Zaaglinten Pepe-shop

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Let er wel op dat als je een lint met een normale zaagvijl scherpt, het risico groter wordt dat het blad inscheurt en breekt.

Ik ben aan de slag gegaan met het botte Felder lint. Twee plankjes in de klem op mijn werktafel waren het enige wat ik nodig had om een geschikte opstelling te krijgen.

Bekijk bijlage 43518

Ik had nog een gewone zaagvijl van Dictum liggen. Het vijlen ging verrassend snel. Op minder dan een half uur was ik rond. Nadeel van een gewone zaagvijl is dat de tandholte een hoek wordt ipv van een afronding. Volgende keer op zoen naar een meer geschikte vijl en kijken of ik een door André genoemde molenzaagvijl kan vinden (had dit woord nog nooit gehoord!).
Omdat de tanden nogal onregelmatig stonden heb ik de zetting er uit geklopt.
En als laatste de tanden terug gezet met een oude zettang.

Bekijk bijlage 43519

Ik heb drie tanden links, drie rechts en eentje recht gelaten. Er waren al enkele tanden afgebroken en bij het zetten zijn er nog enkele gesneuveld. Het zetten kost iets meer tijd dan het vijlen en vraagt ook wat meer concentratie.
Maar het lint zaagt terug prima. Een plankje Padouk van 12 cm is kaarsrecht doormidden gezaagd. Zowel afkorten als schulpen gaat prima.
Nu alleen even afwachten hoelang het lint scherp gaat blijven. Maar het is een werkje dat zeker te doen is.
 

tuoh

Oud hout
Ik ben geen expert ter zake, maar ik zag het toevallige het volgende op kapaza:
Automatische lintzaagslijper
vanaf prijs 50€, mss dat het een van jullie interesseert?

mvg,

Carl

Die zaagslijpmachines hebben praktisch even veel tijd nodig om een lint te scherpen als een man met een vijl, het merendeel van de tijd gaat wel op aan het juist instellen van de machine, dat luistert heel nauw. De "voeding" is het meest heikele punt om in te stellen, de steen mag de tandborst net niet raken anders verloopt de zaagzetting en kan je het lint in de vuilbak kieperen! Eens dit goed staat moet de juiste diepte van de slijpsteen ingesteld worden (tandholte) en daarna de slijpcyclus. Dit houd in dat de steen met een bepaalde snelheid in de tandholte duikt en bij het verder doorvoeren van het lint de steen geleidelijk naar achter wijkt om zo de rug van de tand te slijpen, daarna begint dit proces opnieuw en opnieuw, ...

Dit alles betekend in de praktijk dat je een zaaglint op de machine zet met de tanden op de juiste hoogte, de steen voldoende ver achteruit draait zodat ie het lint niet raakt en dan de machine start, bij draaiende machine regel je dan de steek af, daarna de diepte van de steen en dan de volledige pas over de tandrug. Eer dat alles perfect ingesteld is ben je al snel een 10min verder:p Immers bij elke wijziging aan de instellingen is het altijd het beste om de machine een tijdje te laten lopen. Ga er maar van uit dat bijregelen altijd moet gezien worden over meerdere tanden om een zo accuraat mogelijke afstelling te krijgen.
Het slijpen is, eens de machine gesteld, wel een fluitje van een cent. De bediener is wel best dat ie in de buurt blijft om een oogje in het zeil te houden of de oren gespitst te houden voor elk veranderend geluid bij de draaiende machine. Dat afwijkend geluid duid namelijk altijd op een verloop in de afstellingen van de machine!!!!
Voor elk zaaglint moet de machine apart gesteld worden, zelfs bij linten met dezelfde tandsteek! Het bijregelen is hier we wat sneller gedaan, maar bijregelen zal sowieso nodig zijn.

Dus voor je zo een ding in huis haalt zet je best alle pro en contra's eens op rijtje:p Moeten er quasi elke dag zaaglinten gescherpt worden dan is de keuze snel gemaakt en is zo een machientje goud waard. Moet er misschien elke maand eens een lint gescherpt worden dan is een vijl van 12€ veel interessanter lijkt mij;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Yep, dat is de manier om linten te scherpen:D Nog even de juiste vijl scoren en het proces gaat nog wat sneller verlopen. Daarstraks even de cataloog van Bahco opengeslagen, en jawel, hier vind je nog "lintzaagvijlen" zijn dus driehoeksvijlen met afgeronde hoeken. Dit is een heel andere manier van scherpen dan dat geklooi met een dremeltje, lukt wel alleen bij ongeharde linten, bij de geharde is de enige optie klooien met een dremel:p
Bestelnummer Bahco: 4-192-06-2-2 = driehoeksijl van 150mm lang met kap2 (half zoet) Of 4-192-08-2-2 = driehoeksijl van 200mm lang met kap2. De betere gereedschapswinkel zou deze zonder probleem moeten kunnen bestellen.
Ze zijn te bestellen bij Klium.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
We zijn inmiddels alweer een week verder na de bestelling. Heb je ze nog niet ontvangen Mathieu?
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Maandag zijn is de bestelling bij mijn moeder afgeleverd (die is de ganse dag thuis!).
Een eerste test leert dat de linten van 25 mm een verkeerde keuze zijn. Het zijn linten uit Udenholmstaal. Ze zijn eigenlijk te zwaar voor de machine. Bovendien trekken ze behoorlijk naar rechts. Het werkstuk wordt van de geleider weggetrokken waardoor recht zagen moeilijk is. Zal de eerste en laatste bestelling van dit type lint zijn.

De 15 mm linten zijn helemaal anders. Het is een ander soort staal en ze zijn 0,5 mm dik (de 25 mm zijn 0,7).
Dit lint doen het een stuk beter. Het zaagt snel en agressief. Maar ook hier duikt het probleem van driften weer op. Het werkstuk heeft de neiging om rechts weg te trekken van de langsgeleider hoewel die al schuin is gesteld. Geleiding en positie van het lint op het wiel zouden goed moeten zijn. Voor het meeste zaagwerk (zoals voorbereiden van draaiwerk) gaat dit lint prima voldoen.
Eerlijk gezegd is tot nu toe maar één lint wat probleemloos recht zaagt. En dat is geen nieuw lint van Tuffsaws, Felder of Pepe maar het lint wat ik vorige week zelf gevijld en gezet heb. Komende dagen nog verder experimenteren om te kijken of ik een beter resultaat krijg.
 

tuoh

Oud hout
"Wat we zelf doen is meestal beter" gaat hier dus zeker op;) Ik zou bij de scheeflopende zaaglinten de zetting eens opnieuw aanbrengen, of er toch minimaal eens over gaan met de zaagtrektang, dan weet je zeker dat L en R dezelfde zetting krijgt. Dat gebeurt tegenwoordig allemaal automatisch bij die bedrijven, maar de kleinste afwijking bij het stellen van de machine kan grote gevolgen hebben. Die mannen testen niks hé, dat gaat zo de doos in.
En inderdaad, Uddeholm zaaglinten zijn in feite niet geschikt om op kleinere lintzagen te plaatsen, de linten zijn te stijf en vragen meer spanning dan de meeste kleinere machines aankunnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
"Wat we zelf doen is meestal beter" gaat hier dus zeker op;) Ik zou bij de scheeflopende zaaglinten de zetting eens opnieuw aanbrengen, of er toch minimaal eens over gaan met de zaagtrektang, dan weet je zeker dat L en R dezelfde zetting krijgt. Dat gebeurt tegenwoordig allemaal automatisch bij die bedrijven, maar de kleinste afwijking bij het stellen van de machine kan grote gevolgen hebben. Die mannen testen niks hé, dat gaat zo de doos in.
En inderdaad, Uddeholm zaaglinten zijn in feite niet geschikt om op kleinere lintzagen te plaatsen, de linten zijn te stijf en vragen meer spanning dan de meeste kleinere machines aankunnen.
Dat was ik eigenlijk ook van plan! Ik heb het liefste dat gereedschap wat ik koop zonder extra aandacht zijn werk doet, maar hier ga ik toch een uitzondering maken. Wordt vervolgd.
Wat de keuze van het lint betreft, aan de linten hangt een kaartje met de specificaties en aan de achterkant richtlijnen.

IMAG2142 [26150].jpg

De informatie over keuze van de dikte van het lint mochten ze wel op hun site zetten en niet aan het gekochte lint hangen!
Voor de Hammer NN4400 met wielen van 44 cm zou dus 0,5 mm de maximale dikte zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb ondertussen een 25 en een 15 mm lint onderhanden genomen. Eerst de zetting er uit gehaald, dan voor alle zekerheid een streekje met de vijl en daarna opnieuw gezet. Het 25 mm lint is drie links, drie rechts en een rechte tand. Het 15 mm is links, rechts en recht. Blijkbaar is die rechte tand nodig om het lint in het gareel te houden. Beide linten zagen nu zeer agressief zonder driften. De zaagsnede is uiteraard niet zo netjes en het 25 mm lint is niet geschikt om fineer te zagen. Maar dat is ook niet de bedoeling. Ik vind de lintzaag eindelijk echt presteren, zelfs beter dan met Tuff linten. De standtijd is afwachten, maar een lint vijlen is echt niet veel werk (maximaal een half uur).
Ik ben nog op zoek gegaan naar informatie over tandvormen, tandzetting en zelf linten slijpen, maar daar is bitter weinig over te vinden. Fabrikanten/leveranciers geven zelf weinig informatie over tandzetting en vorm.
Maar wil er iemand eens kijken hoe de Tuff linten gezet zijn? Ik vraag me af of die ook een rechte tand hebben.
 

