Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 50

Onderwerp: Schaven bouwen

Schaven bouwen

Ik zit even tussen twee projecten, het nieuwe hout moet drogen, en heb me op het schaven bouwen gestort. Ik ben nogal een fan van het antieke Engelse spul, dus zo'n modelletje moest het maar worden. Om er in te komen eerst maar eens een jack plane. gelukkig maar, want de bek is nogal een gapende scheur geworden. Maar goed, alles bij elkaar is het wel een bruikbaar geval geworden.

De feiten. 16"lang, beitel is 2 1/8" (sorry voor die rare inch maten, maar ja hij is Engels...). Ik zou het even na moeten meten maar hij zal zo'n 70 mm breed en 75 mm hoog zijn. Gemaakt van beuken, wat anders. Een mooie antieke beitel met keerbeitel uit Engeland, een Fulton.

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg

foto 4.jpg

Sorry dat alle foto's weer gedraait zijn. Jaap, kan je daar niet wat aan doen? Ze staan echt goed op mijn laptop.

Die ziet er mooi uit zeg.
    Heb je er ook een merk teken in geslagen?
    Groeten, Raymond

Een paar plaatjes van de bouw.

Het begin, een blok beuken en een schaafijzer met keerbeitel.

Ik heb een paar gaten van boven af geboord en ben gaan hakken.

Onder de boor kolom om de bek uit te boren.

De borsten uitzagen, daarna uithakken.

En zo wijd is de bek dus geworden. Echt elk foutje dat je maakt komt uiteindelijk hier terecht! Ik hoop bij een volgende schaaf hier wat beter resultaat te boeken.

De wig pas maken, veel testen en telkens weer een flintertje er af tot het mooi klem zit, vooral onderin.

Handvat maken. Voorbeeldje van Internet afgesnoept.

Het handvat vorm geven. Ik heb het uiteindelijk alleen maar met rasp en schraper gedaan. Aan de hele bouw van de schaaf komt geen schuurpapier te pas.

En even proefdraaien, op een blok beuken lekker dikke krullen maken. Hij doet het!

Oops, ik heb gejokt! Ik heb wel schuurpapier gebruikt, op een glazen plaat om de zool te vlakken.

Knap gedaan Kees!
    Met vriendelijke groet, Ronald

Mooie schaaf hoor! Volgen er nog meer?

groeten,
    Jan Anton

Ja ik heb plannen om er nog een paar te maken. Ik ben al bezig met nummer twee.

Mooie schaaf ! Op de tweede foto zie je op de kop van de schaaf een klein uhm iets Is dat een stempel ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Mooi werk, filmpjeee....!

Forum Rechten