Wood Carving

P

Pel

Guest
Van een vriend krijg ik regelmatig een Engelstalig tijdschrift Wood Carving, http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=5 In het tijdschrift staan vele tips en voorbeelden van houtsnijwerken. Maar op hun site zag ik, staan ook vele tips en voorbeelden, als je die Engelsen houtsnijwerken ziet dan valt je van verbazing je mond open. Jammer dat zo iets niet in Nederland bestaat.
INR GOLDA Peter Paces.jpg
Peter Paces.

INR GOLDB Peter Paces.jpg
Peter Paces.

RELIEF BRONZET Revor Metcalfe..jpg
Revor Methcalve.

Als je het over diepte in een reliëf hebt dan is dit toch top, hier kan ik alleen maar van dromen.

RELIEF GOLD A Peter Downham.jpg
Peter Downham
RELEIF GOLD B Peter Downham.jpg

Groet Pel.
 

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
Is inderdaad erg mooi die diepte in het reliëf van het tafereel foto 3, komt omdat hij de verhoudingen van het perspectief - net als bij een schilderij - ook heel mooi en realistisch weergeeft. En dan ook nog eens in het hout zelf diepte kunnen aanbrengen.. prachtig!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Mooi werk zeg! Ik heb eens een eikenhouten schutting gemaakt en in een van de planken heb ik een eikenblad met eikel gesneden. Daar moet ik nog wel ergens een foto van hebben.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Ja, twee foto's gevonden.

IMG-20120128-00201 (1).jpg
IMG-20120126-00195.jpg

Het was en is de eerste keer dat ik iets met houtsnijden heb gedaan. Maar ik vond het wel erg leuk en ga het zeker nog een keer doen.
 
P

Pel

Guest
Raymond goed gedaan, zeker voor een eerste keer, Als je in reliëf wil gaan snijden dan haal je eerst al het hout weg wat naast de afbeelding zit. Voorbeeld, een plank van 25 cm x 35 cm 4 cm dik met een afbeelding van een vogel, Dan haal je het hout naast de afbeelding weg tot op 2 cm dikte. Daarna ga je de recht uit gekapte afbeelding afronden en vorm geven.

Deze specht was een van mijn eerste houtsnijwerken, de buizerd is van latere datum.

Specht woodworking.jpg
Houtsnijwerk buizerd 3.jpg
Groet Pel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hele late reactie en dat ligt niet aan het forum dit keer :).

Erg mooi Pel, lijkt me prachtig om zoiets te kunnen. Leuke hiervan is wel dat je het in een kleine ruimte kan doen of binnen, net als het miniatuur snijden wat Meron doet.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Wim, hier hoef je geen hele grote ruimte voor te hebben, maar zoals je zelf wel weet je komt immers toch altijd ruimte tekort.:) Met enkele machines erbij is toch wel makkelijk o.a. cirkelzaag en een lintzaag is ook wel handig, maar met een goede decoupeerzaag kom je ook een heel eind. Daar heb ik mij in het begin mee moeten behelpen en dat ging heel goed, korte bochten voorboren en de rest met de decoupeerzaag uit zagen. Het is een mooie rustgevende hobby, als je er moe aan bent laat je alles liggen, en de dag erna ga je weer verder met je werkstuk.

Groet Pel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik ga even helemaal in de wachtstand qua houtbewerking. Aangezien het allemaal binnen is geeft het me net ff teveel rommel, ik blijf poetsen, vegen, zuigen etc... Tot ik ben verhuist zal ik ff pas op de plaats maken om daarna volle kracht weer vooruit te gaan.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ga even helemaal in de wachtstand qua houtbewerking. Aangezien het allemaal binnen is geeft het me net ff teveel rommel, ik blijf poetsen, vegen, zuigen etc... Tot ik ben verhuist zal ik ff pas op de plaats maken om daarna volle kracht weer vooruit te gaan.

Dat klinkt als: "Tijd voor het miniatuurwerk!". Na een avondje werken heb ik een paar krulletjes liggen. Die heb je zo van de bank afgeveegd en zuig je wel op bij de periodieke stofzuigronde.
 
P

Pel

Guest
Er is niemand die zegt dat je acuut moet beginnen Wim, met dit werk moet je nooit gehaast te werk gaan, take it easy.

Groet Pel.
 

shubers

Nieuw lid
19 feb 2017
1
0
Die buizerd is prachtig! Een aangezien het tevens de lievelingsvogel van wijlen mijn vader was en mijn zoontje nu daarom loopt te zeuren een vraagje: kun je me het sjabloon/tekening ervan misschien verstrekken? Want ik heb dus nog een projectje voor de boeg... ;)
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum shubers, ik heb hem op een foto, en dan je eigen fantasie er een beetje bij doen.

Groet Pel.

15 buizerd.jpg
 

Bijlagen

  • 15 buizerd.pdf
    139,6 KB · Weergaven: 11
Hoi Pel,


Woodcarving..... een prachtig blad. Wij hadden er enkele mee genomen naar Open dag Hout in Zutphen.
Veel mensen wilde ze kopen en sommige dachten dat ze deze voor niets mee mochten nemen :cool:.

Veel heel veel voorbeelden en ik weet we hebben internet maar soms is zo'n blad eigenlijk veel fijner. Kan zo mee naar de schuur.
Ook zitten er vaak werkbladen in die je kunt gebruiken.
Wat opvalt is dat ze in Engeland veel meer snijden in club verband, hele groepen die elkaar heerlijk kunnen uitdagen en onderling wedstrijden houden.


Ik heb ook te weinig werkruimte en snak naar een WERKPLAATS maar voorlopig zit dat er nog even niet in.
Dus haal ik 4 fietsen uit de schuur en probeer wat gereedschap naar voren te toveren. Meestal een workmate er bij om iets te klemmen of om te zitten.
Dat duurt dus wel even voor je wat kunt doen en nadien moet alles weer terug. Ik merk dat ik daarom niet voor een half uurtje wat ga doen terwijl daar eigenlijk wel zin voor is en zinvol omdat je dan meer tijd aan het project kunt besteden.

Mijn vrouw zegt ook waarom ga je dan niet zoiets kleins fabriceren zoals Meron maakt. Ik denk dat iedereen zo zijn werkwijze heeft maar mijn lukt het nog niet om te priegelen;). Komt vast door mijn dikke worsten vingers. Ooo en wat hou ik van die lange halen met de spookschaaf of dat heerlijk kloppen met mijn malet. hahahahaha. Helaas is dat aan de eetkamer taboe en daar heeft mijn eega helemaal gelijk in............ .Ik heb nu ook binnen wat gemaakt ( huwelijks geschenk ). gewoon aan de eetkamer tafel. Extra dik zeil met houten bescherming er boven op, heerlijk warm bij de koffie.

Was het maar weer voorjaar. Heerlijk buiten in het zonnetje.

Gr Edwin
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Herkenbaar verhaal Edwin,

Hoewel ik veel priegelwerk maak, zit er ook vaak iets groots tussen. Iets dat ik eigenlijk in de schuur moet doen. En hoewel wij een redelijk ruime schuur hebben, staat hij toch vol met fietsen en een fietskar en moet ik hem dus altijd eerst uitruimen. Erg onhandig.
Maar nog even en je kunt in de avond gewoon in de tuin aan de slag. Erg relaxed.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo Evy Wisse

een goede plaats om te starten: tik gewoon "houtsnijden" in Google , en kijk naar het aanbod van opleidingen ( geen workshops) die aan academies worden verzorgd en lees die websites eens helemaal door.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.