tuoh

Oud hout
Vroeger was de lintzaagmachine voor de houtbewerker een primaire machine, dat ding draaide alle dagen en werd voor van alles en nog wat gebruikt, tegenwoordig is het voornamelijk de paneelzaag die deze rol overgenomen heeft. Dit heeft zo zijn consequenties voor de kennis over de lintzaagmachine, die is verwaterd, niet alleen bij de gebruiker maar ook bij de gereedschapsfabrikanten. Als die nog eens eens zaaglint krijgen om te slijpen is dat met frisse tegenzin, het valt buiten het gewone werk en men heeft de kennis niet meer in huis. Die dingen worden tegenwoordig op het goed geluk eens door de machine gehaald en klaar, het is altijd afwachten wat je terug krijgt. Heb al zagen gezien die zoveel zetting hadden dat ik een spijker op de tanden kon leggen, die lag als in een wiegje tussen de L en R getrokken tanden:p

Vroeger wist elke houtbewerker perfect hoe een zaaglint te onderhouden en te scherpen, dat was basiskennis, de neerslag van tientallen jaren ervaring met dergelijke machines. De ervaring had geleerd dat bij het zetten van de tanden het voldoende was om telkens na X aantal tanden er eentje recht te laten staan om een vlot werkend lint te krijgen. Om de 2 tanden er eentje recht te laten is te veel van het goede, dat hoeft echt niet voor een vlotte werking.

Op lintzagen heb ik altijd maar één tandvorm weten gebruiken, de klassieke driehoekige tand me ronde tandholte, bredere linten hadden wat minder tpi voor het schulpen, de smallere linten hadden wat meer tpi. Echte schulplinten werden enkel op boomzagen en herzagen gebruikt. Later is de tandvorm beginnen veranderen, die werd wat gestrekter (=een langere rug) om makkelijker machinaal slijpen toe te laten.

Je hebt nu zelf ondervonden wat een verschil er is tussen een automatisch geslepen en gezet lint of een manueel onderhanden genomen lint;) Datzelfde verhaal ging ook op voor de cirkelzagen van toen, die HSS dingen met driehoek- of wolfstanden, goed gevijld en getrokken liepen die door Beuk en Eik als een mes door de boter:D Scherpen gebeurde op de zaagmachine, even een wig tussen blad en zaag en je kon aan de gang.

Ps: die rechte tand neemt het minuscule driehoekje hout weg dat de getrokken tanden laten staan in het midden van de zaagsnede, en zorgt zo ook voor een stabielere loop in de zaagsnede.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het is zeer leerzaam geweest, bedankt André.
Er zijn nog aandachtspuntjes voor de volgende slijp en zetbeurten, maar ik weet nu ongeveer hoe het moet. Voorlopig zal ik geen zaaglinten meer moeten aanschaffen.
Het oprollen is nog een ander verhaal. Ik ben bijna een half uur bezig geweest om 6 linten op te rollen. Af en toe lukt het toevallig toch, maar ik ken de truc eigenlijk nog niet. Maar oefening zal ook hier wel raad brengen!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb een interessant stuk over vijlen gevonden van Bahco met daarin tabellen om voor elke klus de geschikte vijl vast te stellen.
Zie: Bekijk bijlage Vijlen.pdf
Inmiddels heb ik bij Klium een aantal vijlen besteld om zaaglinten en handzagen te scherpen.
Bij Klium worden nu een week lang GEEN verzendkosten berekend,
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Het is zeer leerzaam geweest, bedankt André.
Er zijn nog aandachtspuntjes voor de volgende slijp en zetbeurten, maar ik weet nu ongeveer hoe het moet. Voorlopig zal ik geen zaaglinten meer moeten aanschaffen.
Het oprollen is nog een ander verhaal. Ik ben bijna een half uur bezig geweest om 6 linten op te rollen. Af en toe lukt het toevallig toch, maar ik ken de truc eigenlijk nog niet. Maar oefening zal ook hier wel raad brengen!

https://www.youtube.com/watch?v=HM7ejCto2ys

https://www.youtube.com/watch?v=ibZTAyIctSI


Nu moet het toch wel vaker lukken
Mvg,:).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een interessant stuk over vijlen gevonden van Bahco met daarin tabellen om voor elke klus de geschikte vijl vast te stellen.
Zie: Bekijk bijlage 45134
Inmiddels heb ik bij Klium een aantal vijlen besteld om zaaglinten en handzagen te scherpen.
Bij Klium worden nu een week lang GEEN verzendkosten berekend,
Pieter, welke types vijlen heb je besteld?
Ik heb een aantal zaagvijlen uit uit oude stock op de kop getikt. Wel enkel grote en kleine maten.
In een oude ijzerwarenzaak kan je nog mooie dingen vinden; Wel vragen dat ze in de oude voorraden gaan zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.