - Verder wil ik dat de poten niet direct op de grond komen te staan ivm, absorpsie van water. Moet dus een soort tegeltjes, dopje, plaatjes, oid. onder komen, iemand suggesties?

Attached files

Wow, wat een mooi tafeltje! Ik zou een stuk nylon onder de poten slaan. Dit is sterk, niet onder de indruk van water en glijdt ook een beetje over steen. Schroefgaten verzonken in het nylon en RVS schroeven gebruiken natuurlijk!

@lex

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Deze week eindelijk weer is tijd gehad om aan m'n eigen projecten te werken

Gisteren nieuwe houtlijm gehaald bison PVAc D4. Ik m'n tafeltje in elkaar lijmen, natte doek overtollige lijm weggehaald. Ga ik vannochtend in de schuur kijken, allemaal gele vlekken, leek wel ei-geel. Schrok me dood. Dus zojuist de hele middag weg staan schuren. Never nooit meer dus. Voortaan weer fijn contstructielijm. Is veel minder werk.

Maar goed het is uiteindelijk weer goed gekomen. Nu heb ik nog 2 dingen waar ik even over in dubio zit:

- Ik heb nog een blikje Teak olie, zal ik dat er maar opsmeren of toch voor de tung olie gaan?
    - Verder wil ik dat de poten niet direct op de grond komen te staan ivm, absorpsie van water. Moet dus een soort tegeltjes, dopje, plaatjes, oid. onder komen, iemand suggesties?
    Tja, bij massief hout de lijmresten weghalen met een natte doek is vragen om dit soort problemen, dit gaat alleen bij HPL of gemelamineerde platen.
    De leveranciers hebben het vaak wel op de gebruiksaanwijzing staan, dat de lijm, als deze nog niet uitgehard is te verwijderen is met een natte doek.
    Maar bij massief hout duw je de verdunde lijm dan in de porieen, en dat geeft vlekken.
    Nooit doen dus!
    beter de overtollige lijm verwijderen met een beitel.

Ik heb ook nog enige research gedaan naar pure tungolie. Maar dat schijnt niet zo eenvoudig te verwerken te zijn. Die moet je bij voorkeur verdunnen en inkoken met terpentijn, lijnolie en toevoegingen. Geen zin in het ge-etter...

Dus Tuoh, ik denk dat ik je advies maar op ga volgen. Want ik heb zojuist Biopin Bootolie besteld. You'd better pray it works out well

Biopin bootolie is een prima olie heb het ook getest naar aanbeveling van tuoh en ben er zeer tevreden van tot hiertoe!

Forum Rechten