Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

eikenhout lichter maken/bleken

Hallo

ik wil graag mijn eikenhouten keuken wat lichter maken. Het is nu namelijjk te geel naar mijn zin.
    Eigenlijk wil ik de kleur terug van onbehandeld eiken. Iemand enig idee. De enige behandeling die het hout nu heeft ondergaan is alleen olie.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: eikenhout lichter maken/bleken

Opschuren en dan behandelen met iets wat uv werend/beschermend is om opnieuw verkleuring tegen te gaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spitakiller
    Hallo

ik wil graag mijn eikenhouten keuken wat lichter maken. Het is nu namelijjk te geel naar mijn zin.
    Eigenlijk wil ik de kleur terug van onbehandeld eiken. Iemand enig idee. De enige behandeling die het hout nu heeft ondergaan is alleen olie.
    Hallo daar, als je zoveel mogelijk "naturel" wilt blijven dan Skylt gebruiken.
    Dat bleekt het hout nog iets, vergeelt niet en geeft bijna geen glans.
    Het is alsof je hout niet behandeld is (bijna 40 euro per liter, daar kan je 10 - 12 m2 mee doen).
    Kijk eens bij http://www.fairwood.nl
    Succes, laat eens wat van je ervaringen horen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

De door Tjeerd genoemde lak kan ik ook zeer aanbevelen. Wij hebben het ook op de vloer (massief eiken) en het geeft een bijzonder mooi resultaat.

@ Tjeerd

Ook bedankt voor de suggestie, zal het eens gaan proberen. Zit ik alleen nog met hoe ik nu de vergeling moet verwijderen?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Schuren.

Dat zal je toch moeten doen om de olie er uit te krijgen om te kunnen lakken.

Wij verkopen een wasolie alternatief voor de Skylt lak: wasolie Weisgrund.

Mocht je toch een lak willen gebruiken, dan kunnen we ook een lak alternatief aanbieden, maar die is niet meer zo populair sinds de introductie van de wasolie.

Hallo meubelproducent,

hoe zit het met de vergeling na verloop van tijd? Het is tenslotte een olie.
    Alles wat olie bevat vergeelt na verloop van tijd.
    Verder hoe is het met de slijtvastheid en de bescherming tegen allerlei vloeistoffen?
    Volgens mij is het erg moeilijk een olie te vergelijken met een twee-componenten-lak.
    Geeft maar eens een eerlijke volledige vergelijking (niet alleen direct na het opbrengen)
    van de twee producten.
    Da's appels met peren vergelijken lijkt mij.
    Graag reactie.

De wasolie Weisgrund is witte hardwaxolie die een zeer lichte witte laag op het hout vormt. Deze witte laag komt in de praktijk overeen met een onbehandelde uitstraling. Doordat er een witte laag op het hout zit, zal deze bijna niet geel worden. Over het algemeen is de vergeling van hout dat is behandeld met wasolie Weisgrund te vergelijken met de andere (lak) product varianten.

Verder is het een duidelijk verschil tussen gewoon 'olie' en wasolie. Wasolie verzadigt niet alleen het hout met olie, maar vormt ook een filmlaag op het hout. Hierdoor zijn de beschermingseigenschappen in principe te vergelijken met lak. Verder zijn er natuurlijk wel een aantal verschillen. Zo kan lak makkelijker verwijderd worden van een vloer en is het in sommige gevallen slijtvaster. Ook kan met lak een glansgraad behaald worden die met wasolie (haast) onmogelijk is. Daarentegen heeft wasolie wel een aantal voordelen t.o.v. lak. Zo kunnen er geen witte vochtplekken ontstaan als de beschermlaag een plaatselijke beschadiging heeft. Ook kan een met wasolie behandelde vloer makkelijk onderhouden en bijgewerkt worden. Met lak betekend bijwerken eigenlijk altijd de gehele vloer schuren en opnieuw behandelen, wat aanzienlijk meer werk is.

Kortom, het ene product is niet beter dan het andere. Het is voornamelijk een afweging van welke eigenschappen je belangrijker vindt. Een aantal klanten van ons zijn meubelmakers die eigenlijk alleen nog maar wasolie gebruiken, tenzij ze een hoge glansgraad nodig zijn. Maar er zijn ook klanten die met lak blijven werken omdat dit gespoten kan worden, en dus makkelijker is in de productie.

Mocht je nog meer willen weten, dan stel ik voor dat je telefonisch contact opneemt met onze eigen meubelmaker. Het nummer kan je vinden op onze site.

ik vind het beetje verkoperachtig om op alle vragen een verkoop taktiek los te laten. Maak je zelf ook dingen van hout of ben je hier om te verkopen?

Forum Rechten