Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015

Post Advies nodig voor bankschroef

Hoi,
    ik ben een beginnende houtbewerker, maar heb nog geen werkbank. Ik zou graag zelf 1 maken, maar heb nog geen goed idee voor een bankschroef. Nu zag ik gisteren op een tweedehandswebsite toevallig volgend zoekertje:
    http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf...216.1446108318

Niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit werkbankspindels zijn? Kan ik daar volgens jullie iets mee aanvangen om een bankschroef te maken? Indien ja, is 1tje genoeg, of neem ik er best 2? En welke afmeting? De korte (lengte 38cm) of de lange (50 cm)?

Alvast bedankt voor jullie broodnodig advies,
    Stijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Edit: zoekertje is helaas al verwijderd De werkbankspindels zagen er ongeveer zo uit:
    large_13293972488503.jpg
    Ze waren minder dan 10/stuk!
    Of kies ik beter voor 1 van deze 2 om een goeie bankschroef te maken? Graag jullie ervaring.
    prod1_1085(1).jpglarge_14455052956453.jpg

groetjes,
    Stijn

Ik heb mijn leg vise gemaakt met een schroef van Fine Tools in Duitsland: http://www.fine-tools.com/spindel.html. Zeer nette prijzen voor nieuw ijzer, als je het mij vraagt, en het werkt prima.

Hallo Stijn,
    Ik heb nog een prima bankschroef thuis liggen die ik over heb na de aanschaf van een complete meubelmakers werkbank.
    Hij is bedoeld voor onderbouw en lijkt op de blauwe variant die jij gepost hebt.
    Ik heb hem een aantal jaar geleden bij Baptist gekocht voor +/- €150,- geloof ik.
    Mocht je geïnteresseerd zijn laat mij dat dan even weten.
    Groet,

Hans
    Laatst gewijzigd door Chenak; 30-11-15 om 15:47. Reden: correctie taalfout

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Bedankt Aeolos voor de site. Staat al tussen mijn bookmarks. Chenak, stuur maar eens een fotootje in pb.
    Aangezien het mijn eerste werkbank is dacht ik eigenlijk eerst een goedkope bankschroef te installeren die ik later dan kan upgraden. Daarvoor had ik al zoiets in gedachten:
    https://www.youtube.com/watch?v=BW1DTpzXmG8
    Zou dit kunnen werken? Qua materiaal alleszins spotgoedkoop en het mag best beetje werk zijn. Een systeem om snel los en vast te zetten hoeft niet per se. Als het maar budgetvriendelijk is. Is dit een goed idee of niet?

Ja dat werkt.
    Wat wel zo is met standaard metrische schroefdraad, het is niet bedoeld voor herhaaldelijk los en vast draaien.
    Dus als die schroefbank af en toe gaat gebruiken werkt dat prima, al zal het wat minder soepel draaien.
    Voor regelmatig gebruik m.i. minder geschikt.

Als je denkt met een beperkte opening te kunnen werken zou je ook kunnen denken aan de spindel uit een goedkope lijmklem.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Bedankt Martijn voor je inbreng. Dus de standaard schroefdraad is eigenlijk te fijn dan? Als je de 2 schroefdraden in het filmpje zou vervangen door 2 werkbankspindels (eerste foto in mijn post), dan heb je een duurzame bankschroef? Of heb ik het verkeerd? Goeie tip van de lijmklem. Daar zit inderdaad wel niet zoveel draad op.

Stijn
    Laatst gewijzigd door BossyRangs; 01-12-15 om 11:41. Reden: taalfout

Hallo Stijn,
    ik heb je een foto van mijn bankschroef gestuurd.
    Groet,
    Hans

Als je zo'n blauwe kunt kopen voor een redelijke prijs, zeker doen. Die dingen zijn goed, en betrouwbaar. Die kan je van werkbank naar werkbank verhuizen en in je erfenis nog aan je kleinkinderen vermaken.

Net wat Seek schrijft. Makkelijk in te bouwen en degelijk. De bekken bekleed met beuken T.z.t. wordt de vuren werkbank vervangen door een beuken en is het een kwestie van overzetten. Toentertijd geprobeerd tweedehands te kopen maar die worden niet zo vaak aangeboden. Uiteindelijk nieuw en is het deze geworden.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten